Mine tipptippoldeforeldre Jon Henriksen og Inger Larsdatter døde i Seglvik i Kvænangen i hhv. 1821 og 1834. I det militære manntallet for Skjervøy for 1804 (kopi på lesesalen til Statsarkivet i Tromsø), opplyses det at både Jon Henriksen og sønnen Lasse Jonsen ble født i Kautokeinos sogn. Er det noen mulighet for at foreldrene til Lasse Jonsen er andre enn Jon Hendrichsen Gaup, døpt 1756 ( http://rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=146920 ) og Ingrid Larsdatter Päri (Bær), døpt 1749 ( http://rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=146785 )? Kirkebøkene for Kautokeino har vel noen mangler, og jeg skulle gjerne hatt boka "Strømstad og Fors: Befolkningen i Indre Finnmark på 1700-tallet, navn og tall" der forfatterne har hatt flere dokumenter tilgjengelige enn de som finnes på Digitalarkivet. Noen som kan gjøre oppslag i denne boka? Min tippoldefar Lasse Jonsen og hans foreldre mangler i folketellinga fra 1801, så der er det ikke noen hjelp å hente.
Dødsfall Jon Henriksen, Seglvik: http://rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=121776
Skiftedokument etter Jon Henriksen, Seglvik (øverst til høyre): https://www.digitalarkivet.no/sk20081208690427
Dødsfall Inger Larsdatter, Seglvik: http://rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=122523
Jon Henriksen og Inger Larsdr, døde i Seglvik 1821 og 1834
Moderator: MOD_Finnmark
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Jeg ser at Hendrik Johnsen Gaup, død i Øksfjord 1834 og gift med Elen Andersdatter fra Langfjord ( http://rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=140910 ) får fem barn som døpes Anders (1812, Talvik, oppkalt etter morfar), Karen (1816, Loppa, oppkalt etter mormor), Jon (1819, Loppa, oppkalt etter farfar), Anna Martha (1823, Loppa) og Inger (1827, Loppa, oppkalt etter farmor?). Navnebruken er vel i overensstemmelse med antakelsen om at Hendrik Johnsen Gaup i Talvik prestegjeld og senere i Loppa prestegjeld er sønnen som nevnes i skiftedokumentet. Heller ikke finner jeg noen annen sterk kandidat i nærområdet blant ekteviede eller blant døde i kirkebøkene. Så da er jeg vel et skritt nærmere å konkludere med at Jon Henriksen, død i Seglvik 1821, var av Gaup-familien.
Jeg har fått tak i boka "Strømstad, A. og Fors, K.: Befolkningen i Indre Finnmark på 1700-tallet Navn og tall" på Tromsø bibliotek.
Ved Jon Henriksens død i 1821 oppgis alderen til 67 år, og han skulle ut fra det være født ca. 1754. I det nevnte bokverket er det "husförhörslängd" ført av en svensk prest i tidsrommet 1750-1754. Og det finnes også ei liste som er et forarbeide til Ekstraskatten 1762. Sistnevnte liste over familier i Kautokeino prestegjeld inneholdt navn på barn over 12 år, men forfatterne har føyd til yngre barn ut fra andre kilder som kirkebøker og skifter. Hvis jeg går gjennom alle familiene i "husforhörslängden" og i lista fra 1762 med en husbond ved navn Henrik, finner jeg bare én Jon i passende alder, og det er sønnen til lensmann Henrik Jøransson og hans 2. kone Margeta Jonsdotter Spein, hvis sønn Jon ble født 1756. Så ut fra bokverket til Strømstad og Fors, er konklusjonen entydig: Jon Henriksen, død 1821 i Seglvik, var sønn til Henrik Jøransson (Jørgensen) Gaup og hans kone Margeta (Marit) Jonsdatter Spein.
