Hva står forkortningen JNFH(A) ?? är detta förkortning för
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Hva står forkortningen JNFH(A) ?? är detta förkortning för
Hva står forkortningen JNFH(A) ?? är detta förkortning för någon kyrklig dato eller bara en förkortning För Jesus Nasaret F Herre???
etter som detta är en generell fråga som inte hör hemma i något fylke även om den hittates i en konfirmationsbok från 1775 i Nordland fylke så har jag lagt den här
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Steigen, Ministerialbok nr. 855A03 (1748-1776), Konfirmerte 1771-1775, side 180-181.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620569.jpg
Mvh Stefan Andersen-Bano
etter som detta är en generell fråga som inte hör hemma i något fylke även om den hittates i en konfirmationsbok från 1775 i Nordland fylke så har jag lagt den här
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Steigen, Ministerialbok nr. 855A03 (1748-1776), Konfirmerte 1771-1775, side 180-181.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620569.jpg
Mvh Stefan Andersen-Bano
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Re: Hva står forkortningen JNFH(A) ?? är detta förkortning f
Hei.
Jeg tør ikke svare på hva de 4 bokstavene står for, men jeg tror at bokastavene er J.N.J.H.
Hilsen Remi
Jeg tør ikke svare på hva de 4 bokstavene står for, men jeg tror at bokastavene er J.N.J.H.
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Det har sannsynligvis noe med liturgien i forbindelse med konfirmasjonen å gjøre.
J.N.J. betyr nok Jesu Navn, men hva de to andre bokstavene betyr er jeg ikke sikker på. Den andre J'en står nok for Jesu(s). Hadde det vært en K som fjerde bokstav, kunne det ha passet med dagens liturgi. Men en H er litt verre. Hva med Herlighet?
Altså: Jesu Navn, Jesu Herlighed ??
Ei nettside om gammel kirkeliturgi, finner du her fra Norsk Lærerakademi, men dessverre står det ingenting om konfirmasjon der.
Dagens kirkeliturgi hentet fra sidene til kirken.no sier at det blir bedt for konfirmantene i Jesu navn.
Forordninga for konfirmasjonen i 1736 fra sidene til Norsk Lærerakademi. Der er også liturgien, men jeg finner ikke disse bokstavene igjen.
Forkortelsen kan også være på latin. INIH; Jesu Nomine, Jesu H?
J.N.J. betyr nok Jesu Navn, men hva de to andre bokstavene betyr er jeg ikke sikker på. Den andre J'en står nok for Jesu(s). Hadde det vært en K som fjerde bokstav, kunne det ha passet med dagens liturgi. Men en H er litt verre. Hva med Herlighet?
Altså: Jesu Navn, Jesu Herlighed ??
Ei nettside om gammel kirkeliturgi, finner du her fra Norsk Lærerakademi, men dessverre står det ingenting om konfirmasjon der.
Dagens kirkeliturgi hentet fra sidene til kirken.no sier at det blir bedt for konfirmantene i Jesu navn.
Forordninga for konfirmasjonen i 1736 fra sidene til Norsk Lærerakademi. Der er også liturgien, men jeg finner ikke disse bokstavene igjen.
Forkortelsen kan også være på latin. INIH; Jesu Nomine, Jesu H?

Jesus Nasaret Jødenes Konge, tror jeg det står for.
På korset til Jesus sto INRI = Iesus Nasaret Rex (konge) Jehudi (jøde).
Hm, nei - kan ikke være det................. Men I og J var jo hipp som happ.
På korset til Jesus sto INRI = Iesus Nasaret Rex (konge) Jehudi (jøde).
Hm, nei - kan ikke være det................. Men I og J var jo hipp som happ.
Hilsen fra Marianne
Enda et forslag: Jesu Nasareth Jødenes Herre 

-
- Sted: KRISTIANSUND N
og et forslag til: Jesus Nasareeren, Jødenes Herre 

Jeg tror nok det står for :
In Nomine Jesu Amen
Dette har jeg kommet over skrevet før årstallene i andre kirkebøker.
In Nomine Jesu Amen
Dette har jeg kommet over skrevet før årstallene i andre kirkebøker.
For en sikker lesning av bokstavene, ville det være gunstig om Else B tok en titt.
Etter å ha sammenlignet bokstavene foran flere konfirmasjonsinnførsler på de samme to sider, mener imidlertid jeg disse overveiende sannsynlig må leses som "JNJA". - Og da er nok Steins mening om betydningen den riktige, og ganske logisk.
Vennlig hilsen Kjetil Straume
Etter å ha sammenlignet bokstavene foran flere konfirmasjonsinnførsler på de samme to sider, mener imidlertid jeg disse overveiende sannsynlig må leses som "JNJA". - Og da er nok Steins mening om betydningen den riktige, og ganske logisk.
Vennlig hilsen Kjetil Straume
Jeg er ikke i tvil om at det står J.N.J.A.
Se på A-en og H-en andre plasser på sidene. f.eks Anne Persdtr (nr 5 høyre side, høyre kolonne)
Når presten skriver en H, starter han oppe til venstre, går til høyre, så ned og en sløyfe før han lager midtstreken, så en ny sløyfe opp til høyre, før han avslutter bokstaven.
Ingen av A-ene i J.N.J.A. har noen sløyfe, verken nede til venstre eller oppe til høyre, men tvert i mot på midten, slik som i Anne Persdtr.
Dessuten, som jeg skriver, har jeg sett In Nomine Jesu Amen skrevet fullt ut i andre kirkebøker.
Se på A-en og H-en andre plasser på sidene. f.eks Anne Persdtr (nr 5 høyre side, høyre kolonne)
Når presten skriver en H, starter han oppe til venstre, går til høyre, så ned og en sløyfe før han lager midtstreken, så en ny sløyfe opp til høyre, før han avslutter bokstaven.
Ingen av A-ene i J.N.J.A. har noen sløyfe, verken nede til venstre eller oppe til høyre, men tvert i mot på midten, slik som i Anne Persdtr.
Dessuten, som jeg skriver, har jeg sett In Nomine Jesu Amen skrevet fullt ut i andre kirkebøker.
- Else Berit Rustad
Enig med Stein både mht innskriften og tolkningen av den. Den er ikke uvanlig som"overskrift" i mange kirkebøker.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
Tack allihopa för svaren da finns det altså ingen info att hämta om tidpunkt for konfirmatioen eftersom förkortningen altså som det bara står i jesu namn amen och ingen liturgisk förkortning för ett datum(söndag triniti for exemple).
jag hadde håpats på och få fram ett datum nemligen då får jag altså nöja meg med årstall i detta fall.
takk igen....
Mange hilsen Stefan
jag hadde håpats på och få fram ett datum nemligen då får jag altså nöja meg med årstall i detta fall.
takk igen....
Mange hilsen Stefan