Far til Ulrik Fredrik Fyhn Paasche, f 1720 eller 1724, d 1797

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Bjørn Erik Paasche
Sted: TANEM

Far til Ulrik Fredrik Fyhn Paasche, f 1720 eller 1724, d 1797

Legg inn av Bjørn Erik Paasche » 12. desember 2022 kl. 22.08

Jeg har registrert Ulrik Fredrik Fyhn Paasche født 12.2.1720 i Skien eller 1724 (ukjent sted), død 2.1.1797 i Kvernes/Kristiansand som sønn av Ole Fredriksen Paasche født ca. 1685 ssv i Halden, død 2.1.1749 i Gauldal. På Forum.arkivverket.no ligger tråden [#65934] Paasche i Frederichshald og efterkommere i N og DK. Der reises det noe tvil om det er riktig sønn/far. Ministrealbok Skien 1716-1757 side 67 viser at Ole Fredriksen Paasche fikk en sønn med navn Ulrik Fredrik Paasche 12.2.1720. Opplyst alder da Ulrik Fredrik døde, tyder på at han var født 24.2.1724. Tråden nevnt ovenfor stopper i 2011 uten at det ble avklart. Er det noen som har noe nyere informasjon som kan belyse dette?
Link til tråden:https://forum.arkivverket.no/topic/151302-65934-paasche-i-frederichshald-og-efterkommere-i-n-og-dk/page/ 

Sist redigert av Bjørn Erik Paasche den 13. desember 2022 kl. 15.16, redigert 2 ganger totalt.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Far til Ulrik Fredrik Fyhn Paasche, f, 1720/1723, d. 1797

Legg inn av Tore Kristiansen » 13. desember 2022 kl. 14.12

Mener du Ulrik Fredrik Fyhn Paasche som døde i Kristiansund 2. januar 1796?
Hvem foreldrene var?

Kan du sitere det som gjelder fra den lange debatten i 2011. Jeg finner ikke det du henviser til.

Jeg tror ikke det finnes noen artikler som er nyere. Men siden 2011 er noe av det eldre kildematerialet lettere tilgjengelig. 

I Kristiansunds historie står han som døde i Kristiansund i 1796 som sønn av Henrik Paasche.
Det virker ikke som det var et offentlig skifte etter kona til Henrik Paasche i Kristiansund i 1754. Jeg finner det ikke i skifteprotokollen for Kristiansund. Men byfogd Lange som samtidig var sorenskriver over Nordmøre, hadde ikke ført inn alle skiftene i skifteprotokollen for Nordmøre da han døde. Det kan ha vært samme praksis for skifteprotokollen for Kristiansund. Altså, det kan mangle skifter.
Eller alle barna var myndige, og de holdt privat skifte.

:) Tore

Bjørn Erik Paasche

Re: Far til Ulrik Fredrik Fyhn Paasche, f 1720 eller 1724, d 1797

Legg inn av Bjørn Erik Paasche » 13. desember 2022 kl. 14.41

Det stemmer.
Du skal komme til tråden med linken ovenfor. Gjentar den herhttps://forum.arkivverket.no/topic/151302-65934-paasche-i-frederichshald-og-efterkommere-i-n-og-dk/page/
Det er flere som har har holdt Ole Fredriksen Paasche som far. I så fall ser det ut til at Ulrik Fredrik Paasche giftet seg med sitt søskenbarn. De fikk spesiell kongelig tillatelse til giftemålet, men det er litt uklart hvordan det skal tolkes. Temaet drøftes også i tråden.

mvh
Bjørn Erik Paasche

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. desember 2022 kl. 14.04

15712 skrev: 13. desember 2022 kl. 14.41 Det stemmer.
Du skal komme til tråden med linken ovenfor. Gjentar den herhttps://forum.arkivverket.no/topic/151302-65934-paasche-i-frederichshald-og-efterkommere-i-n-og-dk/page

Den hadde jeg sett. Men jeg spurte i mitt første innlegg om du kunne sitere det som sto der om det som gjelder denne personen?
Det er mye å lete gjennom, og det har nok du allerede gjort, siden du henviser til det. :) 

Det var ikke et skifte etter Henrik Paasche heller. Bare en oppgjøring av boet, siden han hadde større gjeld enn verdiene. Og der står det ikke navn på barna hans.

