Jens Bjørneboes slekt

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
gj04529
Sted: Danmark

Jens Bjørneboes slekt

Legg inn av gj04529 » 19. februar 2007 kl. 22.38

Hej, Jeg er dansker og har registreret mig som gjest. Jeg håber det går an at skrive dansk her. Jeg er medlem af DIS-Danmark. Jeg ved ikke, om dette er det rette forum, men jeg prøver:

Jeg er en Bjørneboe (og slægtsforsker) og har ofte undret mig over, om jeg måske skulle være i slægt med den norske forfatter Jens Ingvald Bjørneboe. Ikke fordi jeg synes det ville være flot, men snarere fordi navnet Bjørneboe jo trods alt er specielt. Og jeg er meget nysgerrig :-)

Stamfaderen til min danske slægt hed Isaach Halvorsen Bjørneboe og kom fra Leksvik i Norge. Han kom til Danmark ca. 1801 (første gang han var i en dansk folketælling).

Hans far var Halvor Aagesen Bjørnebo, døbt den 16. november 1755 i Bakke Kirke, Trondhjem, og død den 12. juli 1840 i Bjørnebo (en gård) i Leksvik.

Jeg har læst Sven Kærup Bjørneboe: Onkel Jens : et familieportrett av Jens Bjørneboe, men er ikke blevet meget klogere på forbindelsen til min egen slægt.

Kan nogen her hjælpe mig videre?

Venlig hilsen
Kirsten Bjørneboe, Danmark

Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Jens Bjørneboes slekt

Legg inn av dn17856 » 19. februar 2007 kl. 23.02

Hei Kirsten

Jeg vet ikke om dette kan hjelpe deg noe, men jeg har funnet en liten artikkel om Jens Bjørneboe.
Du kan jo ta en titt på den :) Jens Bjørneboe.

....og se her har jeg funnet dåpen hans: Se dåp nr. 175.
og da har du jo hans foreldre :wink: :wink:
Lykke til i dine videre søk

Med vennlig hilsen fra
Anne-Lise

gj04529

Legg inn av gj04529 » 19. februar 2007 kl. 23.15

Hej Anne Lise

Tusind tak for dit svar. Jeg kendte godt nogen af oplysningerne fra bogen Onkel Jens.
Men der står jo en hel del i den du har sendt mig.

Hvor finder man Norges kirkebøger online? (Vi har det samme her i Danmark).
Og hvor finder man et sted på nettet, hvor man kan lære lidt om fylker og sådan noget? Det er svært for en dansker.

Venlig hilsen
Kirsten Bjørneboe

Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av dn17856 » 19. februar 2007 kl. 23.34

Hei igjen

Så flott at du kunne benytte noe av det jeg har funnet :)

Her vil du finne de Skannede kirkebøker De blir oppdatert med nye bøker hver dag...

Du vil også finne de norske Folketellingene dersom du klikker på fanen "Digitalarkivet"
Her er også en link du kan få god nytte av: Genealogiske ressurser

Mvh Anne-Lise

Brukeravatar
dn03975
Sted: FEVIK
Kontakt:

Legg inn av dn03975 » 20. februar 2007 kl. 20.27

Jens Bjørneboes far, Ingvald, kom fra Arendalsområdet der det er en Bjørneboe-gård. Der er ingen umiddelbar forbindelse med Bjørneboeene fra Trøndelag. Jeg har mye om Ingvalds slekt. - Jarl -

dn20051
Sted: HOSLE
Kontakt:

Legg inn av dn20051 » 21. februar 2007 kl. 18.01

På Wikipedia har de en side om norske fylker. Litt nede på siden er alle fylkene listet opp, med lenker til sider om disse.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fylke_%28Norge%29

Mvh. Marianne :D

gj04529

Legg inn av gj04529 » 22. februar 2007 kl. 0.58

Jarl V. Erichsen skrev:Jens Bjørneboes far, Ingvald, kom fra Arendalsområdet der det er en Bjørneboe-gård. Der er ingen umiddelbar forbindelse med Bjørneboeene fra Trøndelag. Jeg har mye om Ingvalds slekt. - Jarl -

Hei Jarl
Og jeg har meget om den slægt, der kom til Danmark omkring 1800. Og de kom fra Trøndelag? Det gjorde de nok. Jeg har indtil nu kun interesseret mig for de Bjørneboer, der nedstammer fra Isaach Bjørneboe fra Leksvik. Er det i Trøndelag? De kommer også fra en gård ved navn Bjørnebo, men tilsyneladende en anden gård. Det virker lidt sært for mig, men måske er Bjørneboe lige så almindeligt i Norge som fx Østergård, Vestergård, Nørregård og Søndergård er i Danmark, alle opkaldt efter gårde.

Jamen familieskabet til Jens Bjørneboe var kun en tanke. For det har vist sig, at alle vi Bjørneboer i Danmark (ca. 150 personer) er mere eller mindre i familie med hinanden. :)

Hvad med Ingvalds tre brødre? Søren, Jens og Adolph. Fik de nogen familie?

Venlig hilsen
Kirsten Bjørneboe

Brukeravatar
dn03975
Sted: FEVIK
Kontakt:

Legg inn av dn03975 » 22. februar 2007 kl. 16.45

Ikke oppfatt meg fullstendig kategorisk om Trøndelagsforbindelse, - for jeg tror jeg har sett at forfatteren Jens Bj. hadde en nevø i Trondheim. Men slektens utspring er i Aust-Agder der det ligger en gård Bjørneboe i nærheten av Arendal. Du kan finne dem nevnt i kirkebøker for Austre Moland, Tromøy, Barbu og Arendal.

Jeg har notert at Adolf, Karl Olaves, Ingvald og Margrete Helene ble gift. Margrete Helene er mor til min oldemor. Foreldrene Ole Andreas Jensen Bjørneboe og Inger Kristine Kjerrup (kanskje i slekt med vår norske biskop Jakob Kærup - med danske aner?) hadde åtte barn som jeg har funnet.

- Jarl -

Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Legg inn av dn16031 » 22. februar 2007 kl. 19.45

Jeg tror også dette dreier seg om to helt adskilte slekter, uten at jeg har forsket noe særlig på det selv. Men jeg er i slekt med den trønderske Bjørnebo-slekta og har alltid hørt at vi ikke er i slekt med Jens Bjørneboe...
mvh Torill Aasegg, Byneset

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»