Søker etter Kristian Lied, kaptein som reiste ut 1905-1910

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
dn21290
Sted: OSLO

Søker etter Kristian Lied, kaptein som reiste ut 1905-1910

Legg inn av dn21290 » 27. mars 2007 kl. 12.32

Jeg forsøker å finne Kristian Lied, som antakeligvis var kaptein på et skip som var i Karibien på begynnelsen av 1900-tallet. Det er mulig at skipet var i Venezuela også. Han skal ha mønstret av på den Dominikanske republikk og stiftet familie der.

Det er en av hans etterkommere der, en guvernør i hovedstaden Santo Domingo, som lurer på hvor Kristian Lied kom fra i Norge og hvor det eventuelt finnes slektninger etter Kristian Lied i Norge. Guvernøren er veldig interessert i sitt norske opphav, som kom gjennom hans mormor: Norge Lied, født i Santo Domingo og datter av Kristian Lied. Derimot kjenner ikke guvernøren til Norge noe spesielt godt (feks. troll og Ibsen), men det er noe han gjerne vil gjøre noe med.

Vi lurer på:
- Hvor kommer Kristian Lied fra og når er han født/registrert utvandret?
- Hvem var han? (Kaptein, sjømann, handelsmann?)
- Hadde Kristian Lied slekt i Norge, eventuelt søsken som stiftet familie i Norge eller et annet sted?

Jeg har forsøkt å lete i folketellingene i 1901 og 1975, men har så langt ikke funnet noe der. Tusen takk for all hjelp!

Vennlig hilsen Sturla Ellingvåg

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Re: Søker etter Kristian Lied, kaptein som reiste ut 1905-19

Legg inn av 6820 » 27. mars 2007 kl. 18.41

Hei, har du noe ca. fødselsår, sted født og/eller fornavn på datteren til Kristian? Alle data på far, som gift med moren? Om de var gift, - navn på barn - hvertfall om de hadde 'norske' navn.
Hilsen fra Marianne

dn21290

Legg inn av dn21290 » 28. mars 2007 kl. 13.19

Jeg har dessverre begrenset med informasjon. Denne familien i Santo Domingo vet ikke så mye om sine norske aner annet enn det jeg har skrevet ovenfor. Datteren fikk fornavnet Norge. De tror Kristian var rundt 40 år da han kom til den Dominikanske Republikken, sånn ca 1905-1910.

Så det eneste som er å gå på er vel folketellinger og eventuelt utvandrings/skipsregistre?

Ola Morken
Sted: EYDEHAVN

Legg inn av Ola Morken » 28. mars 2007 kl. 13.36

Man kan jo begynne med å undersøke om noen av disse 2 sjømen kan være kandidater, om de steg i gradene og senere gikk i land i S.Domingo http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... funnenr=77
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... funnenr=77

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 28. mars 2007 kl. 14.39

Da blir dette nesten eliminasjonsmetoden! :D Han kan jo ha tatt i bruk bare siste delen av etternavnet, - Yttrelied m.fl. -> Lied. Var ikke uvanlig.

Har du prøvd å legge inn etterlysning på Digitalarkivet? Her er
linken.

Om du legger inn et spørsmål på generelt i Brukerforum så er der kanskje noen som gjenkjenner navnet?

Lykke til! :D
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 30. mars 2007 kl. 20.25

Hei :)

Undres om du skal ta en tur til Nesset i M&R :roll:

Er en Lied slekt der ... Og hvis du søker på DIS Treff vil du finne en person som har sendt inn bidrag vedr Lied-slekten. Ta kontakt med denne personen slik at du evt kan få avkreftet evt forbindelse dit.

Lykke til !
Vennlig hilsen Gry

dn21290

Legg inn av dn21290 » 2. april 2007 kl. 14.32

Ola: Jeg fant ingen sjømenn ved navn Kristian eller Lied på de to linkene som du la ut. Kan du legge de ut på nytt?

Gry: Det var mange Lied fra Nesset, ser jeg..men jeg fant ingen personer som har lagt ut informasjon om akkurat de? Har du en link til meg? Tusen takk i så fall!

Jeg har også lagt ut en etterlysning i Digitalarkivet. Takk for tips!

Hilsen Sturla

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 2. april 2007 kl. 16.39

Anbefaler at du låner heftet "Slegten Lied i Norge" skrevet av Johan Richard Lied. Dette er en stamtavle med personalia. Kanskje du kan få noen spor der. Vet at flere av fam. medlemmene heter Christian alene eller i tillegg til et annet navn
Den finnes på Bergens offentlige bibliotek. Jeg har lånt den tidligere via mitt lokale bibliotek.

Mvh
Britt Iren

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 2. april 2007 kl. 21.34

Sturla har og lagt dette temaet her
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... 8338#anker
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Vidar Holum
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 3. april 2007 kl. 6.57

Hei
Sikkert ikke nødvendig å si det, men likevel.
Tror det som vanlig er nødvendig å gjøre litt hjemmelekse for han hvis han er seriøs.
Når ble Norge født, når giften Kristian seg, hva står i de papirene, må sjekkes ut i det minste. Det var sikkert nødvendig for Kristan å produsere et dokument til det.
Ble han statsborger?
De var muligens katolikker siden Spanjolenes omvendelsesiver forklarer hvorfor mer enn 90 % av dominikanerne er katolikker. Resten er protestanter tilknyttet ulike evangeliske kirkesamfunn. De har sikker registre der tror jeg, katolikkene hadde orden i papirene.
Sturla bor du der selv, fant deg ikke i medl. lista, fortell litt om kontakten du har med de hvis du har lyst eller er dette et proffesjonelt oppdrag du har?
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.

Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)

Ola Morken
Sted: EYDEHAVN

Legg inn av Ola Morken » 3. april 2007 kl. 13.51

dette var mystisk. forsøker igjen den ene, men må vente til etter påske med å finne igjen den andre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3168#ovre

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»