Inger Larsdatter døde i 1834 med oppgitt alder 90 år, hvilket skulle gi fødselsår ca. 1744. Også her finner jeg bare ett navn å velge hvis jeg går gjennom alle familier med en husbond Lars. I "husförhörslängden" for 1750-1754 finnes "Ingri, Dotter, f. 1749 8 Jan." som datter til Lars Andersson Päri og Kirstin Pehrsdr. I skattelista fra 1762 finner jeg Inger Larsdr hos sin mor Kirsten Pedersdr som da er enke. Jeg finner også bare én Ingrid Larsdatter i lista over konfirmerte i tidsrommet 1757-1771, nemlig Ingrid Larsdatter Bæhr (19), konfirmert 1768. Det nærmeste jeg kommer et alternativt funn, er et "ukjent barn", født 1742, blant rekonstruerte navn i familien til en husbond Lars i Avjovarre. Så også her blir konklusjonen grei: Inger Larsdatter, død 1834 i Seglvik var datter til Lars Andersson Päri (Bæhr) og hans kone Kirsten Pedersdatter. Det nevnte barnet i "husförhörslängden", NN Larsson/Larsdotter i Avjovarre svekker ikke denne konklusjonen nevneverdig.
Ved Jon Henriksens død i 1821 oppgis alderen til 67 år, og han skulle ut fra det være født ca. 1754. I det nevnte bokverket er det "husförhörslängd" ført av en svensk prest i tidsrommet 1750-1754. Og det finnes også ei liste som er et forarbeide til Ekstraskatten 1762. Sistnevnte liste over familier i Kautokeino prestegjeld inneholdt navn på barn over 12 år, men forfatterne har føyd til yngre barn ut fra andre kilder som kirkebøker og skifter. Hvis jeg går gjennom alle familiene i "husforhörslängden" og i lista fra 1762 med en husbond ved navn Henrik, finner jeg bare én Jon i passende alder, og det er sønnen til lensmann Henrik Jøransson og hans 2. kone Margeta Jonsdotter Spein, hvis sønn Jon ble født 1756. Så ut fra bokverket til Strømstad og Fors, er konklusjonen entydig: Jon Henriksen, død 1821 i Seglvik, var sønn til Henrik Jøransson (Jørgensen) Gaup og hans kone Margeta (Marit) Jonsdatter Spein.
Inger Larsdatter døde i 1834 med oppgitt alder 90 år, hvilket skulle gi fødselsår ca. 1744. Også her finner jeg bare ett navn å velge hvis jeg går gjennom alle familier med en husbond Lars. I "husförhörslängden" for 1750-1754 finnes "Ingri, Dotter, f. 1749 8 Jan." som datter til Lars Andersson Päri og Kirstin Pehrsdr. I skattelista fra 1762 finner jeg Inger Larsdr hos sin mor Kirsten Pedersdr som da er enke. Jeg finner også bare én Ingrid Larsdatter i lista over konfirmerte i tidsrommet 1757-1771, nemlig Ingrid Larsdatter Bæhr (19), konfirmert 1768. Det nærmeste jeg kommer et alternativt funn, er et "ukjent barn", født 1742, blant rekonstruerte navn i familien til en husbond Lars i Avjovarre. Så også her blir konklusjonen grei: Inger Larsdatter, død 1834 i Seglvik var datter til Lars Andersson Päri (Bæhr) og hans kone Kirsten Pedersdatter. Det nevnte barnet i "husförhörslängden", NN Larsson/Larsdotter i Avjovarre svekker ikke denne konklusjonen nevneverdig.
Sist redigert av gj21262 den 2. juni 2018 kl. 0.12, redigert 1 gang totalt.
Jeg kom til å tenke på at jeg må lese "husförhörslängden" 1750-1754 og "skattelista" 1762 i detalj for ikke å overse stebarn og fosterbarn siden de ikke er sortert etter navn på sin antatte biologiske far, så det gjenstår mye før jeg kan si endelig at det ikke finnes flere mulige personer nevnt i bokverket. Det hadde vært tidsbesparende med en digital, søkbar utgave av boka, men det tror jeg ikke finnes.
