Barth (Casper Mogensen Barth f. 1693)

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
gj00035
Sted: PORSGRUNN

Barth (Casper Mogensen Barth f. 1693)

Legg inn av gj00035 » 5. desember 2004 kl. 9.52

Hei.
Søker opplysninger om denne Casper Mogensen Barth og hans forfedre. Han var sersjant og tjente ved Jydske Ryttere i 6 år, Norske gevorbede dragoner i 6 år og ble sersjant ved 1. Oplandske nasjonale Infanteriregiment 1728-30. Han stod ved Ytre Gudbrandalske kompani i februar 1730. Han ble gift på Toten 29. desember 1727 med Anne Lisbeth Fredriksdatter Lae. I 1728 blir han far til Ambrosius, som døpes 12. mai 1728 på Toten. Ambrosius ble som sin far underoffiser/befal(korporal).
I følge Ovenstads militærbiografier skal Casper Mogensen Barth være født ca 1693 i Skien, men jeg har forsøkt å søke i Skien på denne tiden uten å finne noen relevante Barth'er.

Mvh Terje

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Barth (Skien)

Legg inn av dn03022 » 5. desember 2004 kl. 15.48

Selv om Krageroe ble egen kjoepstad i 1666, hoerte byen fortsatt i en del saker inn under Skien magistrat. En tilknytning til Skien kunne derfor, hypotetisk sett, finne sted, selv om han (Casper) for eksempel hoerte til de saakalte Krageroe-Barth'ene. (?)
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

gj00035
Sted: PORSGRUNN

Re: Barth (Skien)

Legg inn av gj00035 » 5. desember 2004 kl. 20.16

Ja, det er jo sant Tore.
Jeg har sett i de kjente bøkene om Barth-slektene, feks Sundt, men der har jeg ikke funnet noen som passer med min Barth. Det er jo endel feil i Sundt sin bok, det har jeg opplevd med en annen gren Barth som er smedslekter, og hvor Sundt surrer mye med navn og blander personer sammen.
Casper er jo et "vanlig" navn innenfor Barth-slektene, men Mogens, eller hans sønn Ambrosius, det er navn jeg ikke har sett nevnt i noen kjente Barth-slekter.

Jeg må nok muligens være litt mer generell når det gjelder Casper Mogensen, eller hans ukjente far, og innse at man kan snakke om både Skien, Porsgrunn og Kragerø. Kanskje ikke bare tilfeldig at hans barnebarn, Casper Ambrosiusen Barth kjøpte seg en plass Ødegården i Eidanger sogn på slutten av 1700-tallet. Riktignok bodde han der ikke engang 10 år før han flyttet videre, men da hadde han rukket å gifte seg, få barn, bli enkemann, gifte seg på nytt og få enda et barn før han rett før 1800 setter kursen først mot Stokke og så ut til Nøtterøy hvor han blir skipper.

Mogens er vel bare en variant av Mons? Jeg tenker jo umiddelbart Danmark når jeg hører det, kan det indikere en knytning mot Danmark?

mvh Terje :roll:

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»