Stedsnavn

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn21481
Sted: Lillehammer

Stedsnavn

Legg inn av dn21481 » 19. juni 2007 kl. 0.29

Hei

Nå har jeg lest en del i gamle innlegg - men har enda ikke klart å forstå helt:
Skal jeg bruke de stedsnavnene jeg finner i kirkebøker etc., f.eks. Røraas, Røros, Bergstaden, ..... eller skal alt registreres som Røros med moderne skrivemåte?
Oslo vs. Christiania.

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Re: Stedsnavn

Legg inn av Espen Berg » 19. juni 2007 kl. 11.36

Heisann Hege :)
Jeg registrerer med dagens stavemåte på stedsnavnet for å gjøre det enklere når jeg senere skal søke i materialet. Hvis programmet ditt har et eget stedsnavnregister med mulighet til å legge inn navnevarianter (eller bare et fritekstfelt til andre opplysninger) ville jeg registrert de stavemåtene som dukket opp her og der i tillegg. Det er jo litt moro å se hvordan stavemåter har endret seg over tid. Ta gjerne også med kallenavn på stedene.

Hvis du får registrert alle variantene du oppdager så kan det være enklere når du senere skal lete i andre kilder også.

...men dette var mine tanker. Andre har sikkert andre metoder og tanker på hvordan dette bør gjøres.

Når det gjelder geografisk plassering så forandrer det seg sjelden. Da er det verre med geografisk tilhørighet. Noen garder har skiftet prestegjeld/kommune gjennom tidene. Andre har også skiftet fylke. Hvordan dette håndteres må man nesten bare avgjøre selv. Slik jeg ser det er ikke det ene mer riktig enn det andre. Det er netsen en personlig sak ;)

dn21481
Sted: Lillehammer

Legg inn av dn21481 » 20. juni 2007 kl. 12.40

Takk for hjelpen, dette var et veldig nyttig og ryddig svar.

dn17613
Sted: TÅRNÅSEN

Legg inn av dn17613 » 20. juni 2007 kl. 14.14

Jeg registrerer tidsriktig skrivemåte utfra datidens geografiske inndeling. I programmet mitt kan jeg lage en kortform av stedsnavnet, her legger jeg inn nåværende skrivemåte, og bruker dette i de fleste rapportene.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»