Oldemors bror!

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
dn17819
Sted: FETSUND

Oldemors bror!

Legg inn av dn17819 » 4. november 2006 kl. 13.02

Jeg står helt fast i og finne oldemors bror fordi jeg ikke vet hvor i landet han havnet.

Ole Hjalmar Kapstad født 22 August 1887 i Skedsmo Døpt 16 Oktober 1887 Skedsmo.
I tellingsåret1900 er han og finne på Myrhaug i Nannestad,utsatt fra Kristiania står det.
Han ble konfirmert i Nannestad i 1902.Vi vet han har vært gift en gang,i dette ekteskapet fikk han to sønner ,disse guttene ble satt på barnehjem i Oslo fordi deres mor døde.

Foreldrene til Ole Hjalmar het Ole Tostensen Kapstad født 1848 Eidskog og Maren Olsdatter født 1851 i Fet.Jeg vil også gjerne vite hvor Ole Tostensen Kapstad ble av,for i folketellingen 1900 står Maren oppført som separert i Kristiania.
Er takknemlig for all hjelp jeg kan få,og håper det er noen som kan hjelpe meg med å løse disse spørsmålene.
Mvh Unni Høgberg Johansen.

Asle Olaf Tuft
Sted: ASKER

Re: Oldemors bror!

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 7. november 2006 kl. 12.11

hei

Drister meg til et søketips:

Har du sett i Kristiania Adressebøker?

Ole hadde jo tilknytning her på et tidspunkt slik jeg forstår din informasjon.
Finnes han i disse bøkene finner du kanskje yrke og ut i fra det kan man jo gjette litt på videre historie.

Har selv hatt mye nytte av adressebøkene både for Kristiania/Oslo og Trondhjem som eksempler.

Ved søk på gravminner finnes pr. i dag 07.11.06 en Ole Kapstad. Men han er neppe den aktuelle for deg tror jeg.

Mvh Asle

PS: Et lite tips til. Du bør kanskje endre oppslagstittel. "Oldemors bror!" sier meg lite!
Sist redigert av Asle Olaf Tuft den 8. november 2006 kl. 17.02, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 7. november 2006 kl. 19.38

Hei!
Siden samme tema er postet i flere fora, legger jeg link dit her, slik at andre ser hva som er funnet. Det er faktisk to personer som leter etter dette familienavnet, og det ser vel ut til at det også er samme Ole Kapstad som etterlyses.

I Akershus - ukjent kommune:

Ole Hjalmar Olsen Kapstad

Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

dn17819

Legg inn av dn17819 » 8. november 2006 kl. 15.26

Hei Asle.
Kristiania adressebøker?Hva tenker du på da?
Mvh Unni

Asle Olaf Tuft
Sted: ASKER

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 8. november 2006 kl. 16.59

Hei igjen Unni

Regner med at du kjenner adressebøkene.

Du sier at Ole: "... har vært gift en gang, i dette ekteskapet fikk han to sønner, disse guttene ble satt på barnehjem i Oslo fordi deres mor døde.".
Da er det vel sannsynlig at Ole og hans kone hadde en eller annen tilknytning til Kristiania/Oslo, siden barna havnet på hjem der?

Hvis så, så kan Ole være oppført i adressebøkene i Kristiania/Oslo.
Konfirmert i 1902. Gift omkring 1910? Se i perioden 1906 - 1920.

For så vidt et skudd i mørket! Men jeg har selv fått hahafunn fra en slik gjennomlesning.

Fortsatt god jakt på Ole.

Mvh Asle

dn17819

Legg inn av dn17819 » 8. november 2006 kl. 22.28

Hei Asle.
Har funnet Ole Hjalmar og hans første kone som het Karoline .Har også fått navnet på kone nummer 2,så nå begynner etterslekta og komme på plass i boka her.
Hilsen Unni.

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»