Hvem var den Ulrik Fredrik Fyhn som han var oppkalt etter? Kan denne personen ha vært så framtredende for Paascheslekta at han har blitt oppkalt to ganger? Både i Skien og i Kristiansund?
Denne gutten som ble født i Skien, kan han følges framover i tid? F.eks. finnes konfirmasjonen hans? Var han fadder noen ganger i Skiensområdet?
Og finnes konfirmasjonen i Kvernes prestegjeld av den mulige sønnen til Henrik Paasche? Samme her. Var han fadder før vielsen i 1752?

Ved vielsen i Trondhjem i 1752 står det at Ulrik Fredrik Paasche var negociant i Kristiansund. Da hadde han fått borgerskap. Det vil stå i
Tingbøkene til Kristiansund byfogd og mest sannsynlig i 1752. Det er ikke register, og du må lese gjennom dem. Det er nok lite trolig at det står noe om hvor han ble født, men det kan være et halmstrå. Hvis det finnes vedlegg til tingboka i Statsarkivet i Trondheim, kan du være så heldig at det står ekstra informasjon der.
Jeg fant mange opplysninger om et borgerskap i vedleggene i byfogdarkivet, men det var i 1840. Om det finnes vedlegg til 1750-tallet, vet jeg ikke.

Hvis han var sønn av Henrik Paasche i Kristiansund, var han en del av en stor slektskrets i Kristiansund siden Henrik Paasche var gift med Anna Mühlenphort. Da kan Ulrik Fredrik ha vært til stede ved skifter som nær slektning, og hvis du er heldig kan slektsskapet stå oppgitt. 
Dette er også et møysommelig arbeid å finne ut av.
I Kristiansunds historie, bind 2, side 301 i kapitlet Den store familien av Trygve Width: https://www.nb.no/items/688537d7e3aecfc ... 3?page=317 (lenke til nb.no) står det om Mühlenphortene og øverst på side 302 om Henrik Paasche og Ulrik Fredrik Paasche. På disse to sidene står nevnt noe om slektsskapet til kona til Henrik Paasche.

Siden Ulrik Fredrik Fyhn Paasche i Kristiansund ble ansatt i tollvesenet som konsumpsjonsinspektør, kan det kanskje stå noe om fødselen/opphavet ved ansettelsen. I så fall må du nok til Riksarkivet og lete der.

Andre leteforslag: Skifter i slekta etter Ole Fredriksen Paasche. FInnes noe av det? Var det andre etterkommere og finnes det skifter? Kan det stå noe om Ulrik Fredrik der?

Bjørn Erik Paasche

Legg inn av Bjørn Erik Paasche » 20. desember 2022 kl. 19.21

Takk for nyttige innspill.

Nedenfor lister jeg opp de usikkerhetsmomentene når det gjelder farskapet til Ulrik Fredrik Fyhn Paasche og som er gjengitt i tråden.

Det har vært antatt at Ole Frederichsen Paasche var far til Uldrich Fridrich Paasche d. 2.1.1796 og Johan Fredrik Paasche (1717-1786) hans bror. En annen antakelse er at Ulrik Fredrik Fyhn Paasche var sønn av Henrich Paasche (1692-1775), tollinspektør (visitør) i Kristiansund (Lillefosen).  

Fødselsdato
Frederichsen Paasche fikk sønnen Uldrich Fridrich som ble døpt i Skien 12.2.1720. Det ble i januar 1796 begravet en Uldrich Fridrich Paasche i Kristiansund. Dødsdato oppgies til 2.1.1797. Fødselsdato er ikke oppgitt i kirkeboka, men det opplyses at alderen ble 72år 10mdr. 6d. Det tilsier en fødselsdato 16.2.1723.
Ministerialbok for Kvernes prestegjeld, Kristiansund sokn 1784-1819 side 282:
(her var meningen å lime inn et bilde fra kirkeboka, men får det ikke til) 
Drøfting
En må vel gå ut fra at opplysningen om alder ved død er riktig. Da har vi to ulike fødselsdatoer. Det har vært spekulert i om det kan være to fødsler, at den første døde tidlig og nestemann fikk samme navn. Dette finner vi ikke noen dokumentasjon for.

