Stokke-sogn, Vestfold. Forvirret!

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
dn17102
Sted: OSLO
Kontakt:

Stokke-sogn, Vestfold. Forvirret!

Legg inn av dn17102 » 24. november 2005 kl. 22.15

Jeg prøver å avdekke identiteten til noen som må ha sognet til Arendal/Arnadal-delen av Stokke fra 1896 og utover.

1900: Stokke: Rolighed
Navn F.år Fødested Yrke
Ingvald Johansen 1872 Ramnæs Fyrbøder, gaardbruger
Karoline Annette 1874 Spydeberg
Ragna 1896 Stokke
Jenny 1898 Stokke
!! Søn 1900.11.14 Stokke

Barna er konfirmert i Arnadal: Jeg fant Jenny (født 3/8-98, dp 9/10) i 1913 og Hans Johann(es) (oppgitt født 4/10-00, dp 26/12) i 1915. Bopel og fødested Bakken på begge to. (Gnr 143.)

Skulle vært fint å sett bryllupet, for jeg tror ikke Karoline er født i Spydeberg...

Men så forteller ikke oversikten for mikrofilmede kirkebøker for Stokke noe om når og hvordan prestegjeldet ble oppdelt. Det er egne kirkebøker for Stokke sogn og Skjee sogn fra 1884, mens klokkerboka III 1 for Arnadal sogn starter i 1904. Hvor er kirkelige handlinger for denne delen av prestegjeldet innført i perioden 1884-1904? III 1 skulle da være første protokoll for dette sognet? :? Jeg fant ikke barnedåpene i Stokke eller Skjee.

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Stokke-sogn, Vestfold. Forvirret!

Legg inn av gj00026 » 24. november 2005 kl. 22.28

Det ser for meg ut som om man begynte med separate ministerialbøker for hvert sogn fra 1884. Det betyr ikke at prestegjeldet ble delt, men det er en praksis som ble vanlig ved de tider. Den første ministerialboka for Arnadal begynner vel da i 1884, men siden Arnadal er et lite sogn, er den kanskje utskrevet så sent at den ikke er avlevert ennå. Klokkerboka for Arnadal tilhører en annen kildeserie (klokkerbøker), så du må ikke la deg forvirre av gapet på 20 år.

Solveig Skjelland
Sted: ANDEBU

Legg inn av Solveig Skjelland » 24. november 2005 kl. 22.57

Vielsen var 5. november 1897 i Stokke. Forlovere: Gaardmnd. Johan Mathiassen Elta og Gaardmnd. Nils Johannessen Raanerød, Ramnes.

Hennes far: Hans Kristian Andersen (han hadde også døtrene Hanna Kaspara og Hulda)
Hans far: Johan Kristoffersen
Kilden er mikrofilm Stokke, men dessverre har jeg ikke notert hvilket sogn.

Sønnen Hans ble født 14.11.1900 i Rolighet, Arnadal, Stokke.

Karoline og Ingvald Johansen fikk 10 barn i perioden 1896 - 1917.

Send privat mail om du ønsker flere opplysninger.

Mvh.
Solveig Skjelland

Brukeravatar
dn17102
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn17102 » 25. november 2005 kl. 1.56

Det var blink, det, Solveig! 8)
Mail er underveis.

Kristian!
Hvis jeg sier at prestegjeldet ble inndelt, ikke oppdelt, i tre sogn, er det mer riktig? Leksikonet mitt sier at Stokke herred svarer til Stokke prestegjeld med Stokke, Skjee og Arendal sogn. Så det så! :wink:

Jeg fatter ikke at en klokkerbok som ble påbegynt 20 år etter den første, likevel ble skrevet ut først. Og at den eldste ikke har klart å "ta igjen" den som begynte i 1904, etter 120 år!
Hvis jeg bytter ut "utskrevet" med "avlevert", og "avlevert" med "filmet" her:
siden Arnadal er et lite sogn, er den kanskje utskrevet så sent at den ikke er avlevert ennå.

så får jeg det til å stemme. Men bare da. Jeg har sett og fått forklart at kirke- og klokkerbøker for Tønsberg er avlevert og filmet asynkront, så numrene er ikke i samme rekkefølge som årstallene. Nå har jeg en følelse av at samme mekanisme ligger til grunn i Stokke som i Tønsberg, men jeg ser det bare ikke for meg! Oj, det går rundt for meg... :oops:
Men jeg trenger jo ikke flere forklaringer nå! :D

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 25. november 2005 kl. 2.22

Inger Falch-Jacobsen skrev:Kristian!
Hvis jeg sier at prestegjeldet ble inndelt, ikke oppdelt, i tre sogn, er det mer riktig? Leksikonet mitt sier at Stokke herred svarer til Stokke prestegjeld med Stokke, Skjee og Arendal sogn. Så det så! :wink:

Sogneinndelinga skriver seg fra middelalderen, så det er helt riktig, det. Men poenget mitt er at det ikke skjedde noen ny administrativ inndeling i 1884, man bare valgte å føre ei bok for hvert sogn.

Inger Falch-Jacobsen skrev:Jeg fatter ikke at en klokkerbok som ble påbegynt 20 år etter den første, likevel ble skrevet ut først. Og at den eldste ikke har klart å "ta igjen" den som begynte i 1904, etter 120 år!
Hvis jeg bytter ut "utskrevet" med "avlevert", og "avlevert" med "filmet" her:
siden Arnadal er et lite sogn, er den kanskje utskrevet så sent at den ikke er avlevert ennå.

så får jeg det til å stemme. Men bare da. Jeg har sett og fått forklart at kirke- og klokkerbøker for Tønsberg er avlevert og filmet asynkront, så numrene er ikke i samme rekkefølge som årstallene. Nå har jeg en følelse av at samme mekanisme ligger til grunn i Stokke som i Tønsberg, men jeg ser det bare ikke for meg! Oj, det går rundt for meg... :oops:
Men jeg trenger jo ikke flere forklaringer nå! :D

Mulig du har rett i å bytte ordene. Likevel mener jeg å ha hørt at klokkerbøker skal avleveres raskere enn ann ministerialbøker, så muligens kan en forklaring ligge der. Men jeg har hørt og lest så mye forskjellig om avlevering og sperrer, at jeg ikke lenger er helt sikker på hva som er rett.

Men som du sier: Du har fått svar på det du egentlig lurte på, så da behøver ikke bekymre oss mer over dette nå!!

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»