Dato for begravet i Gravminner - ikke den samme som gravlagt

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Leif Salicath
Sted: SKI

Dato for begravet i Gravminner - ikke den samme som gravlagt

Legg inn av Leif Salicath » 10. februar 2008 kl. 16.30

Jeg trenger er råd mht om jeg kan/bør bruke dato for Begravet fra Gravminner i mitt slektsprogram. Faktum er at det ofte er lang tid fra dødsdato til Begravet i Gravminner (ofte et halvt år eller mere), mens mitt slektsprogram Legacy normalt tester på om det er mere enn 30 dager - som potensiell feil.

Det er mulig at Begravet i Gravminner settes etter registrert dato i kirkebok - eller etter urnenedsettelse - eller likn.

Mitt spørsmål er egentlig : Hva brukes normalt ? Skal jeg bare justere feilmarginen opp til 1 år - eller ?

Det er jo synd at begravet dato for begravelser fra gravminner avviker så mye fra tidligere tider. Da var det som kjent bestemt ved lov at begravelse skulle skje innen så lang tid ... .

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Dato for begravet i Gravminner - ikke den samme som grav

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 10. februar 2008 kl. 16.49

Hei.

Dersom der står en dato under Begravet dato på gravminner, så er den uten unntak tatt fra kirkevergens kirkegårdsprotokoll/kirkegårdsdatabase. Den blir ikke sjekket opp mot kirkeboka, hverken av oss som registrerer kirkegårdene eller av kirkevergens folk. Feil kan så klart forekomme. Dersom vi ikke har dataene fra kirkevergen og registreringen er utelukkende tatt fra gravsteinene, så vil der ikke stå Begravet dato, kun Død dato.

Ellers i gamle dager, og da spesielt om vinteren, så var det ikke uvanlig at det gikk veldig lang tid mellom dødsdato og begravelsesdato, dette pga det var umulig å få den døde ned i jorden pga tele, mye snø/is o.l. I tillegg så er det sjelden at i de gamle kirkebøkene står begravelsesdato i det hele tatt, det som derimot står i kirkebøkene er jordfestelsesdato, altså den datoen presten kom og kastet jord på den døde. Det kan også gå over et halvt år mellom begravelsesdato og jordfestelsesdato fordi presten ikke kom til kirkegården så veldig ofte. Jeg vet om kirkegårder hvor presten hadde bare 2 oppmøter for jordpåkastelse pr. år. Da er det disse datoen som ofte står i kirkeboken.

Noen ganger står alle opplysninger der, hvis du er heldig. Altså dødsdato, begravelsesdato og jordpåkastelsesdato. Da kan du finne personer som dør i oktober, blir gravlagt i mai og jordpåkastelsen skjer ikke før i august.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
dn21210
Sted: OSLO

Legg inn av dn21210 » 10. februar 2008 kl. 16.50

Hei,

Jeg vil umiddelbart tro at det handler om urnenedsettelsesdatoen når det er flere måneder efter dødsdatoen. Er det noen konsekvens i at det f. eks. er sommermånedene det handler om - det er jo langt enklere å nedsette urner efter at telen har gått...

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 10. februar 2008 kl. 20.11

Jeg vil umiddelbart tro at det handler om urnenedsettelsesdatoen når det er flere måneder efter dødsdatoen. Er det noen konsekvens i at det f. eks. er sommermånedene det handler om - det er jo langt enklere å nedsette urner efter at telen har gått...

Jeg har tatt utgangspunkt i min egen slekt og de fleste av nyere dato finner jeg under Oslo. Eksempelvis Carl P. Salicath død 22.12.1920 - begravet 12.07.1965, Erling S. hhv. 24.1.1973 og 6.9.1974, Walter S. hhv. 16.8.1991 og 17.6.1992, Sigurd S. hhv. 2.11.1967 og 18.9.1968. Den første er jo litt spesiell og må ha en egen årsak, men nesten alle "mine" - opptil flere hundre som sognet til Oslo, har opptil 6 måneder eller mere fra dødsdato til registrert begravelsesdato i Gravminner.