Fien'd / Fÿhn  Navnet Fien'd / Fÿhn knytter på en måte den Uldrich Fridrich som ble døpt i Skien 12.2.1720 av far Ole Frederichsen Paasche sammen med han som fikk et dødfødt barn i Kristiansund i 1753. Ministerialbok 2 Skien, Telemark 1716-1757 side 67 lnr 12.(her var meningen å lime inn et bilde fra kirkeboka, men får det ikke til) Den 9de Decembr blev Uldrick Friderick Fÿhn Paasches Kiereste forlöst med en dödföed Sön
Møre og Romsdal, Kvernes/Kristiansund Mini 572A02 1739-1754, side 255:
(her var meningen å lime inn et bilde fra kirkeboka, men får det ikke til)  
Drøfting
Det er en som har anført: «Han er nok opkaldt efter den Ulrich Frederich Fien'd, som er omtalt i Ovenstads: Officerer og som figurerer i kirkebogen på den tid». Fien'd og Fÿhn er ikke identiske navn, men ligner. Det kan se ut som de kan knytte disse personene sammen.

Kongelig bevilling til bryllup Ulrich Frederich Paasche og Aletha Dorothea Raanes fikk kongelig bevilling for å gifte seg. I kirkeboken står det:Kirkebogen siger noget andet: 'Dend 20 Decembr: blev hiemme i Huuset copulerede Unge Person Mons: Ulric Frideric Paasche, Negotiant i Christiansund, og Mademoiselle Aletha Dorothea Raanes effter fremviiste Kongl: allernaadigste Dispensation tillige Consumtions Qvittering, og for Kierchens, Skolens og de fattiges contingenter. For disse Personer, at de iche ere hin anden i forbudne Leed beslegtede eller nogen af dem med noget andet Ægteskabs baand behæffted, cavere vi 2de undertegnede deris forlófftings Mænd O (.... ?) Paul Ch: Schioldager Mulig slektskap:
A) TremenningerHvis Ulrich Frederich Paasche var søn af Ole Frederichsen Paasche, så antages det, at han var barnebarn af Frederich Paasche. Hvis Aletha Dorothea Raanes var datter af Marichen Paasche og Niels Pedersen Raanes, hvilket jeg mener tavlen i indlæg 26 viser med stor sandsynlighed, så var hun barnebarn af Danqvart Danqvartsen Paasche (1627). Hvis Ulrich Frederich Paasche var søn af Ole Frederichsen Paasche, så antages det, at han var barnebarn af Frederich Paasche. Hvis Danqvart og Frederich Paasche var brødre, som noget kunne tyde på, ville Aletha Dorothea og Ulrich Frederich være 3-menninger.
B) SøskenbarnDersom Ulrik skulle ha vært sønn av Henrik Paasche, så ville teksten i kirkebogen jo være endnu mere misvisende. Så ville Aletha Dorothea og Ulrich Frederich være fætter og kusine. 
Drøfting
I bevillingen står det at «de iche ere hin anden i forbudne Leed beslegtede eller nogen af dem med noget andet Ægteskabs baand behæffted, cavere». Noen konkluderer med at bervillingen fastslår at det ikke var nære slektskap. Der kan det også tolkes slik at det ikke er «for nære» i hht reglene. Det tolkes også slik at bevillingen ikke skyldes spørsmålet om slektskap, men retten til å ha vielsen hjemme. 

Observasjon
Jeg sitter igjen med inntrykk av at det settes betimelige spørsmålstegn med om Ole Frederichsen Paasche er faren. Samtidig virker det som det til nå ikke er funnet bevis på at Henrik Paasche er faren.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. desember 2022 kl. 16.39

15712 skrev: 20. desember 2022 kl. 19.21 Det tolkes også slik at bevillingen ikke skyldes spørsmålet om slektskap, men retten til å ha vielsen hjemme.

Jeg mener at dette er den eneste naturlige tolkinga av denne bevillinga.
Prestene på Nordmøre pleide å skrive hvilke ledd det var, når det var ekteskap i forbudte ledd. Jeg har ikke studert kirkebøkene for Trondhjem, side for side, om det gjelder det samme, men jeg vil tro det. Det var jo samme bispedømme.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. desember 2022 kl. 17.55

Jeg prøver å komme på noen lister fra Kristiansund og Nordmøre som kan angi alder på ham.
Men utenom en konfirmasjon, kommer jeg ikke på noen.
Han vil ikke stå i militærrullene eller sjørullene siden han var kjøpmann. Heller ikke som ungdom bør han stå der, siden faren var borger eller embetsmann.
Skattelister har ikke fødselsår.
Det eneste jeg kommer på, er folketellinga i 1769. Men den var numerisk og ikke på navn.

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»