Michel Michelsen, Spilderen ca. 1755
Moderator: MOD_Troms
- Odd Lehtigangas
- Sted: SØRUM
Michel Michelsen, Spilderen ca. 1755
Når døde han? Har funnet ut at han ble konfirmert 1776. FT 1801 i Skjervøy er Karen Larsdtr. enke. Yngste barnet hennes angis her å være ca. 2 år gammel. Har nøysommelig gått gjennom døds-/begravelseslistene fra ca 1795 men klarer ikke å finne han død/begr..
Har litt interesse av dette da han er en av mine aner på morsiden.
FT 1801 i Skjervøy.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1676#ovre
Har litt interesse av dette da han er en av mine aner på morsiden.
FT 1801 i Skjervøy.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1676#ovre
Hilsen Odd
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Re: Michel Michelsen, Spilderen ca. 1755
Hei
Hvis han døde på sjøen i ett annet kirkesogn er det ikke sikkert han ble registrert i Skjervøy.
Men han har en datter Berit 2 år.(stol ikke på den alderen).
Finn hennes dåp. Det kan være at presten har notert moren som enke.
Da har du ett kortere tidsrom å lete på.

Hvis han døde på sjøen i ett annet kirkesogn er det ikke sikkert han ble registrert i Skjervøy.
Men han har en datter Berit 2 år.(stol ikke på den alderen).
Finn hennes dåp. Det kan være at presten har notert moren som enke.
Da har du ett kortere tidsrom å lete på.
Mvh
Leif B.
Leif B.
- Odd Lehtigangas
Takker så mye for tipset Leif. Jeg ha faktisk registrert store avvik i angivelse av alder i FT. Bare her har jeg alt registrert et av barna 8 år feil. Man må nok regne med ha en god posjon tålmodighet i søkendet her.
Hilsen Odd
Hei
Jeg tror at Berit ble født 31.12.1787 med far Michel Michelsen, Spilderen og mor var feilskrevet som Kirsten Larsdatter.
http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=121998
Det er riktignok noen kandidater til Kirsten Larsdtr. men ingen bor på Spildra.
Så, kan det jo være at hun virkelig er Kirsti Larsdtr.s barn, men bor hos sin far med familie....
Mvh
Mette
Jeg tror at Berit ble født 31.12.1787 med far Michel Michelsen, Spilderen og mor var feilskrevet som Kirsten Larsdatter.
http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=121998
Det er riktignok noen kandidater til Kirsten Larsdtr. men ingen bor på Spildra.
Så, kan det jo være at hun virkelig er Kirsti Larsdtr.s barn, men bor hos sin far med familie....
Mvh
Mette
- Odd Lehtigangas
Hei Mette!
Hjertelig takk for innspillet om Berit. Om dette med feilskriving av morens navn medfører riktighet så er Berits alder straks 10 år feil og kansje ikke helt uvanlig i FT'ene.
Hjertelig takk for innspillet om Berit. Om dette med feilskriving av morens navn medfører riktighet så er Berits alder straks 10 år feil og kansje ikke helt uvanlig i FT'ene.
Hilsen Odd
- Øyvind Servio Larsen
- Sted: SKUDENESHAVN
Ser ut for at her er et barn av Michel født i 1797: (barn død 2 uker)
www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=120422
Dermed kan man gå utfra at Michel døde mellom høsten 1796 og 1801.
Har sett i min.bok for Skjervøy i perioden men finner ikke noen der.
www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=120422
Dermed kan man gå utfra at Michel døde mellom høsten 1796 og 1801.
Har sett i min.bok for Skjervøy i perioden men finner ikke noen der.
- Odd Lehtigangas
Hei Øyvind!
Har selv også registrert en udøpt datter som begraves den 1. jul 1797, 2 uker gammel.
Derfor har jeg konsentrert søket etter Michel Michelsen d.e. død/begr. fra ca. 1796 og fram til 1801 og som for meg hittil har endt med negativt resultat
Hjertelig takk for responsen.
Har selv også registrert en udøpt datter som begraves den 1. jul 1797, 2 uker gammel.
Derfor har jeg konsentrert søket etter Michel Michelsen d.e. død/begr. fra ca. 1796 og fram til 1801 og som for meg hittil har endt med negativt resultat
Hjertelig takk for responsen.
Hilsen Odd
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Jeg har også søkt litt i bøkene.
Den eneste Michel Michelsen jeg finner er denne i 1786.
Jeg legger linke har så kan du ha den i minne.
Nederste felt på høyre side.
