Jacob Tollefsen. Hvem var han? Hvor bodde han?

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Ivar Martin Johansen
Sted: HARSTAD

Jacob Tollefsen. Hvem var han? Hvor bodde han?

Legg inn av Ivar Martin Johansen » 30. april 2019 kl. 15.14

En tippoldefar av undertegnede var Tollev Olsen, f. 07.08.1799 på Hanekamhaug i Rauma. Hans foreldre var Ole Kristoffersen Ødegaard og Synnøve Tollevsdatter Næss.
Tollev ble gift den 04.01.1841 i Vågan kirke med Sirianna Olsdatter f. 04.12.1814 på Olsatd i Nordal. Hennes foreldre var Ole Ellefsen og Oline Hågensdatter.

Et av barna til Tollev og Sirianna var - Synnøve Tollevsdatter f. 25.04.1841 på Pundslett i Vågan. Hun ble gift den 06.11.1862 i Hadsel kirke med Gabriel Iversen f. 12.09.1830 på Ulvøy i Hadsel. De ble bosatt i Raften i Hadsel. De etterlot seg et visittkort med et bilde av en person hvis navn var Jacob Tollefsen. Se vedlegg. På baksiden av kortet står følgende: "Til Synnøve og Gabriel Iversen. Venlig hilsen med tak for gamle og senere dage".

Teksten etterlater et inntrykk av at mine oldeforeldre hadde hatt kontakt med denne mannen - Jacob Tollefsen - over lengere tid. Mine oldeforeldre var i sin tid såkalte fiskerbønder. Deres klesdrakt var neppe av det overdådige slaget. Bildet av Jacob Tollefsen viser tydelig preg av velstand og det var ikke "fiskerbønder" som strødde om seg med visittkort. Det tyder på at Jacob hørte til "de kondisjonerte", mens mine oldeforeldre var av "allmuen". Likevel var det åpenbart et nokså nært vennskap mellom dem.

Tilbake til Tollev Olsen fra Hanekamhaug. Han hadde bl.a. en sønn før ekteskap hvis navn var Tøllev Tollevsen, f. 28.03.1832 på Sogge Megård i Rauma. I flg. muntlige overleveringer ble ikke han bosatt i Rauma. Kristiansund ble nevnt i denne sammenheng, men hvor han slo seg ned og hva det ble av han, vites ikke. Så spørs det om det kan være en sammenheng her med den ukjente Jacob Tollefsen??

Kan det være noen der ute i den "digitale verden" som kan respondere på noen av disse opplysningene som kan føre fram til identifisering av Jacob Tollefsen? På forhånd takk!
Med vennlig hilsen
Ivar M. Johansen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»