Werenskiold

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Sven Olaf Borg
Sted: ÅRNES
Kontakt:

Werenskiold

Legg inn av Sven Olaf Borg » 3. februar 2013 kl. 12.12

I Rødenes Gårdshistorie, Bind I, side 636, står det:
"Marte Nielsdtr. hadde før sitt ekteskap med Christian Kjeldsen 3 barn, alle med samme far. Det var avskjediget løytnant Niels Werenskiold som losjerte på Kallak, hvor han d. ug. 1844, 61 år gl. Han var sønnesønn til den Jens Wernersen på Borregaard som ble adlet 1717."

Barna er født 1830, 1833 og 1836, så han var nærmere 50 år da han ble far til det første av disse barna, som iflg boken " var nok ikke lyst i "kull og kjønn" av faren for da han døde ble han arvet av sine brorbarn."

De var altså ikke gift, og på tinget i 1837 ble det fremlagt en rapport fra lensmannen hvori bl.a er anført: "....likesom forhen saaledes har jeg gjentagende advaret løitnant Werenskiold og pigen Marte Nielsdtr. om at holde seg fra hverandre og omendskjønt bemeldte Werenskiold ikke har sit faste ophold her i Bygden, skal han efter sigende af og til besøge nevnte pige og fortsette deres forargelige samlevnet."

Denne Niels Werenskiold finner jeg ikke noe om andre steder. Den eneste Niels Werenskiold med militær rang jeg finner på nettet er oberstløytnant Niels Werenskiold, 1727 - 1810. Det finnes et par andre også, en med etternavnet Brock i tillegg, men ingen passer inn her. Noen som vet noe mer om denne Løytnant Niels Werenskiold som losjerte på Kallak? (Kallak ligger visstnok i Trøgstad, og det var ikke langt til Rødenes)

Sven

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Re: Werenskiold

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 3. februar 2013 kl. 13.13

Du finner en Niels Werenschiold f. 1784 omtalt i Ovenstad

http://www.genealogi.no/content/olai-ovenstad

Sven Olaf Borg
Sted: ÅRNES
Kontakt:

Re: Werenskiold

Legg inn av Sven Olaf Borg » 3. februar 2013 kl. 18.00

Takk skal du ha! Fant ham, og det må være samme person. Denne kilden var veldig interessant, så den kan jeg kanskej få bruk for senere.

mvh
Sven :D

Svar

Gå tilbake til «Slekter O-Å»