Vegalid i Domkirkens Sogn
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Hvor ligger:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1301&kenr=000&bnr=2781
Kan vi snakke om en gård i Bergen?
Ingen av de jeg har spurt har noen gang hørt om dette stedet.
mvh
Kåre
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1301&kenr=000&bnr=2781
mvh
Kåre
Sist redigert av dn28733 den 3. mai 2013 kl. 21.28, redigert 1 gang totalt.
med vennlig hilsen
Mathias Beyer
Mathias Beyer
Re: Vegalid i Domkirkens Sogn
Det kan være smart å legge inn lenke til det stedet du har funnet "Vegalid i Domkirkens Sogn". Er det en kirkebok? Nye øyne på en innførsel kan mange ganger se elementer som kan hjelpe til i løsningen av spørsmålet.
Venleg helsing Kjetil
Kjetil!
Kåre har jo lagt inn lenke til folketelling 1875, Bergen.
Litt nedpå siden står sønnen Einar Valdthjov Kr. Beyer
Fødested Vegalid i Domkirkens sogn
Kåre har jo lagt inn lenke til folketelling 1875, Bergen.
Litt nedpå siden står sønnen Einar Valdthjov Kr. Beyer
Fødested Vegalid i Domkirkens sogn

Vennlig hilsen Tove
Jeg ordnet det etterpå han påpekte det. Redigerte 

med vennlig hilsen
Mathias Beyer
Mathias Beyer
Ok, synes det var rart han ikke hadde sett det og.
God helg til dere begge!
God helg til dere begge!

Vennlig hilsen Tove
Familien bor 1875 i Bergen (adresse Bellevue) og alle barna er fødd i Bergen, men ulike sokn. "Domkirkens sogn" må vere ein stad i Bergen, den delen av byen som den gongen sokna til domkyrkja.
Erik skrev:Familien bor 1875 i Bergen (adresse Bellevue) og alle barna er fødd i Bergen, men ulike sokn. "Domkirkens sogn" må vere ein stad i Bergen, den delen av byen som den gongen sokna til domkyrkja.
Vi vet hvor Domkirkens sogn er, det er ikke problemet. Vegalid derimot.....
med vennlig hilsen
Mathias Beyer
Mathias Beyer
Hei !. Hvor ligger Vegalid ?. Einar er født 27.08.1870 og døpt i Korskirken 25.09.1870. Ved dåpen er adressen oppgitt til rode 21 hus nr. 23. Hus nr. 23 A er Kong Oscars gt. 12 og
nr. 23 B er Korskirkesmug øvre nr. 2. Kan dette være til noen hjelp ? Jeg har vært inne på tanken om at Vegalid muligens kan være en forkortelse / feilskrift av Vetrlidsalmenning ? . Denne gaten ligger jo i samme område og hører også til Domkirkens sogn.
hilsen Jan
nr. 23 B er Korskirkesmug øvre nr. 2. Kan dette være til noen hjelp ? Jeg har vært inne på tanken om at Vegalid muligens kan være en forkortelse / feilskrift av Vetrlidsalmenning ? . Denne gaten ligger jo i samme område og hører også til Domkirkens sogn.
hilsen Jan
Jan skrev:Hei !. Hvor ligger Vegalid ?. Einar er født 27.08.1870 og døpt i Korskirken 25.09.1870. Ved dåpen er adressen oppgitt til rode 21 hus nr. 23. Hus nr. 23 A er Kong Oscars gt. 12 og
hilsen Jan
Vegalid er ingen feilskrift, jeg har det samme i bibelen vår etter Fredrik og Hanna. Jeg tror det kan være snakk om at de var på tur da han ble født. Muligens på Hardangervidden og de traktene der eller at det heter noe slikt på veien inn til Aurland en plass?
med vennlig hilsen
Mathias Beyer
Mathias Beyer
Hei igjen ! Det er et sted på øya Frei i nærheten av Kristiansund som heter Vegali(d).
Hvorvidt dette navnet var aktuelt på dette stedet i 1870-årene vites ikke. Vi har også Veggli i Numedalen ?
hilsen Jan
Hvorvidt dette navnet var aktuelt på dette stedet i 1870-årene vites ikke. Vi har også Veggli i Numedalen ?
hilsen Jan
-
- Sted: KRISTIANSAND S
I 1910 bor Einar Beyer i Sydnespladsen 13, Bergen, sammen med enkefrue Dagny Friele med barn.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 032&lnr=04
Einar er oppgitt med fødested 't' (tellekretsen), så Vegalid bør da ligge i Bergen.
Er vel uansett tvilsomt om det skulle være noen Domkirkens sogn på Frei, Hardangervidda eller i Aurland?
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 032&lnr=04
Einar er oppgitt med fødested 't' (tellekretsen), så Vegalid bør da ligge i Bergen.
Er vel uansett tvilsomt om det skulle være noen Domkirkens sogn på Frei, Hardangervidda eller i Aurland?
Pussig at eit namn brukt så nylig ikkje er å finne. Kanskje ein skrivefeil i arkiv/protokoll?
Kikka i Bergen byleksikon uten å finne noko som høver, gratis på nett
http://www.nb.no/nbsok/nb/800c40f8340af ... ?lang=no#0
Søk hos Kartverket (som berre har dagens offisielle namn på gater og stader) ga heller ikkje gode treff, utanom Frei på Nordmøre.
Kikka i Bergen byleksikon uten å finne noko som høver, gratis på nett
http://www.nb.no/nbsok/nb/800c40f8340af ... ?lang=no#0
Søk hos Kartverket (som berre har dagens offisielle namn på gater og stader) ga heller ikkje gode treff, utanom Frei på Nordmøre.
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Siden det er spurt om hvor i Norge (og ikke i Bergen) stedet ligger så må en regne med at her er det åpent for det meste.
Siden Hardangervidda (langt til fjells) er nevnt så vil jeg foreslå Vealii, en seter i Ål i Hallingdal
Så ført til Bergen og døpt.
Siden Hardangervidda (langt til fjells) er nevnt så vil jeg foreslå Vealii, en seter i Ål i Hallingdal

