Dokumentasjon slektsforskning

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj13753
Sted: De Forente Stater

Dokumentasjon slektsforskning

Legg inn av gj13753 » 23. juni 2011 kl. 17.43

Jeg lurer litt på hvilke dokumentasjon som er relevant med hensyn til slektsforsking. Så langt har jeg funnet ut at skifteattest/dødsmelding, skattelister, kirkebøker (dåp, konformasjon, giftemål og død) er veien å gå.

det jeg lurer på er om det kan finnes andre dokumenter som kan være verdt å søke informasjon i. Finnes det som i USA fødselssertfikat? Vil arkivene sitte på info om eiendommer og kjøp og salg. finnes det papirer som er lagret fra politiet ang kriminnelle forhold/etterforskning?

vet dere om mer der det kan være greit å lete hilses det hjertelig velkommen!

dn20182
Sted: FYRESDAL

Re: Dokumentasjon slektsforskning

Legg inn av dn20182 » 23. juni 2011 kl. 18.09

Når det gjelder kjøp og salg av eiendommer (og overdragelser mellom generasjoner) og andre rettslige handlinger vedrørende fast eiendom, finnes et betydelig materiale i tinglysingsprotokollene (f.eks. grunnbok og pantebok). De eldre håndskrevne tinglysingsprotokollene er stort sett avlevert til statsarkivene. Idag skjer tinglysingen elektronisk hos Statens kartverk. Gamle skifter fra domstolenes skifteprotokoller er også "gefundenes Fressen" for den som arbeider med slekten. Noe av dette materialet er skannet, ta en titt på http://www.arkivverket.no
Venleg helsing Kjetil

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 24. juni 2011 kl. 1.16

Du har stort sett nevnt de viktigste kildene, og jeg kan føye til: Folketellinger, militære ruller, pantebøker og tingbøker. De viktigste folketellingene finner du på Digitalarkivet: På noen steder er det manntall for 1660-tallet(kan være f.eks. 1663-66), manntallet 1701, på noen få steder er folketellingen 1769 ført med navn(veldig få steder, men gjelder f.eks Vefsn på Helgeland som søkbar og Lurøy hvor man må på arkiv). Folketellingene 1801, 1865 og 1900 er vel å finne for de fleste steder i Norge. Folketellingen 1875 er søkbar for mange steder.

I tillegg kan jeg nevne pantebøker og tingbøker, men man bør vel ha en viss slektsforskererfaring før man gir seg i kast med å tyde disse. Noe er utlagt på Digitalarkivet, men en kan se det som ikke er utlagt på mikrofilm. Hvis du trenger mikrofilm kan du søke i bibliotekbasen for hvert enkelt fylkesbibliotek for å finne mikrofilmnummer osv. Noen bibliotek har mikrofilmapparat. Det var det jeg kunne komme på i en fart.

gj13753
Sted: De Forente Stater

Legg inn av gj13753 » 24. juni 2011 kl. 10.52

Vil det være mulig å finne dokumentasjon for leiforhold, evt dersom en person har bodd på hjem eller trygdebolig?

Mvh

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»