Sverre øhrn/Konrad Øhrn
Moderator: MOD_Hordaland
Sverre øhrn/Konrad Øhrn
Jeg har fått en forespørsel fra en svensk slektforskervenn om jeg kjenner til en
Sverre Øhrn som gav ut en diktsamling i Christiania i 1923. Den eneste Sverre
Øhrn jeg finner er en født 7/6-1910. Faren var Konrad Øhrn født i Bergen 7/6-1881
og jeg finne ham her
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-98
Min svenske venn skriver Öhrn på svensk da denne Sverre eller kanskje Konrad skal ha hatt svenske foreldre eller bare faren.
Konrad Øhrn var tilknyttet Baptistkirken.
kan noen hjelpe ?
mvh
Per Inge Renström
Sverre Øhrn som gav ut en diktsamling i Christiania i 1923. Den eneste Sverre
Øhrn jeg finner er en født 7/6-1910. Faren var Konrad Øhrn født i Bergen 7/6-1881
og jeg finne ham her
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-98
Min svenske venn skriver Öhrn på svensk da denne Sverre eller kanskje Konrad skal ha hatt svenske foreldre eller bare faren.
Konrad Øhrn var tilknyttet Baptistkirken.
kan noen hjelpe ?
mvh
Per Inge Renström
-
- Sted: KROKSTADELVA
-
- Sted: KROKSTADELVA
-
- Sted: JESSHEIM
Re: Sverre øhrn/Konrad Øhrn
Det er nok denne karen her
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =7565#ovre
Studentene fra 1915, utgitt 1952:
Sverre Waldemar Anker Øhrn, forfatter, fabrikant, Sponvika. Født 4-6-1896 i Glemmen, foreldre hotelleier Johan Jacob Ørn (1863-1924) og Marie Johannessen (1861-1938). Gift med sangerinnen Harriet Weidemann Strøm f. 3-5-1886, datter av apoteker Martin Bertram Strøm og Anna Marie Hals.
Studerte jus i ett år. Krigsskolens ned.avd. Handelsskole. Hospitant Kristiansand lærarskule. Vernepl. officer 1918.
Thorsens patentbyra 1918-19. Journalist i dagspressen, bl.a. litteraturanmelder i "Middagsavisen". Illustrert presse og pressebyrå. Agentur i metaller og farger. Selvstendig virksomhet i montering og preparering av remskivebelegg.
Suppleant til forsorgsstyret i Oslo. Formann i Sponvika Brann- og Bygningskommune. Kasserer i Sponvika Vel. Remskivebelegg ved en rekke bedrifter i Norge og Sverige. Siste halvannet år uteksperimentert forskjellige preparater, ikke markedsført grunnet tidene.
Diktsamling "Ungdomsfølge" 1922. Komedie "I den syvende himmel" oppført i Oslo 1926. Psevdonym "Na Pravo" ("Middagsavisen")
Han døde 20-2-1962 og kona 25-9-1954.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =7565#ovre
Studentene fra 1915, utgitt 1952:
Sverre Waldemar Anker Øhrn, forfatter, fabrikant, Sponvika. Født 4-6-1896 i Glemmen, foreldre hotelleier Johan Jacob Ørn (1863-1924) og Marie Johannessen (1861-1938). Gift med sangerinnen Harriet Weidemann Strøm f. 3-5-1886, datter av apoteker Martin Bertram Strøm og Anna Marie Hals.
Studerte jus i ett år. Krigsskolens ned.avd. Handelsskole. Hospitant Kristiansand lærarskule. Vernepl. officer 1918.
Thorsens patentbyra 1918-19. Journalist i dagspressen, bl.a. litteraturanmelder i "Middagsavisen". Illustrert presse og pressebyrå. Agentur i metaller og farger. Selvstendig virksomhet i montering og preparering av remskivebelegg.
Suppleant til forsorgsstyret i Oslo. Formann i Sponvika Brann- og Bygningskommune. Kasserer i Sponvika Vel. Remskivebelegg ved en rekke bedrifter i Norge og Sverige. Siste halvannet år uteksperimentert forskjellige preparater, ikke markedsført grunnet tidene.
Diktsamling "Ungdomsfølge" 1922. Komedie "I den syvende himmel" oppført i Oslo 1926. Psevdonym "Na Pravo" ("Middagsavisen")
Han døde 20-2-1962 og kona 25-9-1954.
-
- Sted: MILAND
Hei
Her er jeg sikker på at du skal til Rjukan, og Rjukan Baptistkirke. I hvertfall når det gjelder Konrad Øhrn. Jeg sender deg en pm, Dette er en fortsatt veldig oppegående familie.
Mvh Berit Waskaas

Her er jeg sikker på at du skal til Rjukan, og Rjukan Baptistkirke. I hvertfall når det gjelder Konrad Øhrn. Jeg sender deg en pm, Dette er en fortsatt veldig oppegående familie.
Mvh Berit Waskaas
- Svehn Ruskelöv
- Sted: Sverige
Hei!
Når det gjelder etternavnet "Öhrn" og videre "Sverige", "Baptister" og "Rjukan"
, så går tankene til en familie i "Ön/ Hyllestad", der de fleste i en stor söskenflokk blev baptister.
Jeg var behjelpelig i forumet for 2-3 år siden, der en kvinne her i Sverige og etterkommer sökte sine aner i "Ön".

Når det gjelder etternavnet "Öhrn" og videre "Sverige", "Baptister" og "Rjukan"

Jeg var behjelpelig i forumet for 2-3 år siden, der en kvinne her i Sverige og etterkommer sökte sine aner i "Ön".
Mvh,Svehn
- Svehn Ruskelöv
- Sted: Sverige
Her har vi familien jeg nämnte på "Ön/Öen" i FT 1865 "Hyllestad" : http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1177#ovre
Kona "Trine Monsdtr." var forresten min tippoldefars söster.
Kona "Trine Monsdtr." var forresten min tippoldefars söster.

Mvh,Svehn
Det er denne Sverre Ørn med far som het Johan. Jeg har fått dette bekreftet at det må være ham fra min kontakt i Sverige .Takk for hjelpen .
Takk for alle som har bidratt.
'
mvh
Per inge Renström
Takk for alle som har bidratt.
'
mvh
Per inge Renström
Det er svaret fra Carsten Schanke som gav videre ledetråd inn i Sverige. Dette er en svensk familie - Soldatfamilie hvor mange soldater fikk et tilnavn som her Örhn og har ikke noe med de norske øhrn familiene å gjøre - ellers takk for bidrag nok en gang.
mvh
Per Inge Renström
mvh
Per Inge Renström
Rettelse Öhrn og ikke Örhn
mvh
per inge renström
mvh
per inge renström