Johannes Erichsen (Johannes Eriksen) født ca 1710

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Brukeravatar
Kolbjørn Harald Blix
Sted: ANDENES
Kontakt:

Johannes Erichsen (Johannes Eriksen) født ca 1710

Legg inn av Kolbjørn Harald Blix » 3. februar 2010 kl. 13.16

Leter etter informasjon om min 5. tippoldefar, Johannes Erichsen eller Johannes Eriksen som han også het. Han døde på Andenes i 1775 (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-63) og var da 65 år.

Har ikke kunnet finne av kirkebøkene på Andenes at han var født der. Han var først gift med Marit Nilsdatter Berg fra Hadsel i 1736. Han ble senere gift to ganger til, senest i 1752 med min 5. tippoldemor, Karen Pedersdatter. Alle ganger gift på Andenes, men eksisterer ikke som født eller konfirmert i kirkebøkene her oppe. De dekker perioden fra 1708 (Dverberg og Andenes).

Om noen av dere har vært borti mulige kandidater, og da kanskje spesielt fra Trøndelag, Nordland og Troms vil jeg bli glad for tilbakemelding.

Mvh Kolbjørn Blix Dahle

Brukeravatar
dn13565
Sted: BODØ

Re: Johannes Erichsen (Johannes Eriksen) født ca 1710

Legg inn av dn13565 » 3. februar 2010 kl. 23.26

Hei Kolbjørn :)

Jeg fant en Johannes Erichsen i skifter fra Lofoten og Vesterålen.
Han står oppført som en av arvingene etter sin hustru Malene Jonsdatter.
Skiftet etter henne ble åpnet 10.11.1752 i Andenesvær.
I samme skiftet står oppført 3 barn, ingen av disse er Johannes sine.
De heter: Michel Christophersen, 20 år, Bergitta Maria Michelsdatter, Kvæfjord og Anne Michelsdatter. Etter alle barna står det spørsmåltegn ang. om barna er fra tidligere ekteskap.

Skal lete litt videre å se om det dukker opp noe mer :)

Mvh
Monica P.

Brukeravatar
dn13565

Legg inn av dn13565 » 4. februar 2010 kl. 1.26

Hei igjen

Her fant jeg vielsen mellom Johannes og Karen, viet søndag 22.oktober 1752.
(22.Dom, XXI p(ast) Trini(atis))
Se på siden til høyre, litt nedenfor midten:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-69

Står noe sånt som; Copulered Janis Erich. Andenesvær og Karen Pedersd. af Dverberg, etter 3de (klarer ikke tyde neste ord, men sist står det:) lysning paa Dverberg.

Hvis dette er samme Johannes Erichsen som jeg nevnte tidligere, ble han gift med Malena Jonsdatter i 1746. Både Johannes og Malena var da enkemann og enke.

Mvh
Monica P.

Brukeravatar
dn13565

Legg inn av dn13565 » 4. februar 2010 kl. 1.54

Hei hei

Jeg kom over noe som kan være av interesse...
Flere steder i kirkeboka for Andenes, fra 1708, som du henviste til, kommer jeg over navnet Erich Thommesen. Kan dette være en kandidat som far til Johannes? Etter det jeg kunne finne ut, døde han allerede i 1712, og jeg kunne heller ikke finne Johannes født før dette...
Men, syns det er verdt å sjekke ut.

Fant også denne Erich Thommesen i manntallet fra 1701, over Lofoten og Vesterålen.
Der er han oppført å bo i Andenes fiskevær, og er 36 år:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2551#ovre

Mhv

Monica P.

Brukeravatar
Kolbjørn Harald Blix
Sted: ANDENES
Kontakt:

Legg inn av Kolbjørn Harald Blix » 14. februar 2010 kl. 22.24

Hei Monica.

Takker for alle svarene! Dette er egentlig bekreftelser av mine egne teorier vedr Erich Thommesen og hans kone Anna Povelsdatter. Jeg har lenge mistenkt Johannes for å være sønn av Erich og Anna, men det kan jo aldri bevises. Det som er mest synd er at skifteprotokollene for tidsrommet rundt 1775 da Johannes døde, er borte.

Imidlertid er det et faktum at Johannes alltid giftet seg på Andenes, og han døde her, men kanskje var han annensteds fra...

Her er det jeg vet så langt om Erich og Anna;

==========
Kolbjørn Dahle skrev:

I vinter støtte jeg på "kvist" i min leting etter opphavet til min 5. tippoldefar på Andenes, Johannes Erichsen. Han døde i 1775 på Andenes. Det står da i kirkeboka at han var 65 år. Da skal han være jo født ca 1710. Etter å ha saumfart masse kirkebøker (alle i Nordland, Bergen, Trondhjem) for dette tidsrommet har jeg to ideer om hans opphav:

* Han er født "et eller annet sted", hjemmedøpt og ikke bekreftet i kirken. Dette er den mest uønskede løsningen siden slaget da nok er tapt!

Med tanke på alle hans giftemål, alle på Andenes slik; 1736 1746 og 1752 synes jeg det er overhengende sannsynlig at han er fra området. Derfor lanserer jeg denne teorien:

6. s. efter Trinitatis, 12.7 1710 gifter Erich Thommesøn og Anna Povelsdatter seg på Andenes. Dette står i Dverberg / Andenes: 1708-1717, Ministerialbok <http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=17053> side 21. Senere, i adventstiden i 1711 introduseres han kone, Anna Povelsdatter for menigheten på Andenes. Dette skulle vel tyde på at hun var gravid. Nå blir det imidlertid aldri født noe barn av Anna og Erich etter dette. I allefall ikke etter kirkebøkene å dømme. Erich drukner ikke lenge etter i 1712 dette på havet. Dette står også i samme kirkebok.

Kan det være mulig at Anna rett og slett ikke hadde råd til dåp, eller bare foretok en hjemmedåp? Vet at dette er vanskelig å svare på, men en velfundert teori er det likevel.
==========

Jeg har ikke gitt opp :-)

Mvh Kolbjørn

gj09601
Sted: OSLO

Legg inn av gj09601 » 15. februar 2010 kl. 19.30

En kvinne ble introdusert *etter* fødsel, siden hun tradisjonelt ble regnet som uren i 40 dager etter å ha født. Så du bør se etter fødselen noen uker (f. eks. seks) før introduksjonen.

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»