leting i kirkebøker?
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
leting i kirkebøker?
sitter og studerer gammle kirkebøker fra røros,men etter min ringe mening,er det som å lete etter den berømte nåla.mye av skrifta er jo nesten uleselig og det er jo uendelig mange navn å gå gjennom for hvert år.har jo noen datoer når det gjelder giftemål og slikt,som jeg har funnet ved at folk på dette forumet,har hjulpet meg.men det har hvert morsomt,og funnet ut noe selv også.men det er vel ikke noen lettvinte metoder,ute å går.
men,kanskje noen der ute,har gode tips?
men,kanskje noen der ute,har gode tips?
- Else Berit Rustad
Re: leting i kirkebøker?
Hvis det finnes noen lettvinte måter å lese kirkebøker på, så har ikke jeg oppdaget det ennå
Det er nok bare én ting som gjelder mht gammel skrift: Øvelse, øvelse og atter øvelse.
Mvh
Else B.

Det er nok bare én ting som gjelder mht gammel skrift: Øvelse, øvelse og atter øvelse.

Mvh
Else B.
-
- Sted: STJØRDAL
Jeg er enig med Else der, og det er kun øvelse og atter øvelse som gjelder. Kirkebøkene er kanskje også de enkleste å starte med, og senere når en har øvd en del(slik som jeg f.eks) kan man begynne å øve på å lese skiftene og andre kilder. Jeg øver og øver, men tar nok aldri igjen deg Else når det gjelder å være flink til skrifttyding.
-
- Sted: LØKKEN VERK
Hei !
Og jeg er helt enig med Else B. fordi at det er nok ingen som klarer det uten å øve på det.
Og ingen er den fødte mester men med øvelser så blir alt mye bedre.
Lykke til videre og ikke gi opp fordi om det er vanskelig fordi at da blir det slettes ikke noen resultater.
Mvh. Magne.
Og jeg er helt enig med Else B. fordi at det er nok ingen som klarer det uten å øve på det.
Og ingen er den fødte mester men med øvelser så blir alt mye bedre.
Lykke til videre og ikke gi opp fordi om det er vanskelig fordi at da blir det slettes ikke noen resultater.
Mvh. Magne.
- Else Berit Rustad
Enig med Anne Lise her, det er nok greiest å begynne med kirkebøker, gjerne de litt nyere først, og de eldre - og vanskeligere - senere. Skifter og tingbøker er i hvert fall ikke det første man kaster seg over, da møter en veggen nokså snart!
Men det tar tid - mye tid! - å lære seg den gamle skriften. Bokstavene i seg selv er én ting, men det er jo også selve skrivemåten, ord og uttrykk som ikke brukes mer osv., som gjør det til en skikkelig utfordring.
Mvh
Else B.
Men det tar tid - mye tid! - å lære seg den gamle skriften. Bokstavene i seg selv er én ting, men det er jo også selve skrivemåten, ord og uttrykk som ikke brukes mer osv., som gjør det til en skikkelig utfordring.
Mvh
Else B.
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Enig, enig!
Men det finnes jo et lite hjelpemiddel:
https://www.familysearch.org/
hvis man vil søke i kirkebøkene.
Og hvis man lærer å bruke Familysearch - hvilket tok meg litt tid å liste ut - så kan man få en pekepinn om hvilken kirkebok man bør lete i; - og hvilken tid man skal lete i.
Da kan det bli utrulig mye enklere å finne fram:
- iblant går det jo helt som en drøm; også for en (som meg) som er dårlig til å lese gotisk skrift.
Jeg ønsker; lykke til!
Mvh Gunnar.
Men det finnes jo et lite hjelpemiddel:
https://www.familysearch.org/

Og hvis man lærer å bruke Familysearch - hvilket tok meg litt tid å liste ut - så kan man få en pekepinn om hvilken kirkebok man bør lete i; - og hvilken tid man skal lete i.
Da kan det bli utrulig mye enklere å finne fram:
- iblant går det jo helt som en drøm; også for en (som meg) som er dårlig til å lese gotisk skrift.
Jeg ønsker; lykke til!
Mvh Gunnar.
- Paul Johan Hals
Jeg slutter meg til uttalelsene fra Else, Anne Lise, Magne og Gunnar. Vil tilføye at nyskjerrighet er den beste drivkraften for å ære. Hvis man virkelig er nyskjerrig på å finne ut av det, er det utrolig hvor stor innsats man er villig til å gjøre. Feil blir det ofte (hos meg i hvert fall). Da må man ikke miste motet, men ta det med godt humør. Det hjelper ofte å lete opp sider hvor andre (Spesielt ELse) har tydet skriften, for så å se hva en selv får ut av det.
Lykke til
Mvh Paul
Lykke til
Mvh Paul
takk for hjelpa,det var som jeg trodde ja.ok,da er det bare å brette opp erma,og gå i gang 

takk for den,her var det leselig skrift

Ja, jeg er selvfølgelig enig med de som har svart deg i denne tråden, men jeg vil også nevne at det finnes bygdebøker for Røros som kan være interessante for deg. Da kan du sjekke de opplysningene du evt. finner i bygdeboka mot det du finner i kirkebøkene.
Lykke til med videre leting.
mvh Aud M
Lykke til med videre leting.
mvh Aud M