Kommandersersjant, senere vinhandler Andreas Nicolai Hansen.
Moderator: MOD_Finnmark
Kommandersersjant, senere vinhandler Andreas Nicolai Hansen.
Andreas Nicolai Hansen, f. på Kongsberg 1819, ble g.m. !ngeborg Martha Eriksdatter Rønne i Vardø 1846. Vet noen hvordan det gikk med ham, jeg mister sporet etter ft. 1865. Han har da fått skilsmisse ved dom. Er også interessert i opplysninger om sønnene Carl Oscar, Hans Edvard og Andreas Nicolai.
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Re: Kommandersersjant, senere vinhandler Andreas Nicolai Han
Her er link til 1865-tellingen
Kan dette være datteren Grete i 1875-tellingen ?
Her er vielsen til datteren Grete i Vardø 1874 - vielse nr. 15
Og her er datteren med familie i 1900-tellingen
Kan dette være datteren Grete i 1875-tellingen ?
Her er vielsen til datteren Grete i Vardø 1874 - vielse nr. 15
Og her er datteren med familie i 1900-tellingen
Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud
- Hilde Elisabeth Wedde
Iflg folketellingen er datteren Grete f. 1852 og sønnen Andreas f. 1854, men når er de to andre sønnene født?
Hilde Wedde
Du har gitt meg opplysninger om Grete Pauline jeg ikke kjente fra før. Mange takk! Hun hadde ni søsken som jeg vet om.
I første omgang er jeg interessert i
¤ Hans Edvard, f. 17 jan 1847. Lærte seg russisk tidlig, og faren faren søkte han inn som handelslærling i Tromsø i 1862. Carl Oscar Arnold Hansen
¤ Carl Oscar Arnold, f. 4. jul 1848.
¤ Andreas Nicolai, f. 8.aug 1854. Konfirmert i Levanger, men dro nordover igjen.
For nr 1 og 3 har jeg mistanke om at russerhandelen (pomor) har vært en drivkraft.
I første omgang er jeg interessert i
¤ Hans Edvard, f. 17 jan 1847. Lærte seg russisk tidlig, og faren faren søkte han inn som handelslærling i Tromsø i 1862. Carl Oscar Arnold Hansen
¤ Carl Oscar Arnold, f. 4. jul 1848.
¤ Andreas Nicolai, f. 8.aug 1854. Konfirmert i Levanger, men dro nordover igjen.
For nr 1 og 3 har jeg mistanke om at russerhandelen (pomor) har vært en drivkraft.
- Hilde Elisabeth Wedde
Jeg fant en Carl Oscar Arnold Hansen i 1900-tellingen i Kristiania Han er født i 1869 i Vardø.
Ved å sjekke dåpen hans i kirkeboka, finner jeg at han er uekte sønn av din Carl Oskar Arnold: dåp nr. 6 1870. Du ser også at Grethe Pauline er fadder.
Ved å sjekke dåpen hans i kirkeboka, finner jeg at han er uekte sønn av din Carl Oskar Arnold: dåp nr. 6 1870. Du ser også at Grethe Pauline er fadder.
Hilde Wedde
- Hilde Elisabeth Wedde
Kan dette være Andreas Nikolai som står som Nicolay Hansen i 1875-tellingen
I 1900-tellingen i Vardø finner jeg en Nicolay som er agent, f. 1854, ugift.
Kan dette være Hans i 1865-tellingen
I 1900-tellingen i Vardø finner jeg en Nicolay som er agent, f. 1854, ugift.
Kan dette være Hans i 1865-tellingen

Hilde Wedde
Ja, Carl Oscar fikk en sønn med pige Marie F. Henriksen, ved 1. leiermål til og med. Trolig giftet de seg senere. Nytt for meg at sønnen lokaliseres i Chr.a.
Du har nok sporet opp de rette. Hans Edvard sløyfet vel mellomnavnet.
Andreas Nicolai Hansen f 8.aug 1854 Vardø, dpt 27.aug 1854, konf. 3. juli 1870, Bosted Vardøhus, Tvilling med Ingvard Marurits Hansen. Foreldre: Forhenværende Kommandersergeant Andreas Nikolai Hansen og Hustr. Ingeborg Eriksdtr.
Han er i følge kirkeboken ikke konfirmert i Levanger som en annen har nevnt
Andreas Nikolai Hansen giftet seg 2 april 1880 i Vardø med Eva Marie Olufine Knutsen
Deres datter Aagot Mathilde Hansen f 5 mars 1882 i Vardø, giftet seg 29 okt 1905 i Vardø med Anton Emil Vinnan f 1875. Anton var uekte sønn av min mormors tante Hanna Emelie Pedersdatter og Kristoffer Vinnan. Om jeg ikke husker feil så var det Kr.Vinnan som bygget Grand Hotell i Vardø, men jeg kan jo huske feil.
