Kongelig bevilling

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
dn17784
Sted: FJERDINGBY
Kontakt:

Kongelig bevilling

Legg inn av dn17784 » 25. mai 2006 kl. 20.09

Jeg har gått meg litt vill på internett på jakt etter tidligere norsk ekteskapslovgivning. Ser ikke ut til å finne noe konkret, men forstår det slik at ekteskap mellom tremenninger var forbudt fram til 1800, uten kongelig bevilgning. Og at tilsvarende gjaldt for fetter og kusine fram til rett etter 1900. Er dette rett?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har et giftemål i 1872 der bruden er brudgommens kusines datter, og der det står som anmerkning Kongelig bevilling av 7/7 72. (I hvertfall tror jeg det står kongelig.) Skyldes det at man måtte være _minst_ tremenninger for å gifte seg uten ekstra dikkedarer?

Asle Olaf Tuft
Sted: ASKER

Re: Kongelig bevilling

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 13. juli 2006 kl. 10.22

Hei Bjørnar

Ikke ekspert på dette jeg heller, men anbefaler at du slår opp i "Våre røtter" av Stoa/Sandberg som gir greie enkle opplysninger også for kongelige bevillinger m.m.

Før 1800 var det forbudt å gifte seg med tremenning og nærmere familie. Noe mer liberal lovgivning etter 1800, hvor søskenbarn kunne inngå ekteskap fritt. Men fortsatt ikke lov å gifte seg med svigerforeldre, steforeldre og barn av disse. Det er flere forhold som spiller rolle i ekteskapsammenheng. Se side 51 i "Våre røtter".

(Kongelig) Bevilling var (er) også nødvendig for endel andre forhold som kan ha mening i din sammenheng. Her kan også "våre røtter" gi en pekepinn.

Mvh Asle

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»