Skifteregisteret
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Skifteregisteret
Jeg prøver å forstå skifteregisteret i Finnmark.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1864#ovre
Når det står et navn i skifteregisteret, betyr det at det har foregått skifte av eiendom, og når det står et navn der, er det navnet til fyren som solgte eller er det navnet til han som kjøpte og står som ny eier? Betyr rekkefølge noe?
I det originale skifteregisteret, står det noe mer informasjon der enn det som står registert på internett? Hvis ja, hvor kan jeg få tak i kopi av det originale skifteregisteret?
På forhånd takk.
RA
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1864#ovre
Når det står et navn i skifteregisteret, betyr det at det har foregått skifte av eiendom, og når det står et navn der, er det navnet til fyren som solgte eller er det navnet til han som kjøpte og står som ny eier? Betyr rekkefølge noe?
I det originale skifteregisteret, står det noe mer informasjon der enn det som står registert på internett? Hvis ja, hvor kan jeg få tak i kopi av det originale skifteregisteret?
På forhånd takk.
RA
- Ketil Firing Hanssen
- Sted: SANDVIKA
- Kontakt:
Re: Skifteregisteret
Navnet er den det er skiftet etter, gårdsnavnet stedet der skiftet ble holdt, vanligvis bostedet til den det ble skiftet etter. De fleste skiftene er dødsboskifter, men man kunne også avholde skifte før man døde. Se også denne debatten der du har fått svar på et lignende spørsmål: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... highlight=
Du finner en del mer opplysninger under dokumentasjonen til registeret, se egen menyknapp.
Skifte betyr altså ikke at det har foregått salg av eiendom, men at et dødsbo er taksert og fordelt på arvinger og kreditorer.
Ytterligere informasjon om skifteprotokoller: http://www.jbi.hio.no/bibin/Val324/skif ... koller.htm
Du finner en del mer opplysninger under dokumentasjonen til registeret, se egen menyknapp.
Skifte betyr altså ikke at det har foregått salg av eiendom, men at et dødsbo er taksert og fordelt på arvinger og kreditorer.
Ytterligere informasjon om skifteprotokoller: http://www.jbi.hio.no/bibin/Val324/skif ... koller.htm
Dødsbo skifte.
Takker for svaret.
Takker for svaret.

Hei igjen,
Jeg har nå fått tak i et skifte fra 1765 fra Finnmark, den er på ca 1 side, jeg klarer å tyde navn på personer og minst to stedsnavn, er det endel danske fremmedord, fagord, struktur og fraser en bør lære seg? Jeg legger merke til at åpningen i dette skiftet er nesten identisk med det etterfølgende skifte.
Mvh
RA
Jeg har nå fått tak i et skifte fra 1765 fra Finnmark, den er på ca 1 side, jeg klarer å tyde navn på personer og minst to stedsnavn, er det endel danske fremmedord, fagord, struktur og fraser en bør lære seg? Jeg legger merke til at åpningen i dette skiftet er nesten identisk med det etterfølgende skifte.
Mvh
RA
Slik jeg er vant med skifter fra 1700-tallet (Vestfold), innledes de med navn på arvelateren, sted og dato. Deretter regnes det opp hvem som foresto skiftet, dvs sorenskriveren og lagrettemenn. Så nevnes arvingene og hvem som var til stede ved skifteforretningen. I dette er det gjerne ispedd en del formaliteter om at skifteforretningen har blitt lovlig tillyst osv.
Deretter summeres boets verdier i løsøre, tilstående gjeld, eiendom etc. Noen ganger er dette veldig detaljert, andre ganger har det vært ei forutgående registrering, slik at bare den samlede verdien av løsøret er nevnt. Deretter summeres boets gjeld, og så regnes den eventuelle arven ut. Så blir det gjort utlegg av boets verdier til kreditorene og arvingene. Til slutt oppnevnes verger for eventuelle umyndige arvinger.
Det er naturligvis mange variasjoner i dette mønsteret fra skifteprotokoll til skifteprotokoll.
Deretter summeres boets verdier i løsøre, tilstående gjeld, eiendom etc. Noen ganger er dette veldig detaljert, andre ganger har det vært ei forutgående registrering, slik at bare den samlede verdien av løsøret er nevnt. Deretter summeres boets gjeld, og så regnes den eventuelle arven ut. Så blir det gjort utlegg av boets verdier til kreditorene og arvingene. Til slutt oppnevnes verger for eventuelle umyndige arvinger.
Det er naturligvis mange variasjoner i dette mønsteret fra skifteprotokoll til skifteprotokoll.
En snarvei til de originale skiftene er vel *Kortregisteret til skifteprotokollene*. De forskjellige Statsarkiv har disse tilgjengelige i lesesalene. Er i farten ikke sikker på om det var Landslaget for lokalhihistorie eller Norsk lokalhistorisk institutt som i sin tid gjorde denne store jobben?
Disse kortene går på gårdsnavn i de enkelte sorenskriverier, slik at vi må vite hvor personen døde. Skifteprotokoller - Kortregister. I eksempelet jeg legger ved ser vi det er holdt skifte 1771 etter Anders Hansen. Enken og de to døtrene nevnes, Likeså brt. og netto formue. Vi ser og at vi finner skiftet i Ringerike og Hallingdal Skifteprotokoll nr 19, fol. 424a. (Ofte finner vi adskillig flere opplysninger på kortene. Hvilken gårdparter avdøde eide og verdien av disse. Når skjøtene var tinglyst. Formyndere o.s.v.)
