Otto Valen, hvor ble det av ham?

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Otto Valen, hvor ble det av ham?

Legg inn av Vigdis Jøsang » 23. mai 2009 kl. 23.45

Hei

Jeg søker informasjon om Otto Valen. Han er født 06.08.1905, døpt 10.09.1905 i Valestrand. Han er konfirmert 05.12.1920 i Årstad kirke i Bergen. Etter denne konfirmasjonen stopper alle spor etter Otto. Han var ikke med i skiftet etter sin far Viking Theodor Valen, så han må ha dødd / forsvunnet før 1957. Er det noen som har noen opplysninger om Otto, eller kan hjelpe med å finne opplysninger som kan løse mysteriet om ham? Flyttet han ut av Bergen og finnes dermed i andre kilder? Jeg har søkt alle tenkelige databaser, men får ikke treff på Otto.

Ottos bror, Mons Hilmar Valen, Bergen, har vi funnet det meste om, og han var eneste arving etter sin far.

På forhånd takk
Mvh
Vigdis
Sist redigert av Vigdis Jøsang den 27. april 2011 kl. 21.09, redigert 1 gang totalt.

Arvid Dale
Sted: MJØNDALEN

Re: Otto Valen, hvor ble det av ham?

Legg inn av Arvid Dale » 14. september 2010 kl. 20.06

I Bergens adressebok 1924 - 1925
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... &storleik=

Finner du snekkermester Teodor Valen og snekkerlærning Hilmar Valen med adresse møllendalsørens barak A1

I samme adressebok finnes ikke Otto Valen. Altså bor han da ikke i Bergen på det tidspunktet

Arvid D

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Re: Otto Valen, hvor ble det av ham?

Legg inn av Vigdis Jøsang » 14. september 2010 kl. 21.17

Hei

Ja, denne opplysningen hadde jeg funnet, og jeg har også i ettertid fått svar fra Statsarkivet i Bergen at Otto mønstret på en båt i 1923, og rømte fra båten da de kom til Amerika. Han havnet i San Fransisco, og det er mulig at vi finner ham som Otto Nilson i 1930.

Jeg har kommet i ettertid av denne etterlysningen i kontakt med etterkommere etter broren Hilmar, og fra en av dem mener å ha blitt fortalt av sin bestefar at "onkel" Otto ble funnet drept i en elv med en betongkloss rundt bena. Når det eventuelt var, og hvor er ikke bragt på det rene, men han trodde det var i Seattle eller Chicago.

Takker for responsen

Vigdis

Svar

Gå tilbake til «Bergen og omegn - ukjent kommune»