Aslach Pedersen Kitti og Inger Isaksdatter Hætta

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
3694
Sted: ØKSFJORD

Aslach Pedersen Kitti og Inger Isaksdatter Hætta

Legg inn av 3694 » 25. mars 2006 kl. 17.14

Aslach var født i 1776 i Kåfjord i Alta, g. ca 1803 m. Inger Isaksdatter Hætta, f. ca. 1781 i Kautokeino.

Aslach var uekte sønn av Kirsten Olofsdatter Kitti (f. 3/4-1845 i Peldojärvi) og Peder Aslachsen fra Kåfjord. Kirsten kom til Kåfjord i Alta i begynnelsen av 1770-årene. Hun var datter av Olof Olsson Kitti og Karin Olsdatter fra Peldojärvi i Enontekis sogn i Finland.

I 1803 er Aslach og Inger registrert bosatt i Hamnbukten i Øksfjordbotn.
De fikk etterhvert 5 barn: Johannes (1805), Clemet (1807), Kirsten (1810), Peder (1812) og Isach (1815). De fikk etterhvert mange etterkommere i Alta.

Aslach omkom på sjøen i 1818, og Ingen giftet seg på nytt i 1821 m. Anders Eidissen fra Havnbukt.

Håper det er noen som kan hjelpe meg med opplysninger både om forfedrene og etterkommerne til Aslach og Inger.

På forhånd takk!
På forhånd takk!

Mvh Lill Tove :)

gj05745
Sted: OSLO

Re: Aslach Pedersen Kitti og Inger Isaksdatter Hætta

Legg inn av gj05745 » 30. oktober 2007 kl. 20.12

Jeg kan ikke hjelpe deg med etterkommere til Aslak Pedersen Kitti og Inger Isaksdatter Hetta, men kanskje noe om anene deres.
Vi har jo skrevet om slekten Hetta i vår bok: Slekter i indre Finnmark, ( først etter krigen begynte folk å skrive navnet for Hætta) . Ingers bror Johannes Isaksen Hetta, var skolemester og lensmann 27 år i Kautokeino.
Prost Fredrik Rode i Talvik forteller at han var over 6 fot høy, og smakte ikke brennevin. Gaimar ekspedisjonen billedalbum har et bilde av Jon Larsen Kaino, Men dette må være feil, og må være Johannes Isaksen Hetta, for det står at han hadde vært skolelærer og lensmann i Kautokeino, og var nesten to meter høy, og var utrolig rørlig på tross av alderen.
Jon Larsen Kaino var aldri lensmann og lærer, og han var neppe 2 meter høy.
Far til Aslak Pedersen var trolig Peder Aslaksen Gaup døpt 1747 i Talvik. Flyttet ca 1778 til Kautokeino. Han er omtalt side 190 i vår bok, under slekten Gaup.
Slekten Kitti fra Enontekis kan føres langt tibake i tid. Den er omtalt i Salmi & Toivo Tuominens bok: Enontekiön Vanhoja Sukuja. Trykt i Tampere 2000.
Aslak Pedersen Kitti og Inger Isaksdatter Hetta, kjøpte eiendommen Hambokta, og Ingers kusine Berit Mathisdatter Hetta var nabo og bodde i Kræken. Hun ble gift 1827 med Peder Pedersen, svoger til kjøpmann Buck i Øksfjord Han bodde først hos søsteren Dorothea, kjøpmann Klercks hustru i Bossekop, men flyttet til Øksfjordbotn. Det er stor etterslekt av de i Øksfjord og andre steder.

Vennlig hilsen Kristian

dn18701
Sted: FJELLHAMAR

Legg inn av dn18701 » 11. november 2007 kl. 13.58

Hei!! Har en del om etterommerne til Aslak og Inger. Den av etterkommerne hans som er mest interessant for meg er hans sønn Isak Aslaksen Kitti. Dette har jeg ikke for hånden her jeg er nå, men sender deg det gjerne ved en anledning. Gjene om du har en mailadresse jeg kan sende det til. Er du i slekt med Inger eller Aslak? Det er nemlig jeg.
Mvh
Karsten

gj09308
Sted: HAMMERFEST

Legg inn av gj09308 » 19. oktober 2009 kl. 23.17

hei vil det komme en ny slektsbok for kautokeino slekter, eller slekter for indre finnmark ?

Vidar Harkestad

Legg inn av Vidar Harkestad » 27. mai 2013 kl. 23.50

Hei,
Søker etterkommere til Aslak og Inger. Jeg er spesielt interessert i deres sønner Klemet Aslaksen Kitti og Isak Aslaksen Kitti og deres etterkommere.
Mvh
Vidar

Svar

Gå tilbake til «Loppa»