nålevende personer

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Erik Hov
Sted: GJØVIK

nålevende personer

Legg inn av Erik Hov » 2. september 2008 kl. 14.11

Hei.

Jeg prøver å finne ut av etterslekten til en av mine tipper. Undres om noen kan si meg hvordan jeg kan finne ut av levende slektninger. Jeg har både navn og fødsels og dødsdato på en slektning plus hans kone og hennes datoer. Denne slektningen døde i 2007 ,hans kone i 1996. har prøvd å henvende meg til gravfesteregistret for stedet han døde i ,men de har ikke lov til å opgi fester på graven. Er det noe skifterett etc jeg kan skrive til for å få greie på navnene til arvingene? Såvidt jeg har forstått skal de navnene ikke være "hemmligstemplet"?? Denne slektningen er 4menning av min mormor eller noe sånt så ikke særlig nært.....

håper på svar.

mvh Erik

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: nålevende personer

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 2. september 2008 kl. 14.45

Hehe - det kan hende det offentlege synest folk skal skjermast mot innpåslitne ættegranskarar... :)

Men skiftemeldinga, med arvingar, skal vere offentleg. Du kan kontakte tingretten for området dei var busette i då dei døde. Det er sikkert lurt å ha nøyaktig dødsdato. Du må rekne med at dei som jobbar der i perioder kan ha det travelt - og du må kanskje akseptere at dei har ting å styre med som har høgare prioritet.

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 2. september 2008 kl. 15.28

da skal jeg prøve å kontakte tingretten/skifteretten å se hva jeg får til svar!!.
Har noen gamle tlf kataloger for området også ,og en adresse kan også være nyttig å ha.

mvh Erik

dn21980
Sted: MO I RANA

Legg inn av dn21980 » 2. september 2008 kl. 19.42

For hvilket hemmelig område er det snakk om ... " telefonkatalogen " :wink:

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Legg inn av dn20990 » 2. september 2008 kl. 23.25

Jeg har positive erfaringer med å "gjette" meg fram via telefonkatalogen (nett-utgaven er fin). Har du et navn og et sted som utgangspunkt kan du finne ut mye. I et par tilfeller har jeg så tatt kontakt via telefon eller epost og blitt møtt med positiv overraskelse.

vh
leif erik otterå

Brukeravatar
Vidar Holum
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 3. september 2008 kl. 10.15

Hei
Du er så hemmlighetsfull, hvor i Norge befinner du deg eller de seg, hvilke gravferdsetat nekter innsyn?
Har ikke hatt noe problem med det på forskjellige kirkegårder på Østlandet.
Kanskje vi kunne gi noen tips eller hadde kontakter hvis du forteller litt mer.
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.

Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 9. september 2008 kl. 13.27

Joda jeg også har hatt hell med noen kirkegårder på østlandet og fått oppgitt fester. Dette gjelder Stavanger og de "hadde ikke lov til å oppgi" hvem som var fester. Festlig?
Om noen har greie på Stavanger og det med "festeroppgivelse" på gravene hører jeg gjerne fra dem.

Erik

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»