Navne på Færoyerne

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
gj15725
Sted: Færoyerne

Navne på Færoyerne

Legg inn av gj15725 » 7. februar 2012 kl. 23.24

Vi søker efter navne, som vi vet er kommet fra Norge til Færoyerne. I de gamle kvæder og viser er ofte Rogaland og Ringariget (?) nævnt, men det kan være fra andre steder på vestlandet.

Her i vores bygd/by (Midvagur) har vi flere stednavne, på mandsnavnene Thormann, feks. Thormansfoss – Thormansbakke – Thormansbø.

Har i nogen anelse om, hvor Thormansnavnet stammer fra ?

Ifølge historien, stammer færoyingerne fra Rogaland.

Vi har endnu flere stednavne på mandsnavnet Eirik, feks Eirikstoftir – Eiriksmørk – Eiristaåe – Eirstafløtten – Eirstahellan – Eirstalåen – Eirstastein, og flere andre.

Ved i hvor i Norge Eiriksnavnet, har været meget brugt i Vikkingetid og Middelalderen ? (Områder i Rogaland ?)

Andre navne, hvis oprindelse er ukjendte er f.eks. Steinar, (Steinsmørk) To(r)stein, (To(r)steinsmørk) og Grím(ur), (Grímsmørk)

Til sidst et lille spørgsmål om mål. På den sydlige del af færøerne siger man: nei – veit – eisini, osv. På den Nordlige del siger man: noy – voyt – oysini. (på dansk: nei – ved – også)

Jeg ved at det er nogle vanskelige spørgsmål at svare på, og at spørgsmålene til dels falder udenfor jeres katagori. Men jeg vil være jer meget taknemmelig, hvis i ville forsøge at svare, på nogle af spørgsmålene. Eller måske fortælle mig, hvem jeg muligvis kunne spørge.

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Navne på Færoyerne

Legg inn av dn23027 » 7. februar 2012 kl. 23.36

Thormann høres da ut som Tormund/Tormond (eventuelt med Th...) som ihvertfall ble brukt i Vest-Agder (vestlig del) og Rogalands østlige del..mot grensen til Vest-Agder. Varianten Tormod er kanskje samme navn (jeg vet ikke), men det ble brukt over større deler av landet.

Mvh
Linda

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Navne på Færoyerne

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 8. februar 2012 kl. 10.56

I Fróðskaparsetur Føroya http://www.setur.fo/ må det vel vere nokon som kan svare på dette...

Det ser ikkje ut til at Tormann er kjent som namn i Noreg. Iallfall står det ikkje i Norsk personnamnleksikon (Kristoffer Kruken og Ola Stemshaug, 1995).
http://www.nb.no/utlevering/contentview ... 8062304114
(berre for norske IP-adresser).
etterleddet -mann står heller ikkje der.

Tormod var (ifl. same kjelde) vanleg i heile landet i mellomalderen. Tormund er kjent i skrift frå 1500-talet.
Eirik var vanleg over heile landet i mellomalderen. Det same gjeld Steinar og Grim, medan Torstein var "svært vanleg".

Færøyingane kom vel frå heile vestlandet (og Irland)...

ei (gammalnorsk) -> oy er vel ei lydendring som er nokså vanleg i færøyisk?
( det heiter "nei" og "veit" i norsk).

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»