Den Færøske Søhelt og Legend Magnus Hejnesøn fra Norge.
Moderator: MOD_Hordaland
Den Færøske Søhelt og Legend Magnus Hejnesøn fra Norge.
Hej, har opdateret tilbage til Jon Heine Haraldson i Norge om mine Slægt om Heine Havreki faren til den Færøsk kendte Søhelt og Legend Magnus Hejnesøn. Denne Magnus havde en bror der var Lagmand på Færøerne i sin tid og er min Ane. Muligvis også fra Magnus der havde en anden Mor med Heine Havreki gennem Norderøerne hvor der menes Magnus havde et Barn med en Pige. Jon Heine Haraldson var født 1490 i Hordaland og død der 1547 i Norge. Konen ved jeg ikke noget om. Heine Joensen var født 1514 og død 1576 og gift med Herbog Arnbjørnsdatter fra Tyskland 1540 som var født 1512 og død i Husevig på Færøerne 1547. Kender nogen til denne Familien videre gennem Norge eller hvordan.? Venlig hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.
Re: Den Færøske Søhelt og Legend Magnus Hejnesøn fra Norge.
Desværre kommet under Vestnes ,skal være Hordaland istedenfor. Undskyld mig. Hilsen. Magnus fra Ejde på Færøerne.
Eg veit ikkje om det er hjelp i, men eg finn Heine Havreki i GEDCOM-fila åt Kjellaug Robberstad Petit som var offentleg tilgjengeleg for 1-2 år sidan. Ho siterer to kjelder.
Den eine er norsk: Gards og ættesoga frå Kvinnherad II: s. 474. Kan henda Kvinnherad er plassen å leita
Denne er sikkert kjend for deg:
"Søga, Søgn og Tiðarminni", J. Weihe, Torshavn 1933
Eg har ikkje studert desse personane sjølv, og har ikkje notat utover det du allereie nemner.
Den eine er norsk: Gards og ættesoga frå Kvinnherad II: s. 474. Kan henda Kvinnherad er plassen å leita

Denne er sikkert kjend for deg:
"Søga, Søgn og Tiðarminni", J. Weihe, Torshavn 1933
Eg har ikkje studert desse personane sjølv, og har ikkje notat utover det du allereie nemner.
Hei.
Har du lest hva de skriver på den engelske biten av wikipedia?
- Heine Havreki
- Magnus Heinason (Magnus ble også kalt Mogens og Mons).
Har du lest hva de skriver på den engelske biten av wikipedia?
- Heine Havreki
- Magnus Heinason (Magnus ble også kalt Mogens og Mons).
Jeg kom nettopp over Kaptein Magnus Heineson kun for noen dager siden i min jakt på forfedre. Det ser ut som han er min 9 X tippolderfar. Jeg fant en del opplysninger på denne siden på nett. http://www.look.no/anita/slekt/webcards ... 56_117.htm
Mvh
Geir Ove Steinsvåg
Mvh
Geir Ove Steinsvåg
-
- Sted: KOLBOTN
- Kontakt:
Det synes som at Radøy (Hordaland) i enkelte omtaler kan være forvekslet med Rødøy på Helgeland som virkested for presten Heine Havreki.
Iflg Norsk Prestehistorie (Norsk Slektshistorisk Forening, internett) var Heine Jonsen Havreki sogneprest i Rødøy kannikgjeld, Helgeland prosti, fra 1566 til 1572.
http://old.genealogi.no/Prestehistorie/ ... eland.html
Mvh
Sigmund
Iflg Norsk Prestehistorie (Norsk Slektshistorisk Forening, internett) var Heine Jonsen Havreki sogneprest i Rødøy kannikgjeld, Helgeland prosti, fra 1566 til 1572.
http://old.genealogi.no/Prestehistorie/ ... eland.html
Mvh
Sigmund