Heiberg

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Heiberg

Legg inn av Knut Bryn » 2. mai 2010 kl. 8.25

Slekten Heiberg i Norge stammer som kjent fra Søren Lauritzsøn (ca. 1575-1653) som bl.a. var fogd i Indre Sogn. Jeg har et spørsmål om hans bror Anders Lauritzsøn: Hva het hans sønner og hvilke kilder bygger dette på?

I Gert F. Heibergs bok om slekten Heiberg fra 1907 er tre sønner omtalt, men bare to navn er kjent: Christen og Søffren. Christen "efterfulgte allerede før Faderens Død denne som Foged og boede paa Gaarden Rønne i Gaupne". Søffren "nævnes i Dokumenter fra Midten af det 17de Aarhundrede som Jordegodseier i Lyster".

I Lars Øyanes bygdebok fra 1986 er tre sønner navngitt: Christen, Lars og Hans. Søffren er altså vraket. Jeg finner ingen grunn til å tvile på at Øyane har rett. Et epitafium i Dale kirke i Luster viser at Anders Lauritzsøn hadde tre sønner, så antallet kan det være liten tvil om. Ikke desto mindre finnes det en rekke slektstrær på nettet der Anders Lauritzsøn er nevnt med fire sønner: Christen, Søffren, Lars og Hans. Mine spørsmål er derfor:
    1. Finnes en artikkel i NST, Genealogen e.l. der Søffren er avlivet, - i alle fall som sønn av Anders Lauritzsøn?

2. Hvem var "Jordegodseier" Søffren Andersøn?

3. Kan Anders Lauritzsøn ha hatt en sønn som var født utenfor ekteskap (Søffren), og som derfor ikke var med på epitafiet i Dale kirke?

dn03022
Kontakt:

Re: Heiberg

Legg inn av dn03022 » 2. mai 2010 kl. 12.39

Kan slektsboka ha forvekslet et mulig konstruert Søren Andersen med den virkelige Søren Lauritssen ?

Jeg tror en mulig vei å gå er å undersøke om det fantes en jordeier Søren Andersen ved midten av 1600-tallet i Sogn. Finnes ingen slik person, f eks i matrikkelen av reskript 1665, Landkommisjonen 1661 eller f eks en skattematrikkel på 1650-tallet, kan vel man gå ut i fra at slektsboka har forvekslet.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Knut Bryn

Re: Heiberg

Legg inn av Knut Bryn » 2. mai 2010 kl. 14.39

En forveksling mellom "Søren Andersen" og Søren Lauritssen ser ut til å være en interessant hypotese. Anders Lauritssens postulerte sønn Søren Andersen er i Slægten Heiberg nemlig sagt å ha flg. barn:
    Mats (n. 1668)
    Anders (n.1668)
    Lars
    Christine (g.m. Hans Jensen Ørbech)
Søren Lauritssen hadde iflg. Heiberg disse barna:
    Mette (f.ca.1611)
    Kirsten (Christine) (f.ca.1615)
    Lauritz (Lars) (f.ca.1617)
    Matz (f.ca. 1618)
    NN, datter
    Anders (f.1630)

Her går jo de fleste navnene igjen hos begge. Kan virkelig Gert F. Heiberg har gjort denne forvekslingstabben eller finnes det en originalkilde der Søren Lauritssen feilaktig er kalt Søren Andersen?

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»