Hans Larsen Kraasvig f. 1849
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Hans Larsen Kraasvig f. 1849
22. mars 1870 ble det født en jente, Hansine Pauline Hansdatter, i Ålesund. Moren var enkefru Gjertrud Olsdtr. Møller men faren var oppgitt til å være unkarl og sjømann Hans Larsen Kraasvig født 1849.
Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor han kom fra og hvor det senere ble av ham?
Arnulf Pedersen
Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor han kom fra og hvor det senere ble av ham?
Arnulf Pedersen
Re: Kraasvig
Det finnes noen Krosvig/Krossvik- gårder i Jelsa i Rogaland og en Krosvigen/Krossvika? i Sem i Vestfold.
Hilsen Laila Kornstad.
Hilsen Laila Kornstad.
Takk skal du ha Laila.
Jeg får prøve å få sett kirkebøkene.

Jeg får prøve å få sett kirkebøkene.
Prøver å løfte frem denne igjen.
Jeg har lett og lett i kirkebøker og folketellinger uten resultat. Har vært inne på tanken om Kraasvig er et navn som Gjertrud rett og slett har funnet på, men navnet er jo litt spesielt ser det ut til så jeg mener det er rart at hun har tatt det helt ut fra ingenting?
Hans Larsen Kraasvig er min oldefar så det hadde vært kjekt om jeg klarte å finne han - han er den eneste jeg ikke har klart å finne ennå av dem jeg kan med stor sikkerhet vet er av mine aner.
Jeg har lett og lett i kirkebøker og folketellinger uten resultat. Har vært inne på tanken om Kraasvig er et navn som Gjertrud rett og slett har funnet på, men navnet er jo litt spesielt ser det ut til så jeg mener det er rart at hun har tatt det helt ut fra ingenting?

Hans Larsen Kraasvig er min oldefar så det hadde vært kjekt om jeg klarte å finne han - han er den eneste jeg ikke har klart å finne ennå av dem jeg kan med stor sikkerhet vet er av mine aner.
- Gry Onarheim Dahlmo
Takk for svaret.
Jeg er faktisk kjent i Vik. Vet om et sted som kalles Krossen på Vangsnes, men har aldri hørt Krossvik. Vet du noe nærmere om hvor det ligger? Når du skriver øst for Vik må det vel være mot Vangsnes?
Arnulf
Jeg er faktisk kjent i Vik. Vet om et sted som kalles Krossen på Vangsnes, men har aldri hørt Krossvik. Vet du noe nærmere om hvor det ligger? Når du skriver øst for Vik må det vel være mot Vangsnes?
Arnulf
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei
Gikk inn på Norgesglasset sin webside, og fant Krossviki der, om man søker på stedsnavn...
Ikke kjent der, så prøv deg frem

Gikk inn på Norgesglasset sin webside, og fant Krossviki der, om man søker på stedsnavn...
Ikke kjent der, så prøv deg frem

Vennlig hilsen Gry
Takk igjen!
Har søkt på noe som heter Vikjavev.no og fant et kart der. Det viser seg at Krossviki ligger ved et sted som kalles Djupvik. Det har jeg aldri visst, selv om jeg har kjørt forbi der hver eneste sommer minst de ti siste årene. Så nå har jeg kanskje fått litt mer å gå på.
Arnulf
Har søkt på noe som heter Vikjavev.no og fant et kart der. Det viser seg at Krossviki ligger ved et sted som kalles Djupvik. Det har jeg aldri visst, selv om jeg har kjørt forbi der hver eneste sommer minst de ti siste årene. Så nå har jeg kanskje fått litt mer å gå på.
Arnulf
- Gry Onarheim Dahlmo
Om han skule være fra her i Sogn, så let i databasen til Fylkesarkivet Sogn. Gå inn på Databasetenester ...
( endret link slik at den fungerer. GOD 23.12.08 )
( endret link slik at den fungerer. GOD 23.12.08 )
Sist redigert av Gry Onarheim Dahlmo den 23. desember 2008 kl. 9.20, redigert 1 gang totalt.
Vennlig hilsen Gry
-
- Sted: BREMNES
Re: Hans Larsen Kraasvig f. 1849
Hei
Her er eit kartutsnitt frå Krossvik i Eigersund. Sidan han var sjømann er kanskje ikkje da så dum plass å leita, fordi om me har lang kystlinje.
Ser forresten ut som dette er eit bra nettstad for å søka på stadnamn.
www.world-geographics.com/europe/norway/rogaland-2806/3230006-krossvik.html
Mvh
Anne Lisbeth

Her er eit kartutsnitt frå Krossvik i Eigersund. Sidan han var sjømann er kanskje ikkje da så dum plass å leita, fordi om me har lang kystlinje.
Ser forresten ut som dette er eit bra nettstad for å søka på stadnamn.
www.world-geographics.com/europe/norway/rogaland-2806/3230006-krossvik.html
Mvh
Anne Lisbeth
Takk til Anne Lisbeth og Gry for interessante innlegg som jeg skal arbeide videre med.
mvh Arnulf
mvh Arnulf
Hei.... klokkerboken for Ålesund oppgir at Hans Larsen Kraasvig var 21 og 3/4 år, som indikerer at han er f. midt i 1848. (Moren Gjertruds fødselsdato er nøyaktig oppgitt, dersom den stemmer, da). Ha det også i mente. Hvor og når er Hansine Pauline konfirmert? Opplyser kirkeboken det samme om faren ved konfirmasjon og ekteskap?
En fremgangsmåte er å sjekke opp alle de steder som har Krossvig/ Korsvik og se om Hans Larsen kan være konfirmert i de aktuelle kirkesogn i årene 1863-65 eller deromkring.
Men det kan jo være at han er fra et annet sted, men bor på et av Korsvik/ Krossvik-stedene i årene rundt 1870.
Enig, Arnulf, en skikkelig nøtt dette her.
En fremgangsmåte er å sjekke opp alle de steder som har Krossvig/ Korsvik og se om Hans Larsen kan være konfirmert i de aktuelle kirkesogn i årene 1863-65 eller deromkring.
Men det kan jo være at han er fra et annet sted, men bor på et av Korsvik/ Krossvik-stedene i årene rundt 1870.
Enig, Arnulf, en skikkelig nøtt dette her.
Takk for svaret, Erling.
Ja, jeg ser ikke bort fra at han kan ha vært født i 1848.
Morens fødselsdato er riktig. Hansine Pauline ble konfirmert i Grytten i 1886 og gift i Nykirken i Bergen 5. februar 1907. Begge stedene er farens navn oppgitt til å være sjømann Hans Kraasvig.
Den blir nok vanskelig å finne ut dette, men jeg står på og håper det skal løse seg før eller senere.
Ha en riktig god jul!
Ja, jeg ser ikke bort fra at han kan ha vært født i 1848.
Morens fødselsdato er riktig. Hansine Pauline ble konfirmert i Grytten i 1886 og gift i Nykirken i Bergen 5. februar 1907. Begge stedene er farens navn oppgitt til å være sjømann Hans Kraasvig.
Den blir nok vanskelig å finne ut dette, men jeg står på og håper det skal løse seg før eller senere.
Ha en riktig god jul!