Petra Marie Nilsen (Widerberg), født 4/8-1853 - havnet hvor?

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Kristin Scheie Aasen
Sted: STRØMMEN

Petra Marie Nilsen (Widerberg), født 4/8-1853 - havnet hvor?

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 8. august 2005 kl. 16.59

Hei!

Jeg leter etter Petra Marie Nilsen, f. 4/8-1853 i Bergen. Foreldre: Nils Nilsen Widerberg og Ragnhild/Rangele Larsdatter. Petra var nær slektning av meg. Dette er en vanskelig nøtt for meg.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =9390#ovre

Hun Petra fikk ei uekte datter 7/11-1881 i Skedsmo. Datteren ble døpt Ragnhild Kristina 18/12-1881. Faren til barnet/Ragnhild var Kristian Andersen, f. 21/10-1846 i Sandsvær.
Foreløpig har jeg ikke klart å finne ham som døpt i Sandsvær.

http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... _form=true

Siste bekreftede spor etter Petra er i dåpen av Ragnhild.
Jeg har ikke funnet henne i 1900 tellingen for hele landet. Har ihvertfall også i tillegg
søkt spesielt på Akershus (Skedsmo) og Oslo.

Så jeg har antatt at hun har emigrert til USA. Siden slektninger (antaklig) har emigrert til USA fra Skien (Lina Widerberg og to sønner). Har funnet en aktuell kandidat i emigrantprotokollen "Emigranter over Kristiania 1871-1930".

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 98477#ovre

Er det noen som kan hjelpe meg i søket etter henne? Ville vært spennende å vite om hun fikk flere etterkommere enn Ragnhild Kristina og når hun døde og om hun ble gift i tiden etter dåpen?

Legger etterlysning under USA-emigrasjon også med henvisning til dette innlegget.

Imøteser svar.

Mvh. Kristin S. Aasen

Kristin Scheie Aasen

Re: Petra Marie Nilsen (Widerberg), født 4/8-1853 - havnet h

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 8. august 2005 kl. 17.21

Hei!

Jeg prøver igjen lenke til Familysearch (Vital Records) (søkte på: Ragnhild Kristiansdatter, Norge, Akershus) Kirkeboka angir samme fødselsdata. Men FS mangler faddernes navn og foeldrenes fødested og fødselsdato. Men jeg har sjekket og det er samsvar mellom FS og kirkeboka.

http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... _form=true

Jeg gir lenke til folketellingen i 1865 for Bergen også.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 26503#ovre

Mvh. Kristin S. Aasen

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 8. august 2005 kl. 20.44

Hei igjen!
ikke lett å få med FS-linker!

Her tror jeg du får den:

Dåp på familysearch

Dersom du holder "shift" -tasten nede når du klikker på barnets navn i oversikt over dåpsbarn, får du en annen link enn den du får om du bare klikker. Du får nemlig opp et nytt vindu. Fin greie å kunne ellers og!!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 9. august 2005 kl. 8.54

Hva skjedde med barnet? Vet du at det vokste opp?

Den Petra som dro er det nesten umulig å finne ut om var "din".
Dersom hun giftet seg, noe man må anta, skiftet hun navn.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 9. august 2005 kl. 20.43

Hei!

Jeg vet at barnet vokste opp, og levde helt til 1969. Hun barnet var en nær slektning av meg hvor min familie kjente henne og hadde kontakt med henne.

Pga. at andre folk i slekten ikke vet sannheten/historien, så kan jeg ikke forklare nærmere hvem barnet var. Hva hun het som gift og videre.

Men en ting er sikkert. Og det er at barnet vokste opp hos noen andre (de andre som hun vokste opp hos har vi hatt kontakt med)(de hun vokste opp hos har ikke slektsforbindelse med barnemoren Petra og barnefaren Kristian). Så jeg vet utfra det en slektning har fortalt meg at hun barnet Ragnhild ikke hadde kontakt med sin mor og han barnefaren.

Min slektning har fortalt meg at hun Petra kanskje giftet seg med en som var smed. Med han Kristian Andersen (barnefaren)? Og at moren nok var tjenestejente på Risløkka i Skedsmo der Helga Johannessen bodde. Det var Helga som anmeldte dåpen (i kirkeboka) av barnet Ragnhild.Slektningen min visste ikke helt sikkert det med (Kristian Andersen) smed og evt. giftermål mellom Petra og Kristian.

Mvh. Kristin.

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 21. september 2005 kl. 22.44

Hei!

Nå er jeg nesten 100% sikker på at jeg har funnet rett Petra.

I imaget som jeg legger ved viser at Petra Halm er født august 1853 og emigrerte 1887.
Fødselsåret og måneden stemmer med hun Petra jeg leter etter.

http://content.ancestry.com/iexec/?htx= ... d=73133440

Håper det gikk fint nå med lenken.

Jeg har skjønt ut av alle opplysningene at Petra dro først til Oslo/Skedsmo fra bergen for å jobbe som tjenestejente. Hun fikk datteren utenfor ekteskap i 1881 i Skedsmo. Mistet kontakten med datteren. Så dro hun til Oslo for å emigrere til USA i 1887. Ifølge emigrantliste skulle hun til Tacoma. Og det gjorde hun.
Resultatet er at hun giftet seg med John Halm (svensk) ca. 1889 i Washington og fikk tre døtre med ham. De tre døtrene blir halvsøstre til datteren Ragnhild.

Jeg hadde ikke funnet frem til (rett) folketelling hvis jeg ikke hadde fått brukernavn og passord av en person til Ancestry.com (tilgang til folketellinger i USA i 3 måneders periode)(personen har akkurat abonnert på kun folketellinger). Så jeg er vedkommende takknemlig.

I imaget står det at Petra har 4 barn, hvor 3 lever. Betyr det at hun har mistet 1 barn eller at hun har tre hos seg, mens datteren Ragnhild er i Norge?

Viser til temaet "Kan noen hjelpe meg med attest på Petra....?" under USA/Canada.
Hvor jeg fortsetter med jakten på etterkommere til Petra siden det viser seg at hun har tre jenter.

Barnefaren Kristian Andersen og hans skjebne er fortsatt ukjent for meg. Hvis noen kan hjelpe meg med det, så hadde det vært kjempefint.

Mvh. Kristin S. Aasen

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»