Identifisering av våpenskjold (logg inn for å se bildet)

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Brukeravatar
dn10670
Sted: LYNGDAL
Kontakt:

Identifisering av våpenskjold (logg inn for å se bildet)

Legg inn av dn10670 » 22. april 2006 kl. 12.51

Jeg har en sølvgaffel som har tilhørt familien.
På baksiden er inngravert et våpenskjold. Kan noen si meg hvilken familie skjoldet tilhører?

Bjørn Bækkelund
[email protected]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn06413
Sted: OSLO

Re: Identifisering av våpenskjold (logg inn for å se bildet)

Legg inn av dn06413 » 16. mai 2006 kl. 13.28

Våpenet er et alliansevåpen for et ektepar, der våpenbildet til venstre (heraldisk høyre) representerer mannen og muligens kan være et primitivt forsøk på å gjengi slekten Bonnevies våpen, som ifølge Hans A. K. T. Cappelen: Norske slektsvåpen, 1976, s. 67, skal være:
"kvadrert i blått og sølv; i 1. og 4. felt en opprett innadvendt sølv hest, i 2. og 3. felt en blå lilje; i blått hjerteskjold en gull (?) lilje." I forhold til denne blasoneringen mangler altså hjerteskjoldet, og det er ikke lett å gjenkjenne liljen i den neste tistel- eller fasces-aktige figuren i 2. og tredje felt.
Det kognatiske våpenet til høyre (heraldisk venstre) er tverrdelt med bredt tannsnitt; mønsteret i 1. felt kan tyde på at gravøren har forsøkt å gjengi tinkturene rødt over sølv. Jeg har ikke funnet noen norsk slekt som har ført slikt våpen.

Med vennlig hilsen
Jon Gunnar Arntzen
hovedredaktør Norsk biografisk leksikon

Brukeravatar
dn10670
Sted: LYNGDAL
Kontakt:

Re: Identifisering av våpenskjold (logg inn for å se bildet)

Legg inn av dn10670 » 27. mai 2006 kl. 15.19

Takk skal du ha.

Bjørn Bækkelund

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»