Scharffenberg/Skarpenberg

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
gj12151
Sted: Trondheim

Scharffenberg/Skarpenberg

Legg inn av gj12151 » 27. februar 2011 kl. 11.18

Kan noen fortelle meg mer om denne slekten? Min tippoldefar var uekte født av Christian Fredrik Wilhelm Scharffenberg født 24.02.1815 og Inger Ennoksdatter vet jeg. Har egentlig funnet litt men alle mine spor bakover stopper ved Hieronymus Scharffenberg som var gift med Dorothea Rantzau.

Takker for all hjelp:)

Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Re: Scharffenberg/Skarpenberg

Legg inn av Knut Bryn » 3. mars 2011 kl. 12.17

Ovenstads militærbiografier tyder på at Scharffenberg-familien kom til Norge med dansk-tyske offiserer. Du nevner Hieronymus Scharffenberg. Iflg. Ovenstad var det en offiser ved det Smålehnske nasjonale infanteriregiment fra 1721 som het August Hieronymus Scharffenberg. Om ham heter det at han var født i Mecklenburg.

En tidligere offiser (i Ovenstad) er Herman Nicolai Scharffenberg. Han var kaptein i Gyldenløves gevorbne infanteriregiment så tidlig som i 1695. Hvordan han evt. var i slekt med August Hieronymus, står det ikke noe om, men det framgår at han hadde en sønn som het Christian Fredrik Scharffenberg. Han var offiser i det Smålehnske nasjonale infanteriregiment fra 1720 og døde i 1738.
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

gj12151
Sted: Trondheim

Re: Scharffenberg/Skarpenberg

Legg inn av gj12151 » 10. april 2011 kl. 22.41

Hei.

Ja dette stemmer. Men står fast lenger bakover da Hieronymus og Chatarina er siste sikre sport bakover....

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»