Hvilket navn er riktig å bruke??

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
4931
Sted: BEKKESTUA

Hvilket navn er riktig å bruke??

Legg inn av 4931 » 27. mars 2007 kl. 20.26

De fleste slektsforskere kommer vel stadig over personer som får navnet sitt stavet på forskjellige måter. Det kan stå et navn ved dåp, en annen ved konfirmasjon og gjerne en tredje i folketellinger osv. Eks.; Mikkel - Mikael - Michael, Elen - Ellen, Christiansen - Kristiansen - Krestiansen osv.
Det er jo ingen tvil om at det er de samme personene, men mitt spørsmål er hvilken stavemåte jeg skal bruke?
Det finnes vel neppe en fasit, men er det noe som er riktigere enn noe ??

Anne-Marit Knudsen

dn17613
Sted: TÅRNÅSEN

Re: Hvilket navn er riktig å bruke??

Legg inn av dn17613 » 27. mars 2007 kl. 20.41

Jeg holder meg som oftest til savemåten jeg finner på gravstein, og hvis jeg ikke har det (ofte med andre ord) så er det nok dåpen. Uten at jeg har noen velbegrunnet resonement bak det...

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Hvilket navn er riktig å bruke??

Legg inn av Liv Ofsdal » 27. mars 2007 kl. 21.47

Jeg holder meg til stavemåte fra dåpen - her er det jo oftest kun fornavn som står.
Så blir det ofte etternavn fra konfirmasjonen.

Trur ikke det er noen fasit på dette - man må nesten finne ut et system man er fortrolig med og holde seg til det.

Uansett - jeg registrerer alle navnevarianter jeg finner i kildene sånn at alle blir tatt vare på.
Jeg har mulighet til å skrive inn alternative navn i slektsprogrammet mitt - noe jeg regner med de fleste program har.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»