Halvor Rasmussen Hofgaard f. Rasmussen
Moderator: MOD_ukjent_fylke
- Anne-Marie Thoreløkken
- Sted: HALDEN
Halvor Rasmussen Hofgaard f. Rasmussen
Hei!
Jeg var så heldig å få svar på mitt forrige innlegg, så jeg prøver lykken en gang til.
Denne gangen gjelder det min stamfar - tipp-tipp oldefar Halvor Rasmussen Hofgaard, født Rasmussen. Han giftet seg med Grethe Jørgensdatter som døde 13. sept. 1818 og han selv døde 7. juni 1828, begge Fredrikshald (Halden). Fødestedet kan godt være utenfor Østfold, men jeg har ikke lykkes å spore opp det, og året er mest sannsynlig 1770.
Er det andre der ute som kan ha forsket på denne familien. Jeg er interessert i foreldre og evt. søsken og fødested.
Venlig hilsen
Anne Marie Thoreløkken
Jeg var så heldig å få svar på mitt forrige innlegg, så jeg prøver lykken en gang til.
Denne gangen gjelder det min stamfar - tipp-tipp oldefar Halvor Rasmussen Hofgaard, født Rasmussen. Han giftet seg med Grethe Jørgensdatter som døde 13. sept. 1818 og han selv døde 7. juni 1828, begge Fredrikshald (Halden). Fødestedet kan godt være utenfor Østfold, men jeg har ikke lykkes å spore opp det, og året er mest sannsynlig 1770.
Er det andre der ute som kan ha forsket på denne familien. Jeg er interessert i foreldre og evt. søsken og fødested.
Venlig hilsen
Anne Marie Thoreløkken
Re: Halvor Rasmussen Hofgaard f. Rasmussen
Hei Anne Marie.
Har ikke svar på spørsmålet ditt, men legger inn noen lenker osv.
Folketelling 1801
I følge Family Search har de disse barna.
12. DORTHEA HALVORSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 09 OCT 1805 Halden, Ostfold, Norway
13. ANDREAS HALVORSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 13 OCT 1797 Halden, Ostfold, Norway
14. ANNE HALVORSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 11 MAR 1808 Halden, Ostfold, Norway
15. MAREN HALVORSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 13 MAR 1799 Halden, Ostfold, Norway
16. MAREN HALVORSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 01 AUG 1800 Halden, Ostfold, Norway
17. INGER MARIA HALVORSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 06 JAN 1804 Halden, Ostfold, Norway
Har du funnet disse før og sett på FADDERE - kan være slekt blandt dem.
Har du funnet vielsen så legg link til den kirkeboken. Ettersom du har funnet deres dødsfall så lønner det seg muligens å legge link til de kirkebøkene også.
Har ikke svar på spørsmålet ditt, men legger inn noen lenker osv.
Folketelling 1801
I følge Family Search har de disse barna.
12. DORTHEA HALVORSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 09 OCT 1805 Halden, Ostfold, Norway
13. ANDREAS HALVORSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 13 OCT 1797 Halden, Ostfold, Norway
14. ANNE HALVORSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 11 MAR 1808 Halden, Ostfold, Norway
15. MAREN HALVORSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 13 MAR 1799 Halden, Ostfold, Norway
16. MAREN HALVORSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 01 AUG 1800 Halden, Ostfold, Norway
17. INGER MARIA HALVORSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 06 JAN 1804 Halden, Ostfold, Norway
Har du funnet disse før og sett på FADDERE - kan være slekt blandt dem.
Har du funnet vielsen så legg link til den kirkeboken. Ettersom du har funnet deres dødsfall så lønner det seg muligens å legge link til de kirkebøkene også.
Lillian Kristiansen
- Anne-Marie Thoreløkken
Hei Lillian.
Tusen takk for ditt svar. Det var fint å få dåpsdatoer, for da kan jeg lete etter faddere.
Hilsen Anne Marie.