Jeg har beregnet begrav.dato til 16.04.1786
Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Døde og begravede 1783-1786, side 262-263.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-135
Den eneste Michel Michelsen jeg finner er denne i 1786.
Jeg legger linke har så kan du ha den i minne.
Nederste felt på høyre side.
Jeg har beregnet begrav.dato til 16.04.1786
Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Døde og begravede 1783-1786, side 262-263.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-135
Mvh
Leif B.
Leif B.
Kildeinformasjon: Troms fylke, Senja og Tromsø sorenskriveri, Skifteutlodningsprotokoll 148 , 1798-1804, side 414: Lenke
"Skifte efter afdøde Michel Michelsen Spilderen i Schiervøe Tingl: begyndt den 29 Julii 1800..."
Kan ta med at følgende arvinger er nevnt i skiftet:
1: Stervboe Enken Karen Larsdtr
2. Sønnen Michel Michelsen
3. Sønnen Lasse Michelsen
4. Sønnen Anders Michelsen
5. Sønnen Jon Michelsen
6. Sønnen Qvive
7. Sønnen Johan
8. Datteren Elen
9. Datteren Aasel
10. Datteren Bereth
Hilsen Odd Villy
"Skifte efter afdøde Michel Michelsen Spilderen i Schiervøe Tingl: begyndt den 29 Julii 1800..."
Kan ta med at følgende arvinger er nevnt i skiftet:
1: Stervboe Enken Karen Larsdtr
2. Sønnen Michel Michelsen
3. Sønnen Lasse Michelsen
4. Sønnen Anders Michelsen
5. Sønnen Jon Michelsen
6. Sønnen Qvive
7. Sønnen Johan
8. Datteren Elen
9. Datteren Aasel
10. Datteren Bereth
Hilsen Odd Villy
- Odd Lehtigangas
Hei Odd Villy!
Litt av et omfattende skifte etter Michel Michelsen på Spilderen, det må jeg si. Han hadde jo en relativt stor familie. Nå må jeg straks innrømme at jeg ikke er så velbevandret i å lese slikt. Det som jeg var mest på søk etter var når han døde. Etter det jeg så langt har lest meg til fremgår ikke noen dato for hans død/begr. her. Man kan vel fastslå at han gikk bort engang nær opptil århundreskiftet 1800? Som Leif antydet at han muligens omkom på sjøen ikke er usannsynlig i og med at han drev fiske, og av den grunn ikke ble innført i noen kirkebok. Senere har man sett at det blir gjort en anmerkning i KB om de som ble borte på sjøen. "Omkom på sjøen, ei gjenfundet".
Ser at sønnene Lasse og Anders har jeg ikke registrert og de var heller ikke registrert i FT 1801.
I alle fall hjertelig takk. Nå har jeg litt lese meg gjennom.
Litt av et omfattende skifte etter Michel Michelsen på Spilderen, det må jeg si. Han hadde jo en relativt stor familie. Nå må jeg straks innrømme at jeg ikke er så velbevandret i å lese slikt. Det som jeg var mest på søk etter var når han døde. Etter det jeg så langt har lest meg til fremgår ikke noen dato for hans død/begr. her. Man kan vel fastslå at han gikk bort engang nær opptil århundreskiftet 1800? Som Leif antydet at han muligens omkom på sjøen ikke er usannsynlig i og med at han drev fiske, og av den grunn ikke ble innført i noen kirkebok. Senere har man sett at det blir gjort en anmerkning i KB om de som ble borte på sjøen. "Omkom på sjøen, ei gjenfundet".
Ser at sønnene Lasse og Anders har jeg ikke registrert og de var heller ikke registrert i FT 1801.
I alle fall hjertelig takk. Nå har jeg litt lese meg gjennom.
Hilsen Odd
Hei
En kommentar til skifte etter Michel Michelsen.
De nevnte barna:
4. Sønnen Anders Michelsen. tror jeg er den som er kalt Aanet f. 1781.
8. Datteren Elen, må jo være en feilskriving av Ane f. 1783.
Mette
En kommentar til skifte etter Michel Michelsen.
De nevnte barna:
4. Sønnen Anders Michelsen. tror jeg er den som er kalt Aanet f. 1781.
8. Datteren Elen, må jo være en feilskriving av Ane f. 1783.
Mette
- Odd Lehtigangas
Hei Mette!
Takk tipset om disse to. Skal forsøke å sjekke opp i KB selv om det ikke alltid er lett i tiden FØR 1800. Har vært borte noe i lignende tidligere at telle korpset i FT'ene har hatt det travelt.
