Olaf Theodor Olsen f. 1866

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
John Ole Morken
Sted: ÅMOT

Olaf Theodor Olsen f. 1866

Legg inn av John Ole Morken » 23. mars 2016 kl. 23.09

Hei,

Jeg er på jakt etter opplysninger om min tippoldefar Olaf Theodor Olsen f. 1866 i Trondheim. Han er sønn av Tjøstel Olsen f. 1828 og Anne Olsen f. 1838. Olaf er oppført i Folketellingen i Trondheim i 1865. Bostedsadresse i Trondheim er Asylveien 2. Det står at han er oppført som handelsbetjent og som bortreist. Olaf finner man igjen i folketellingen i Vardø i 1885 og er oppført som Handelsfuldmektig og er bosatt i Voldgate. Dette er siste spor jeg har funnet etter Olaf. Senere finner jeg Olafs bror Aksel som handelsmann i Vardø i folketellingen fra 1900. Han er bosatt der i Strandgaten. I folketellingen har han fått etternavnet Audvard. Det er nok er feilskriving for Anvord som er Tjøstel, Olaf og Aksels fars slektsnavn. Tjøstel var fra Lom i Gudbrandsdalen og var handelsmann i Trondheim. Aksel finner man igjen i folketellingen fra 1910 i Oslo/Kristiana. Der er også hans far Tjøstel også oppført. Der står det også at Aksel har en sønn som heter Olav/Olaf. Jeg har en mistanke om at Olaf Theodor døde og at Aksels sønn er oppkalt etter sin onkel. Olaf fikk i 1884 en datter med Kristine Hansdatter i Sparbu som fikk navnet Anna Sofie, min oldemor. I kirkeboken for dåpen til Anna Sofie står det at Olav Olsen oppholder seg i Steinkjer som handelsmann. Dette oppholdet må ha blitt kort siden han er i Vardø i 1885. Så jeg håper det er noen som kan hjelpe meg med å spore opp Olafs skjebne.

John Ole Morken

Svar

Gå tilbake til «Vardø»