Tips om "letesteder"

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
gj09303
Sted: DRAMMEN

Tips om "letesteder"

Legg inn av gj09303 » 22. juli 2020 kl. 22.21

Hei

En søster av min oldefar "forsvinner" etter 1891 tellingen hvor hun i en alder av 27 år bor hjemme og hjelper moren med husstellet. Det er kanskje litt pussig?

I 1891 bodde hun i Hokksund. Jeg klarer ikke finne henne i FT 1900, ei heller som emigrert.
Når faren dør i november 1908 nevnes hun ikke og er nok død uten arvinger.

Er det noen som har generelle tips/tanker om hvor en ugift kvinne kan ha blitt av på den tiden?
Hvor lå sykehuset/-ene hun evt kunne ha blitt sendt til og dødd på om hun ble syk? Tuberkulosehjem? Asyl?
Om hun tok tjeneste, var det vel mest sannsynlig at hun dro til byene ... eller?

Jeg har spurt konkret etter henne før:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?p=661314
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... tra#779467

Vivi

gj12185
Sted: OSLO

Re: Tips om "letesteder"

Legg inn av gj12185 » 23. juli 2020 kl. 4.19

Hvis hun ikke ble tidlig gift, er det vel mulig at hun flyttet til nærmeste by. Det er vel fortsatt endel kirkebøker som ikke er transkribert, f.eks. i Oslo, så det kan hende du finner henne blandt avdøde i de skannede kirkebøkene der. Men det blir jo litt blaing, da... :?
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 23. juli 2020 kl. 9.32

Du skriver at du forsto at det ikke var noe hjelp i fattigarkivet til IKA Kongsberg.

Siden dette er en sak du har holdt på med lenge, vil jeg anbefale at du tar en tur til arkivet sjøl. Av formuleringa høres det ut som om du ikke har vært der.

Mi erfaring er at arkivansatte som hjelper, ikke har så mye tid til å gjøre grundige oppslag. Og dermed kan de gå glipp av akkurat den informasjonen som vi slektsforskere er ute etter.

Og ta også en tur innom Statsarkivet i Kongsberg samtidig. Siden presten var formann i fattigkommisjonen, finnes det i ofte protokoller fra fattigkommisjonen i prestearkivene.

Jeg har funnet flere slike som har gitt svar på gåter. I bygdeboka for Smøla sto det at en mann levde i 1865 men var død før 1875. Han fant jeg i en fattigprotokoll i Statsarkivet. Det var sendt regning fra et sinnsykeasyl i Bergen (litt langt fra Nordmøre det) med krav om betaling av begravelsen hans. Bl.a. 2 kroner for kista hans. Med den opplysninga fant vi begravelsen i ei kirkebok i Bergen.

I en fattigprotokoll i et kommunearkiv på Nordmøre fant jeg et brev fra fosterforeldre som ba om at de kunne kjøpe klær til jenta de nylig hadde overtatt. Hun hadde bare på seg en svært slitt kjole. Uten det kravet fra dem, hadde jeg ikke funnet denne jenta som var søstra til tippoldefaren min.

I et bilag til fattigregnskapet for Kristiansund fant jeg at politimesteren hadde tatt imot ei gullklokke som pant for en pasient på Sykehuset. Vedkommende hadde gonoré med komplikasjoner. Emigrerte året etterpå. Hvis eventuelle etterkommere i Amerika en gang spør meg om denne personen, vet jeg i hvert fall at han ble behandlet for gonoré. (Det er vel kanskje ikke akkurat opplysninger som etterkommere vil høre? :shock: )

Hvis hun var fattigunderstøtta, og ble behandlet på et sykehus, vil nok fattigkommisjonen i hennes hjemkommune ha fått ei regning for oppholdet hennes. Siden foreldrene var fattigunderstøtta, kan det også være noe å hente i protokollene og regnskapene om dem.

I en fattigprotokoll hadde en sekretær i en kommune på Nordmøre skrevet inn hele regninga fra landhandleren. Hvor mye mel, tobakk og lignende de fikk. Dessverre ble han erstattet av en ny sekretær som ikke var så detaljert. Han bare skrev totalbeløpet fra landhandleren i regnskapet. I det arkivet var det ikke bilag til regnskapene, men hvis det finnes, må du også sjekke dem.

Det er noe som heter at djevelen finnes i detaljene. Siden du har leita i så mange år etter henne, vil jeg anbefale at du drar til Kongsberg og leter i arkivene der. Så er det i det minste gjort.
:) Tore

gj09303
Sted: DRAMMEN

Legg inn av gj09303 » 23. juli 2020 kl. 21.49

Hei

Takk for svar.

Jeg har ikke vært i arkivene på Kongsberg, men en slektning har lett grundig der uten å finne spor.

Jeg har lett gjennom begravde i Drammen og Oslo samt på steder hennes slekt kom fra uten å ha funnet henne. (Det er jo en mulighet for at jeg har oversett henne, men vi er flere som har lett og sikkert overlappet hverandre.)

Det er muligheter som eksemplet du nevner om mannen fra Smøla som døde i Bergen, jeg "utforsker" nå.

Familien var ikke fattigunderstøttet i 1891 - det var først senere i 1900 da hennes far var 74 år og hun var "forsvunnet".

Vivi

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»