Hjertelig takk!
Takk tipset om disse to. Skal forsøke å sjekke opp i KB selv om det ikke alltid er lett i tiden FØR 1800. Har vært borte noe i lignende tidligere at telle korpset i FT'ene har hatt det travelt.
Hjertelig takk!
Hilsen Odd
I skifter fra den tiden så var det vanlig at arvinger ble nevnt i rekkefølge eldste til yngste sønn, deretter eldste til yngste datter. Ut fra dette så kan en anta at Michel var eldste sønn og Elen var eldste datter. Dette synes å stemme, for Michel Michelsen og Karen Larsdatter ble viet 14 Sep 1778. Sønnen Michel ble døpt søndag septuagesima (31. januar) 1779 Lenke og datteren Elen ble døpt 1. søndag etter nyttår (2. januar) 1780 Lenke
Tror nok datteren Ane døde før 1800, selv om jeg ikke finner dette bekreftet i kirkebøker.
Hilsen Odd Villy
Tror nok datteren Ane døde før 1800, selv om jeg ikke finner dette bekreftet i kirkebøker.
Hilsen Odd Villy
- Odd Lehtigangas
Hei!
Takk for tipsene og Elens fødsel og dåp. Litt utfordrende å bestemme fødsel og dåp etter den Gregorianske kalender inne blant mange omtrent uleselige kråketær men når man tar tiden til hjelp går det sånn noenlunde.
Hjertelig takk for hjelpen.
Takk for tipsene og Elens fødsel og dåp. Litt utfordrende å bestemme fødsel og dåp etter den Gregorianske kalender inne blant mange omtrent uleselige kråketær men når man tar tiden til hjelp går det sånn noenlunde.
Hjertelig takk for hjelpen.
Hilsen Odd
Hei
Jeg ser det kan være to par som heter akkurat det samme. Michel Michelsen og Marit Andersdtr. Begge parene bor på Vest-Uløy.
Jeg har notert 10 barn i perioden fra 1803 til 1824 på paret gift 26.12.1801 på Vest-Uløy.
Michel f. 1779 Spildra og Marit f. 1782 på Vest-Uløy.
Så har jeg 6 barn på paret gift 4.11.1827 i perioden 1830 - 1839.
Michel f. 13.11.1804 Vest-Uløy (sønn av Michel f.1779) og Marit f.3.11.1806 Vest-Uløy.
Stemmer dette?
Mvh
Mette
Jeg ser det kan være to par som heter akkurat det samme. Michel Michelsen og Marit Andersdtr. Begge parene bor på Vest-Uløy.
Jeg har notert 10 barn i perioden fra 1803 til 1824 på paret gift 26.12.1801 på Vest-Uløy.
Michel f. 1779 Spildra og Marit f. 1782 på Vest-Uløy.
Så har jeg 6 barn på paret gift 4.11.1827 i perioden 1830 - 1839.
Michel f. 13.11.1804 Vest-Uløy (sønn av Michel f.1779) og Marit f.3.11.1806 Vest-Uløy.
Stemmer dette?
Mvh
Mette
- Odd Lehtigangas
Hei Mette!
Beklager, var så opptatt i går kveld så jeg oppdaget ikke ditt innlegg før nå i kveld.
Har desverre ikke kommet så langt ennå, du ligger i hvertfall et par tre hakk eller enda lengre foran meg. Har vært opptatt med å sjekke fødsel/dåps dåpsdatoer for Michel s.e. barneflokk. Det som forundrer meg er barnet som ble døpt Aanet har blitt til sønnen Anders i skiftesamlingen. Er f.eks. dette noe man kan/må godta? Senere i KB'ene ser man at barn blir kjønnsbestemt med drengebarn/pigebarn.
Hjertelig takk for opplysningene Mette.
Beklager, var så opptatt i går kveld så jeg oppdaget ikke ditt innlegg før nå i kveld.
Har desverre ikke kommet så langt ennå, du ligger i hvertfall et par tre hakk eller enda lengre foran meg. Har vært opptatt med å sjekke fødsel/dåps dåpsdatoer for Michel s.e. barneflokk. Det som forundrer meg er barnet som ble døpt Aanet har blitt til sønnen Anders i skiftesamlingen. Er f.eks. dette noe man kan/må godta? Senere i KB'ene ser man at barn blir kjønnsbestemt med drengebarn/pigebarn.
Hjertelig takk for opplysningene Mette.
Hilsen Odd