Anton Bang, etternavn Enoksen eller Andersen

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
dn20328
Sted: LEKNES

Anton Bang, etternavn Enoksen eller Andersen

Legg inn av dn20328 » 3. november 2008 kl. 10.39

Er det noen i Berlevåg område som kan hjelpe meg med følgende ?

Anton Bang f. 8. april 1888 Strømøy i Flakstad kommune, sønn av Enok Johan Andersen f. 12. nov. 1868 i Flakstad. Anton ble født utenfor ekteskap og hvor morens navn, iflg. kirkebok for Flakstad, er Anne Elisabeth Andreasdatter f. 18.juli 1857 på Strømøy i Flakstad.

Denne Anton er ikke enkel å finne opplysninger om på tross av mye søking på kirkebøker og ellers, men har nå fått opplysninger som gjør at jeg søker Finnmark og Berlevåg om mulig hjelp.

Anton skal ha reist til Berlevåg før krigen, skal der ha deltatt i illegal virksomhet i krigstiden hvorpå han måtte flykte fra Finmark og dro da til Bodø- området og senere flyktet over grensen til Sverige. Her skal han være funnet død. En trakisk historie !
Det sies at Anton skal ha fått en datter med navn muligens Else Elise eller noe sånt og som skulle være gift i Bodø omegn. Om denne datter skal være født i Finmark eller senere vites ikke, og om Anton har hvert gift vites ikke.
Da Enok J. Andersen er bestefar til min kone driver jeg og forsker på slekte og er derfor meget takknemmelig på hjelp i forannevnte.

gj07793
Sted: MO I RANA

Re: Anton Bang, etternavn Enoksen eller Andersen

Legg inn av gj07793 » 6. november 2008 kl. 0.22

Flakstad og Moskenes Bygdebok oppgir at Anton er bosatt Vardø:
http://home.no.net/napp/Flakstad_Bygdeb ... roemoy.htm

Adressebok for Finnmark-1943 har Anton Bang i Honningsvåg, Kjelvik herred, registrert som sjømann. WebBokside 61, adressebokside 114):
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... &storleik=

dn20328
Sted: LEKNES

Re: Anton Bang, etternavn Enoksen eller Andersen

Legg inn av dn20328 » 6. november 2008 kl. 17.53

Takker for din opplysning. Skulle du finne mere om denne Anton så takker jeg for det.
At nevnte bygdebok fantes var jeg ikke klar over, har forespurt etter bygdebok for Flakstad, men fått svar at det ikke var en slik bok.
Etter å ha gått inn på din opplysning ser jeg jo av boka hadde mange gode opplysninger for meg. Takk atter en gang.

Svar

Gå tilbake til «Berlevåg»