Så ført til Bergen og døpt.
-
- Sted: HAUGESUND
Hei
Vel, at Vegalid skal være i Domkirkens sogn må kanskje tas med en klype salt, dersom vi skal se på sannhetgehalten på andre regisstreringer på denne siden:
Haugesund i Sveens Sogn og Præstegjeld
De fleste som er noenlunde oppegående i norsk geografi vet jo at Haugesund absolutt ikke ligger i Sveens Sogn og Præstegjeld!
Tror nok at den som har gjort denne tellingen ikke har vært så nøye med hva han skrev .... ?
Vigdis
Vel, at Vegalid skal være i Domkirkens sogn må kanskje tas med en klype salt, dersom vi skal se på sannhetgehalten på andre regisstreringer på denne siden:
Haugesund i Sveens Sogn og Præstegjeld
De fleste som er noenlunde oppegående i norsk geografi vet jo at Haugesund absolutt ikke ligger i Sveens Sogn og Præstegjeld!
Tror nok at den som har gjort denne tellingen ikke har vært så nøye med hva han skrev .... ?
Vigdis
Hei !
Kan Sveens sokn og prestegjeld være gammel skrivemåte for dagens Sveio kommune ?
Da er vi ganske nærmt Haugesund.
Kan Sveens sokn og prestegjeld være gammel skrivemåte for dagens Sveio kommune ?
Da er vi ganske nærmt Haugesund.
-
- Sted: HAUGESUND
Ja, Sveen er dagens Sveio, men Haugesund er ikke i Sveio, men nabo-kommunene til Sveio.
Vigdis
Vigdis
Mathias skrev:Hvor ligger:
mvh
Kåre
Jeg har nå fått ett dokument i hende som sier:
Beyer hadde et landsted som het "Vegali". Det lå i husrekken på øvre side av gamle Kalvedalsvei.
Så da fikk man forklaringen på Vegali i Domkirkens Sogn

Takk alle sammen!
med vennlig hilsen
Mathias Beyer
Mathias Beyer