Søking i kirkebøker

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
24022
Sted: LILLEHAMMER

Søking i kirkebøker

Legg inn av 24022 » 31. juli 2009 kl. 13.28

Jeg har nå vært medlem en liten stund, og føler jeg har søkt på alle navn jeg har å gå etter i FT.
Må vel nå prøve meg fem mer med de skannede kirkebøkene, men er det en metode for å søke seg frem?
Eller er det bare å sette seg ned å lese side for side gjennom alle årstallene i leting etter dåp og giftemål.

Hilsen Petter

Thomas Alexander Jenseg
Sted: MOSS
Kontakt:

Re: Søking i kirkebøker

Legg inn av Thomas Alexander Jenseg » 31. juli 2009 kl. 19.59

Noen ganger kan man være heldig å komme over områder hvor noen av kirkebøkene er skrevet av og lagt inn i en database hos Digialarkivet, men det hører stort sett til sjeldenhetene. Dette gjelder f.eks i Asker: Asker hos Digitalarkivet

For andre områder, slik som i Grenlandsområdet har de lokale historie- og slektsforskningsmiljøene gjort en stor jobb med å skrive av kirkebøker og legge de ut på egne sider. F.eks Gamle Gjerpen.

Men stort sett blir nok etter "let og du skal finne"-metoden. Trøsten er at det går raskere og raskere å lese gjennom kirkebøkene etterhvert som man ser systemene og lærer seg å tyde prestenes forskjellige håndskrifter... Man følger jo som regel en kvalifisert gjetning. Ofte vet man ca hvor og i hvilket år en person er født ut fra folketelling. Giftemål kan man gjette seg til ut fra alder på de som gifter seg og fra barnas alder. Noen ganger står det under giftemålet hvor folk er født og hva far heter. Andre ganger står det ingenting...
Sist redigert av Thomas Alexander Jenseg den 31. juli 2009 kl. 20.02, redigert 1 gang totalt.
Med vennlig hilsen

Alexander Jenseg
http://slekt.jenseg.net
http://www.jenseg.net

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 31. juli 2009 kl. 20.02

Søking i kirkebøker må nok gjøres på den "harde" måten, det er å bla og bla. Derfor er det en fordel om en har funnet noen ledetråder først f.eks. fra folketellinger. Husk at i folketellingene er det ca år som gjelder.

gj04433
Sted: OSLO

Legg inn av gj04433 » 1. august 2009 kl. 9.48

Hvis man har litt flaks, så har mormonerne transkribert kirkeboka slik at den er søkbar. En oversikt over transkriberte kirkebøker i Skandinavia finnes på ei dansk nettside.

Mvh. Asbjørn

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 1. august 2009 kl. 12.22

Det finnes nok endel avskrevne KB og Family seartch er også mye brukt, men husk at alt dette må sjekkesmot orginalkilder. Det er menneskelig å feile (dvs avskriverne kan skrive /lese feil).

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»