Jeg har sett nærmere gjennom bokverket "Strømstad, Alf og Fors, Kristian: Befolkningen i Indre Finnmark på 1700-tallet - Navn og tall" og finner ikke noen andre personer i bokverket som passer med de opplysningene jeg har om Jon Henriksen, nemlig at alderen hans ble oppgitt til 50 år i 1804 og at han var født i Kautokeino sogn. Så det må bli en akseptabel konklusjon at han var sønn til Henrik Jøransson Gaup (1725- ) og Margeta (Marit) Johnsdotter (1733- ). At dattera til John Henriksen kalles Marit passer også med antakelsen. At han som trolig er hans sønn Henrik Johnsen, iblant er oppført med slektsnavnet Gaup, styrker antakelsen. En annen interessant sak er at jeg selv har ubrutt linje av fedre bakover til Gaup-slekta i Kautokeino og har fått analysert mitt Y-DNA, så hvis noen andre som har ubrutt farslinje bakover til Gaup-slekta får analysert Y-DNA, er det mulig å få bekreftet at Jon Henriksen var av Gaup-slekta.
Når det gjelder Inger Larsdatter, så kan ikke konklusjonen bli like sikker. Jeg har ikke noe mer pålitelig fødselsår enn det som kan beregnes ut fra oppgitt alder (90) ved hennes død i 1834. Og jeg har ikke opplysninger om hennes fødested, men det jeg forøvrig vet, er at hun var gift med Jon Henriksen og at sønnen Lasse oppgis å være født i Kautokeino. Den eneste passende personen jeg finner i Kautokeino, er Ingrid Larsdatter Bæhr, med foreldre Lars Andersson Päri (Bæhr) (1692-1760) og Kirstin Pehrsdatter (1702- ). Jeg har søkt gjennom de transkriberte familieregistrene forfattet av A. Ljung på nettsidene til Lenvik Museum, og finner ingen passende Ingrid Larsdr født i Karesuando, men lenger unna er det i noen av familieregistrene nevnt et par navnesøstre med ukjent sted for giftemål og dødsfall. Det er vel vanskelig å si hvor sikkert det er å konkludere med at Inger Larsdatter var datter av Lars Andersson og Kirstin Pehrsdatter, men det er ingen sterke alternativer.
På nettsteder som Geni og MyHeritage finner jeg noen slektstavler med Henrik Jøransson Gaup, og noen med Ingrid Nilsdatter Bæhr, men ingen av disse slektstavlene innerholder noe om giftemål, barn el. dødsfall.
Jeg legger ved en enkel slektstavle for Lars Jonsen, født i Kautokeino ca. 1782, død i Seglvik 1856 (basert på opplysningene i boka til Strømstad og Fors).
Når det gjelder Inger Larsdatter, så kan ikke konklusjonen bli like sikker. Jeg har ikke noe mer pålitelig fødselsår enn det som kan beregnes ut fra oppgitt alder (90) ved hennes død i 1834. Og jeg har ikke opplysninger om hennes fødested, men det jeg forøvrig vet, er at hun var gift med Jon Henriksen og at sønnen Lasse oppgis å være født i Kautokeino. Den eneste passende personen jeg finner i Kautokeino, er Ingrid Larsdatter Bæhr, med foreldre Lars Andersson Päri (Bæhr) (1692-1760) og Kirstin Pehrsdatter (1702- ). Jeg har søkt gjennom de transkriberte familieregistrene forfattet av A. Ljung på nettsidene til Lenvik Museum, og finner ingen passende Ingrid Larsdr født i Karesuando, men lenger unna er det i noen av familieregistrene nevnt et par navnesøstre med ukjent sted for giftemål og dødsfall. Det er vel vanskelig å si hvor sikkert det er å konkludere med at Inger Larsdatter var datter av Lars Andersson og Kirstin Pehrsdatter, men det er ingen sterke alternativer.
På nettsteder som Geni og MyHeritage finner jeg noen slektstavler med Henrik Jøransson Gaup, og noen med Ingrid Nilsdatter Bæhr, men ingen av disse slektstavlene innerholder noe om giftemål, barn el. dødsfall.
Jeg legger ved en enkel slektstavle for Lars Jonsen, født i Kautokeino ca. 1782, død i Seglvik 1856 (basert på opplysningene i boka til Strømstad og Fors).
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.