Tusen takk for ditt svar. Det var fint å få dåpsdatoer, for da kan jeg lete etter faddere.
Hilsen Anne Marie.
- Anne-Marie Thoreløkken
hei hei!
Fortsatt på let fant jeg på digitalpensjonatet dette: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 4587#nedre
det kunne være en aktuell kandidat.
Men hvordan komme videre?
Takknemlig for svar: Anne Marie.
Fortsatt på let fant jeg på digitalpensjonatet dette: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 4587#nedre
det kunne være en aktuell kandidat.
Men hvordan komme videre?
Takknemlig for svar: Anne Marie.
- Anne-Marie Thoreløkken
Altså han som er født i 1771. 

Hei Anne Marie.
Han som er født/døpt 1771 er Jon Jensen - det er en Halvor Rasmussen som er fadder, men din Halvor R. er 30 år i FT1801................så jeg skjønner ikke helt hvor du vil?
Han som er født/døpt 1771 er Jon Jensen - det er en Halvor Rasmussen som er fadder, men din Halvor R. er 30 år i FT1801................så jeg skjønner ikke helt hvor du vil?
Lillian Kristiansen
- Anne-Marie Thoreløkken
Heihei!
Å ja, da var det nok helbom. Jeg trodde det var fadderen som var født i 1771. Det hadde passet så bra....men når jeg tenker meg om, er det jo ikke fadderens fødselsdato som er viktig i denne sammenhengen.
Beklager.
Anne Marie.
Å ja, da var det nok helbom. Jeg trodde det var fadderen som var født i 1771. Det hadde passet så bra....men når jeg tenker meg om, er det jo ikke fadderens fødselsdato som er viktig i denne sammenhengen.
Beklager.
Anne Marie.
- Svehn Ruskelöv
- Sted: Sverige
Hei!
I fölge "Familysearch" skal det väre döpt en "Halvor" den 26/9-1769 i "Ö. Fredrikstad" med foreldre "Rasmus Halversen" og "Maren Andersdtr".
Jeg går ut i fra att man må lete i kirkebok for "Fredrikstad" eller "Glemmen"??, men har ikke funnit dåpen i noen av kirkebökene.
I foreldresök "FS" kun ett barn "Halvor".
Mvh,Svehn.
I fölge "Familysearch" skal det väre döpt en "Halvor" den 26/9-1769 i "Ö. Fredrikstad" med foreldre "Rasmus Halversen" og "Maren Andersdtr".
Jeg går ut i fra att man må lete i kirkebok for "Fredrikstad" eller "Glemmen"??, men har ikke funnit dåpen i noen av kirkebökene.
I foreldresök "FS" kun ett barn "Halvor".
Mvh,Svehn.

- Anne-Marie Thoreløkken
Hei Svehn!
Tusen takk for ditt svar. Jeg har tidligere fått tips om denne Halvor, da jeg forsøkte meg på etterlysning i Buskerud fylke, Nedre Eiker og fikk henvisning til denne kirkebokhttp://www.arkivverket.no/URN:k ... ide=-396a:.
Jeg fikk masse hjelp her, men det har ikke brakt meg videre, da jeg ikke har noen sikre holdepunkter for at det virkelig er han.
Veien fra Fredrikstad til Halden er jo ikke så lang, men hadde vært fint om jeg hadde kunnet følge han på veien for så å få bli sikker på at han har slått seg ned i Halden, at han ER min tipp-tipp
og giftet seg med Grethe Jørgensdatter.
Av kirkebøker i Halden har jeg bare funnet at han har levd og døde her, men uten å finne hvor han kommer fra.
Med vennlig hilsen
Anne Marie.
Tusen takk for ditt svar. Jeg har tidligere fått tips om denne Halvor, da jeg forsøkte meg på etterlysning i Buskerud fylke, Nedre Eiker og fikk henvisning til denne kirkebokhttp://www.arkivverket.no/URN:k ... ide=-396a:.
