Trenger noen tips ang. skifteprotokoller og dødsdatoer

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
19522
Sted: BORGENHAUGEN

Trenger noen tips ang. skifteprotokoller og dødsdatoer

Legg inn av 19522 » 14. november 2005 kl. 1.09

Hei!
Litt usikker på om dette er riktig forum, men jeg prøver.

Har følgende info:
Severin Lundberg f. 04.06.1858 i Lommeland, Bohuslen / Sverige
gift 21.11.1879 med
Karoline Emelie Martinsdatter f. 17.01.1858 i Fredrikshald, Norge

Barn:
August Lundberg f. 26.05.1887 i Fredrikshald, Norge
(Har også fler barn, men det er ham jeg er ute etter nå)
August utvandret til Brooklyn hvor han den 08.11.1923 giftet seg med
Asborg Emilie Hansen f. 10.12.1891 i Larvik. Død 24.10.1971 i Sarpsborg

August har jeg funnet i Ellis Island arkivene første gang i 1918 som mannskap på en båt.
Har også World War I draft card fra 1918 som er registrert på ham. I dette så oppgir han sin mor som nærmeste slektning.

Har også funnet ham i 1930 census sammen med kone og barn. (Kone og barn flyttet tilbake til Norge i 1933)
Han finnes også i World War II draft card fra 1942. (Har ikke fått tak i kopien ennå, så her vet jeg ikke så mye ennå)
Dette er siste opplysninger jeg har om han, ingen vet siden hva som skjedde med ham.

Og da kommer spørsmålene:
Severin sin dødsdato har jeg ikke klart å finne. Er det naturlig å anta at han var død i 1918 ettersom han oppga sin mor som nærmeste slektning? Hvilke muligheter finnes det til å finne så nye dødsfall. Også Karoline Emelie Martinsdatter sin dødsdato mangler jeg. Noen tips for å finne den?
Ved disse to sine dødsfall, hvor stor er sjansen for at det at det er registrert noen opplysninger om August i fra USA i skiftepapirer. Hvor er det mulig å finne skiftepapirer i Østfold?

August sin dødsdato i USA er også ukjent. Ville det bli foretatt noen kontakt med slekt i Norge ved et eventuelt skifte i USA?

Jeg klarer ikke å komme videre for øyeblikket og tar gjerne i mot noen tips.

Ingar Karlsen

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Trenger noen tips ang. skifteprotokoller og dødsdatoer

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 14. november 2005 kl. 10.19

Hei!
På Statsarkivet har de dødsfallsprotokoller etter Sorenskriver/Lensmann. Her er helt sikkert Severin skrevet inn. Her kan du være heldig, og finne masse fine opplysninger. Men altså, du må nok opp på Lesesalen (og det bør du unne deg, det er moro)

lykke til, og fortell hvordan det går!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

19522
Sted: BORGENHAUGEN

Re: Trenger noen tips ang. skifteprotokoller og dødsdatoer

Legg inn av 19522 » 14. november 2005 kl. 17.54

Hei,

kanskje jeg må ta meg en tur til Oslo da. Er det noe jeg bør tenke på før et besøk der inne?
Så at det lå en oversikt over de forskjellige arkivene og hylleplasseringer på hjemme siden deres. Bør jeg finne aktuelle brøker her på forhånd eller er det lett å finne frem der inne?

Er bøkene ført inn helt kronologisk eller finnes det noe indeks til disse bøkene?

Er det storforskjell på hvilken dag en drar dit / evnt. når på dagen en kommer dit? (I forhold til hvor mange som er der og hvor vanskelig det er å få hjelp)

Ser det også er oppe på lørdag, men da er det kanskje veldig mange folk der. Og kanskje litt kort åpningstid.

Hva tror du om teorien min at Severin var død allerede i 1918 hvor August oppgir sin mor som nærmeste slektning i Norge? Var det ikke mest vanlig å oppgi far i alle offentlige papirer på den tiden?

Ingar

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»