Aagot og Antons sønn Nicolay Emil ble født 16 mars 1909 og døpt 26 sept s.å. i Vardø. Anton var da nevnt som herredskasserer. Datteren Aase Marie ble født 21 jan 1911 og døpt 21 mai s.å. Andreas døde i Vardø 21/6 1904 titulert som forhenv. kjøpmann. Hans kone døde 22 mai 1929
Jeg hadde flere data som desverre gikk tapt da en gammel pc tok kvelden. Har ikke fått rekonstruert alt, men dette er noe jeg fant i farten og skulle i allefall være litt.
Han er i følge kirkeboken ikke konfirmert i Levanger som en annen har nevnt
Andreas Nikolai Hansen giftet seg 2 april 1880 i Vardø med Eva Marie Olufine Knutsen
Deres datter Aagot Mathilde Hansen f 5 mars 1882 i Vardø, giftet seg 29 okt 1905 i Vardø med Anton Emil Vinnan f 1875. Anton var uekte sønn av min mormors tante Hanna Emelie Pedersdatter og Kristoffer Vinnan. Om jeg ikke husker feil så var det Kr.Vinnan som bygget Grand Hotell i Vardø, men jeg kan jo huske feil.
Aagot og Antons sønn Nicolay Emil ble født 16 mars 1909 og døpt 26 sept s.å. i Vardø. Anton var da nevnt som herredskasserer. Datteren Aase Marie ble født 21 jan 1911 og døpt 21 mai s.å. Andreas døde i Vardø 21/6 1904 titulert som forhenv. kjøpmann. Hans kone døde 22 mai 1929
Jeg hadde flere data som desverre gikk tapt da en gammel pc tok kvelden. Har ikke fått rekonstruert alt, men dette er noe jeg fant i farten og skulle i allefall være litt.
Hilsen Unni-May
Hei.
Mange takk! Dette var viktige opplysninger om etterslekten til Andreas Nicolai Hansens sønn med samme navn, f. 1854. Familien kalte han bare Nicolai eller Nikken. Det kan av ft. 1900 synes som Nicolai og Eva Marie Olufine er separert. De bor atskilt, hun bor alene med 4 sønner. Aagot er vel da kommet i tjeneste. Kan Nicolai ha giftet seg for annen gang siden han hadde en enke etter seg?
Jan Paul Breida
Mange takk! Dette var viktige opplysninger om etterslekten til Andreas Nicolai Hansens sønn med samme navn, f. 1854. Familien kalte han bare Nicolai eller Nikken. Det kan av ft. 1900 synes som Nicolai og Eva Marie Olufine er separert. De bor atskilt, hun bor alene med 4 sønner. Aagot er vel da kommet i tjeneste. Kan Nicolai ha giftet seg for annen gang siden han hadde en enke etter seg?
Jan Paul Breida
Jeg ser at det ved folketellinga år 1900 står en s ved sivilstanden. Jeg har ikke funnet ham som omgift, men kan jo ha oversett noe. Har desverre ikke noe mere matnyttig om dette nå, men legger det ut om jeg skulle komme på noe.
Hilsen Unni-May
- Greta Voigt Nesbø
- Sted: BJØRNDALSTRÆ
Hei!
Ingeborg Martha Eriksdatter Rønne er søster til min tippoldemor Karen Margrethe Rønne, gift Voigt. Vet noen av dere noe mere om skilsmissen mellom Ingeborg Martha og Andreas Nicolai? Jeg leter også etter dødsdato og sted for begge jentene og deres mor Karen Knusdatter. Det siste jeg vet om Karen Knudsdatter er at hun i 1875 bodde i Trondheim.
Hun var da nylig blitt enke etter Johannes Torgersen.
Ingeborg Martha Eriksdatter Rønne er søster til min tippoldemor Karen Margrethe Rønne, gift Voigt. Vet noen av dere noe mere om skilsmissen mellom Ingeborg Martha og Andreas Nicolai? Jeg leter også etter dødsdato og sted for begge jentene og deres mor Karen Knusdatter. Det siste jeg vet om Karen Knudsdatter er at hun i 1875 bodde i Trondheim.
Hun var da nylig blitt enke etter Johannes Torgersen.
Jeg har ikke mere kjennskap til denne familien enn det jeg har skrevet over.
Hilsen Unni-May