Dette er velkjent for de fleste. Men det kommer, heldigvis, stadig nye slektsgranskere til, og ikke sikkert alle er klar over disse kortene.
Disse kortene går på gårdsnavn i de enkelte sorenskriverier, slik at vi må vite hvor personen døde. Skifteprotokoller - Kortregister. I eksempelet jeg legger ved ser vi det er holdt skifte 1771 etter Anders Hansen. Enken og de to døtrene nevnes, Likeså brt. og netto formue. Vi ser og at vi finner skiftet i Ringerike og Hallingdal Skifteprotokoll nr 19, fol. 424a. (Ofte finner vi adskillig flere opplysninger på kortene. Hvilken gårdparter avdøde eide og verdien av disse. Når skjøtene var tinglyst. Formyndere o.s.v.)
Dette er velkjent for de fleste. Men det kommer, heldigvis, stadig nye slektsgranskere til, og ikke sikkert alle er klar over disse kortene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Takk for svar alle sammen.
Disse kortregistrene, er de i bøker eller på mikrofilm?
Mvh
RA
Disse kortregistrene, er de i bøker eller på mikrofilm?
Mvh
RA
Ellef Ellefsen skrev:En snarvei til de originale skiftene er vel *Kortregisteret til skifteprotokollene*. De forskjellige Statsarkiv har disse tilgjengelige i lesesalene. Er i farten ikke sikker på om det var Landslaget for lokalhihistorie eller Norsk lokalhistorisk institutt som i sin tid gjorde denne store jobben?
Siden du spör om Finnmark i det förste innlegget, vil jeg bare nevne at det ikke finnes noe kortregister paa mikrofilm for hverken Troms eller Finnmark. Mulig det finnes kortregister paa Statsarkivet i Tromsö, men jeg tviler i grunnen paa det.
Mvh. Andreas Snildal
Moderator: Etniske minoriteter
Moderator: Troms
Les dette før du poster din melding
Moderator: Etniske minoriteter
Moderator: Troms
Les dette før du poster din melding
Ligger skifteprotokoller ute på nettet?
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Ikke som skannede bilder, nei, men noen skifteprotokoller/skifteregister ligger dataregistrert på Digitalarkivet.
Det er snakk om at skiftene skal skannes som bilder etter at kirkebøkene er ferdige.
Remi
Det er snakk om at skiftene skal skannes som bilder etter at kirkebøkene er ferdige.
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
-
- Sted: STJØRDAL
Jeg har også tidligere lest om at skiftene skulle scannes inn etter kirkebøkene av dem på Digitalarkivet, men etter det har jeg lest at det er pantebøkene som skal scannes inn etter kirkebøkene og at pantebøkene etter planen skal være ferdig innscannet i løpet av 2014.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
I dette temaet:
Når Kirkebøkene er ferdig Skannet
kan en lese hva arkivverket selv svarer på disse spørsmålene.
Først står pantebøkene for tur. En del av disse er allerede ferdig skannet. Dette skal være ute i løpet av 2008 (kirkebøkene skal være ferdig innen utløpet av 2007).
Etter det er det 8 mill. mikrofilm-bilder som skal digitaliseres og legges ut. Alt dette har de som mål å legge ut før 2014.
SÅ vi får bare glede oss!!!
Når Kirkebøkene er ferdig Skannet
kan en lese hva arkivverket selv svarer på disse spørsmålene.
Først står pantebøkene for tur. En del av disse er allerede ferdig skannet. Dette skal være ute i løpet av 2008 (kirkebøkene skal være ferdig innen utløpet av 2007).
Etter det er det 8 mill. mikrofilm-bilder som skal digitaliseres og legges ut. Alt dette har de som mål å legge ut før 2014.
SÅ vi får bare glede oss!!!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
-
- Sted: STJØRDAL
Ja det var visst der du henviser til Laila, at jeg leste om hva som skulle scannes inn etter kirkebøkene. Jeg syns det høres veldig ambisiøst ut å greie å få innscannet alle disse kildene innen utgangen av 2014, når jeg tenker på hvor mye det må være av tingbøker, pantebøker, skifter, militære ruller osv. i vårt langstrangte land. Det ville ikke forundre meg noe særlig om det blir forsinkelser. Det er jo flott at dette gjøres av folk som arbeider med Digitalarkivet.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Det er forsåvidt ikke de som styrer Digitalarkivet som gjør denne jobben. Det er Statsarkivene og Riksarkivet. Indekseringen av kirkebøkene foregår stort sett i Statsarkivene, (og noe på Riksarkivet). Skanningen like så. Så det blir gjort noe over hele landet hele tiden. Digitalarkivet blir de som viser det ferdige resultatet fram til oss brukerne.
Serveren for de skannede kirkebøkene står fysisk i Bergen, men den blir driftet av IT-avdelingen i Riksarkivet.
Vi får bare takke for det vi får - det er jo gratis for brukerne. Om de blir forsinket, ja hvem skulle klage?
Serveren for de skannede kirkebøkene står fysisk i Bergen, men den blir driftet av IT-avdelingen i Riksarkivet.
Vi får bare takke for det vi får - det er jo gratis for brukerne. Om de blir forsinket, ja hvem skulle klage?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen