Hvordan finne slekt i Tyskland

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Erik Hov
Sted: GJØVIK

Hvordan finne slekt i Tyskland

Legg inn av Erik Hov » 10. januar 2008 kl. 13.17

Hei.

Jeg fikk nylig skiftet etter min 3 x tippoldefar`s søster Pernille Amble i Vikedal ,Ryfylke 1917. Hun hadde bare ett oldebarn som jeg ønsket å finne ut mer om. Han ble døpt Sven Scharffenberg Ulsaker ,født i Larvik 14-6-1902.
I skifte etter hans oldebarn er han oppført som arving (hans far døde 1902 og farmoren (eneste datter til Pernille døde 1895). Hans navn var da Sven Ulsaker Forchammer og det står anmerket at han i 1917 var umyndig i Tyskland.
Jeg har ikke erfaring med å lete etter slekt i Tyskland, og lurer på hvordan jeg kan finne denne Sven. I skiftet står det ikke hvor i Tyskland han var. Hans mor Anne Cathrine Scharffenberg var sannsynligvis gift i Tyskland med en Forchammer og kan ha hatt flere barn.
Hva er mulighetene for å finne slektninger i Tyskland om man ikke vet hvor i Tyskland de bodde?

Ideer mottas med takk.

Mvh Erik

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Re: Hvordan finne slekt i Tyskland

Legg inn av dn12117 » 10. januar 2008 kl. 13.30

Hei Erik.

Se om du finner noe her på Genealogiske ressurser for Tyskland: http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... ri&kid=223

Virker ikke den linken - bruk denne: http://www.disnorge.no/genress/

Litt nede på siden finner du denne - gå inn der:

Geografisk inndelte ressurser
Lenker til ressurser utenfor Norge
Lillian Kristiansen

dn11646
Sted: ÅLESUND

Legg inn av dn11646 » 10. januar 2008 kl. 17.36

Hei

Jeg gjorde et lite søk på Anne Scharffenberg på Family search nå. Fikk 28 treff og de fleste ser ut til å være i regionen Pfalz i Tyskland. Da ville jeg ha meldt meg på en mailing liste via Roots web over den regionen i Tyskland og forsøkt å stille spørsmålet der. Du kan skrive på Engelsk. Det er ikke så stor aktivitet på mailing listen for Tyskland men du kan være heldig. Skulle du finne noe mer informasjon om dem så ville jo alt være til hjelp i en slik sak.

Skal du ha henvendelse til arkiv i Tyskland så tar de fleste arkiv der seg betalt for det, men som jeg sier det er billigere å betale dem for det enn å reise ned dit selv.

Ellers så er det litt strengere sperregrenser i Tyskland enn her i Norge, så alt som er nyere enn 1875 mener jeg er stengt for offentligheten. Hvorfor de går så langt tilbake vet jeg ikke, og jeg synes det er litt kjedelig. Men jeg fikk god hjelp via et arkiv i Pfalz for de jeg llette etter og har nå fått kontakt med familie der nede. Så spennede er det.

Lykke til!
Mvh
Hanne Heen

Erik Hov
Sted: GJØVIK

Legg inn av Erik Hov » 10. januar 2008 kl. 18.00

Takk for svar Lillian og Hanne.

Det er godt å vite det er noen som har ideer når en selv er helt grønn på enkelte områder.
Jeg skal prøve det med Pfalz. Det så faktisk ut som det var en del Scharffenberg der. Nå var jo Anne Cathrine Scharffenberg født i Stavanger og faren hennes født i Bergen ,men det kan jo være at hennes bestefar eller noe sånt var tysk slik at det var derfor hun flyttet til området han var fra ,hvem vet?.

Syntes ikke det hørtes så bra ut med sperregrense på 1875....en grunn er det vel.
Jeg får prøve Pfalz lista på Rootsweb ,så får vi se hvor heldig det går an å være.

mvh Erik

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 24. januar 2008 kl. 22.04

Hvis du har muligheten til å abonnere på nyhetsgrupper, så finnes det en nyhetsgruppe som heter soc.genalogy.german. Der kan man også spørre på engelsk. I en Outlook Ekspress kan en iallefall abonnere på nyhetsgrupper, og en går inn på kontoer og legger til news.online.no. Så innhentes det som er nødvendig i løpet av et par minutter, og så kan du velge nyhetsgrupper(blant annet soc.genealogy.german).

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»