Jeg fikk masse hjelp her, men det har ikke brakt meg videre, da jeg ikke har noen sikre holdepunkter for at det virkelig er han.
Veien fra Fredrikstad til Halden er jo ikke så lang, men hadde vært fint om jeg hadde kunnet følge han på veien for så å få bli sikker på at han har slått seg ned i Halden, at han ER min tipp-tipp
og giftet seg med Grethe Jørgensdatter.
Av kirkebøker i Halden har jeg bare funnet at han har levd og døde her, men uten å finne hvor han kommer fra.
Med vennlig hilsen
Anne Marie.
Halvor som er døpt 26.sept. 1769, er listet under "uægte" i Fredrikstad, høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-396
Mvh
Linda
Mvh
Linda
Mulig hans konfirmasjon 1784, høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-414
Er veldig i tvil om han i Fredrikstad er samme mann, finner ikke noen tilknytninger til Hofgaard..
Fant skifteforhandling etter Halvor Rasmussen Hofgaard,- han er borger og høker, etterlater seg barna Andreas Hofgaard, Maren, Inger Maria og Anne (hva står det på Anne? " hos krigsraad ???? i Tryssil"?). Høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23884/106
Fant skifteforhandling etter Halvor Rasmussen Hofgaard,- han er borger og høker, etterlater seg barna Andreas Hofgaard, Maren, Inger Maria og Anne (hva står det på Anne? " hos krigsraad ???? i Tryssil"?). Høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23884/106
- Anne-Marie Thoreløkken
Hei hei Linda!
Tusen takk, du har jo funnet masse. Nå har jeg noe å fordype meg i. Hofgaardnavnet har kommet inn i hans liv på et senere tidspunkt, jeg vil tro etter 1806 som var året hans arbeidsgiver Amund Linnæs Hofgaard døde og han fortsatte i Hofgaards navn. Om Anne vet jeg at hun ble gift med Lars Qvisling, 29. des. 1835 på Fredrikshald. Lars Qvisling er født 06. mai 1780 i Odalen. Han er sønn av Engebret Larssøn Qvisler og Inger Andersdatter) og døde 02. des. 1857 i Fredrikstad.
Gleder meg til å grave litt mer i dette her/Anne Marie.
Tusen takk, du har jo funnet masse. Nå har jeg noe å fordype meg i. Hofgaardnavnet har kommet inn i hans liv på et senere tidspunkt, jeg vil tro etter 1806 som var året hans arbeidsgiver Amund Linnæs Hofgaard døde og han fortsatte i Hofgaards navn. Om Anne vet jeg at hun ble gift med Lars Qvisling, 29. des. 1835 på Fredrikshald. Lars Qvisling er født 06. mai 1780 i Odalen. Han er sønn av Engebret Larssøn Qvisler og Inger Andersdatter) og døde 02. des. 1857 i Fredrikstad.
Gleder meg til å grave litt mer i dette her/Anne Marie.
- Anne-Marie Thoreløkken
Hei igjen Linda!
Nå har jeg sett nærmere på det du har funnet. Det kan jo godt være at det er min Halvor du fant som konfirmant, men hadde det bare stått navn på foreldre der.... men selv det gjør meg jo ikke sikker. I skifteforhandlingene er det vanskelig å lese det som står, men jeg kan ikke se noe som minner meg om et fødested der...
Rart at det ikke skal stå et sted, det gjør det nok, bare at jeg ikke har funnet det...
Mvh Anne Marie.
Nå har jeg sett nærmere på det du har funnet. Det kan jo godt være at det er min Halvor du fant som konfirmant, men hadde det bare stått navn på foreldre der.... men selv det gjør meg jo ikke sikker. I skifteforhandlingene er det vanskelig å lese det som står, men jeg kan ikke se noe som minner meg om et fødested der...
Rart at det ikke skal stå et sted, det gjør det nok, bare at jeg ikke har funnet det...
Mvh Anne Marie.