Hvor var mine grandtanter i 31. desember 1900?
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Hvor var mine grandtanter i 31. desember 1900?
Hei
Jeg har ikke klart å finne mine 2 grandtanter i folketellingen i 1900.
Anna Emilie ble født 31. januar 1890 i Fet, og døpt i Fet Kirke 2. mars 1890.
Her er dåpen i klokkerboken (nr 8 ) og i kirkeboken (nr. 11)
Anna Emilie ble konfirmert 8. oktober 1905 (nr. 57) i Fet Kirke.
Hun gifter seg 1. november 1914 (nr. 13) i Lillestrøm Kirke.
Klara Mathilde ble født 12. november 1893 i Lillestrøm, og døpt i Skedsmo Kirke 10. desember 1893.
Her er dåpen i klokkerboken (nr. 96)
Klara Mathilde ble konfirmert 11. oktober 1908 (nr. 3) i Brunlanes, Vestfold.
Hun gifter seg 28. april 1912 (nr. 3) i Skedsmo Kirke.
Disse 2 grandtantene var barn av Karl Oskar Toresen 1868-1893 og Mathilde Antonsen 1867-1892.
Mathilde (min oldemor) bodde ikke sammen med barna i folketelllingen 31. desember 1900. Hun bodde i Oslo sammen med det som senere skulle bli min oldefar (Adolf Karlson).
Men å finne disse 2 grandtantene i folketellingen i 1900 har jeg altså ikke klart å gjøre.
Mvh
DagH
Jeg har ikke klart å finne mine 2 grandtanter i folketellingen i 1900.
Anna Emilie ble født 31. januar 1890 i Fet, og døpt i Fet Kirke 2. mars 1890.
Her er dåpen i klokkerboken (nr 8 ) og i kirkeboken (nr. 11)
Anna Emilie ble konfirmert 8. oktober 1905 (nr. 57) i Fet Kirke.
Hun gifter seg 1. november 1914 (nr. 13) i Lillestrøm Kirke.
Klara Mathilde ble født 12. november 1893 i Lillestrøm, og døpt i Skedsmo Kirke 10. desember 1893.
Her er dåpen i klokkerboken (nr. 96)
Klara Mathilde ble konfirmert 11. oktober 1908 (nr. 3) i Brunlanes, Vestfold.
Hun gifter seg 28. april 1912 (nr. 3) i Skedsmo Kirke.
Disse 2 grandtantene var barn av Karl Oskar Toresen 1868-1893 og Mathilde Antonsen 1867-1892.
Mathilde (min oldemor) bodde ikke sammen med barna i folketelllingen 31. desember 1900. Hun bodde i Oslo sammen med det som senere skulle bli min oldefar (Adolf Karlson).
Men å finne disse 2 grandtantene i folketellingen i 1900 har jeg altså ikke klart å gjøre.
Mvh
DagH
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Re: Hvor var mine grandtanter i 31. desember 1900?
Kan dessverre ikke hjelpe deg med det du leter etter, men ville bare si at folketellingen i 1900 ble utført den 3. desember og ikke den 31. desember.
Hilsen Remi
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
Tror begge er adopter bort. Klara Mathilde kan være denne:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=321
Fordi jeg ikke finner Klara Mathilde f. Lillestrøm med de foreldrene.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=321
Fordi jeg ikke finner Klara Mathilde f. Lillestrøm med de foreldrene.
-
- Sted: RASTA
Tror vi kan utelukke Klara Marie Sand
Hun er f.19/12-93 og døpt 18/2-93 i Skedsmo http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-125
Kanskje det er mangler i tellingen der hvor de var ?
Hun er f.19/12-93 og døpt 18/2-93 i Skedsmo http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-125
Kanskje det er mangler i tellingen der hvor de var ?
-
Hun ble selvfølgelig døpt i 1894
OK, det var et skudd med lauskrutt. Men her må da Anna være:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... funnenr=46
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... funnenr=46
Takk for at dere sjekker. Men jeg kan ikke finne noen Anna i den siste linken.
DagH
DagH
-
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Kanskje det finnes noe om fattigvesenet i kommunearkivene? (Hvis kommunearkivene er tatt vare på?
Det skulle vært interessant å vite om det fantes noen oversikt over de forskjellige kommunearkivene...
Det skulle vært interessant å vite om det fantes noen oversikt over de forskjellige kommunearkivene...
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Hei, i 1900 ser jeg at moren til jentene er enke, første ektefelle død i 1899, (om de to yngste sønnene er hans), og de bodde i Christiania siste årene.
Ofte ser man at der en søster/bror blir enke(mann) så er det "nære" slektninger som tar seg av et eller flere av barna, evt. midlertidig.
Hvilket etternavn evt. pleieforeldre skrev på Anna og Klara kan jo være 'så ymse', alt fra div. skrivemåter av Toresen, til Karlsen/Oskarsen (om han brukte det navnet til daglig), til at pleiebarna bare ble ført med samme etternavn som de omsorgspersonene de var hos.
Ser at de er konfirmert i hhv Fet og Brunlanes, - kan dette være en pekepinn om at de i 1900, bor på disse stedene? Det kan være tilfeldig men også at de vokste opp der, da kanskje hos slektninger av mor eller far
Bare en tankerekke fra meg, - ser at moren Mathilde var født i Fet, men barna kan jo også være hos farens foreldre?
Ofte ser man at der en søster/bror blir enke(mann) så er det "nære" slektninger som tar seg av et eller flere av barna, evt. midlertidig.
Hvilket etternavn evt. pleieforeldre skrev på Anna og Klara kan jo være 'så ymse', alt fra div. skrivemåter av Toresen, til Karlsen/Oskarsen (om han brukte det navnet til daglig), til at pleiebarna bare ble ført med samme etternavn som de omsorgspersonene de var hos.
Ser at de er konfirmert i hhv Fet og Brunlanes, - kan dette være en pekepinn om at de i 1900, bor på disse stedene? Det kan være tilfeldig men også at de vokste opp der, da kanskje hos slektninger av mor eller far

Bare en tankerekke fra meg, - ser at moren Mathilde var født i Fet, men barna kan jo også være hos farens foreldre?
Hilsen fra Marianne
Jeg har ikke vært på nett på noen dager. Takk til dere som har lett, og har funnet Anna.
DagH
DagH