Jeg kan jo også føye til at de som sogner til andre steder ut over landet, veldig skjelden har begravet dato i det hele tatt.

Jeg er altså i tvil om jeg bør registrere begravet dato - når det er så rare utslag.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 10. februar 2008 kl. 20.47

Når det gjelder databasen over Oslo som ligger på Gravminner så er den helt og holden en kopi av kirkevergens database. Det er kirkevergen i Oslo som har foretatt registreringen og ingen fra DIS-Norge har sett over riktigheten av den. Jeg ser at der også er noen opplagte skrivefeil i databasen, som f.eks Emilie Constance S. som står skrevet død 2801 1942, begravet 1403 1941 og Helene M. S. some står skrevet som død 0711 1972, begravet 0708 1972. Dette er feil som er skrevet inn i kirkevergens database som Gravminner har fått overført. Ansvaret ligger hos kirkevergen i Oslo.

Når det gjelder de i Salicath-slekten i Ski, så er de dataene registrert fra gravsteinene og ikke fra kirkevergens database, ergo har det ikke vært mulig å få med begravelsesdato siden den ikke står på gravsteinen. Dette finner du informasjon om på hvert gravsted under Gravminner hvordan registreringen er foretatt.

For å finne ut hva som kan være årsaken til den lange tiden mellom død og begravelse, så anbefaler jeg at du tar kontakt med kirkevergens kontor i Oslo. Det er de som sitter med denne informasjonen i tillegg til at det er de som har foretatt registreringen som ligger på Gravminner.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 10. februar 2008 kl. 21.40

Hei Frode og Remi,

Tusen takk for veldig nyttig forklaring. Jeg skjønner nå at det blir et helt prosjekt å finne ut av alle de rare avvikene. Jeg kan legge til at jeg også hadde en tråd tidligere her om politimester Fred Salicath og hans gravsted på Vestre Gravlund. Det viste seg at det der var gravlagt 5 av familien og 3 av dem hadde feil dødsdato.

Min konklusjon er dessverre nå at det ikke går an å stole særlig mye på Gravminners data, ihvertfall i Oslo. Mao. må en ihvertfall dobbeltsjekke dødsdato mot kirkeboken.

Jeg vil følge rådet om å kontakte kirkevergens kontor i Oslo og får jeg noe svar, vil jeg poste det her hvis jeg får lov.

mvh
Leif

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 10. februar 2008 kl. 22.15

Hei, vi har sett at i Oslo er det mye "rart" når det gjelder dato/år. Vi har ingen mulighet til å sjekke dette før vi får inn bilder. DA blir det korrigert. I tillegg er det mange slektninger som sender inn korrigeringer og da blir det rettet.
Vi holder på å fotografere i Oslo og retter etterhvert som bildene kommer inn. Men dette gjelder da kun født og døds data. Begravelsesdata kan vi ikke finne på gravminnet.
Vi har selv diskutert hvorfor det er slik i denne databasen, uten å funnet noen sikker konklusjon.
Man kan jo spørre seg, er det bedre å ha databasen med de feil og mangler, eller ikke ha den. Jeg tror nok at de fleste ønsker databasen der og heller setter et ? tegn ved den informasjonen som gjelder begravelsesdata.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 10. februar 2008 kl. 22.29

Hei Renathe-Johanne,

Der kom jo du med svaret. Da trenger jeg ikke kontakte kirkevergen, når jeg forstår at dere har gjort det allerede.

Jeg forslår at dere legger ut din kommentar på Gravminner slik at alle blir klar over dette.

Jeg for min del, vil søke kirkeboken for alle "mine" og sende inn ønske om rettinger til Gravminner når jeg finner feil. Det blir litt av en oppgave, men jeg får ta tiden til hjelp.

mvh
Leif

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»