I følge Nordreisa bygdebok bodde Ole Vesterberg og hustru Anna Hansdatter på gården Kippernes i Nordreisa, Troms.
Barn: John f. 1779
Berith f. 1781
Anna Katrina f. 1784
Sara f. 1785
Ole og Anna må være gift før de kom til Norge da jeg ikke finner vielsen, og heller ikke barnas dåp i Skjervøy kirkebok. Nordreisa hørte til Skjervøy prestegjeld.
I 1793 finner jeg Sara Stina døpt 19. mars.
Far: Ole Vesterberg
Mor: Ane Larsdatter
Det er skrevet at dette er deres 7ende barn?
Den 28. september 1817 finner jeg vielsen til Sara Stina, men da er navnet til hennes mor, Berit Michelsdatter (Family Search).
Har søkt i kirkebøkene etter vielsene til disse hustruene til Ole, men med negativt resultat.
Er det noen som har Ole Vesterberg i sin slekt og kan stadfeste disse opplysningene, eller andre som kan hjelpe meg.
Mvh. Edel
Ole Vesterberg født ca. 1740 Sverige.
Moderator: MOD_Troms
-
- Sted: MEISTERVIK
Re: Ole Vesterberg født ca. 1740 Sverige.
Vet ikke hvilken FS-registrering du sikter til, men uansett er disse ikke til å stole på. Her er den originale innførselen av vielsen til Sara Stine: Lenke
(Kirkebøker Skjervøy 30 Sep 1817) Efter foregaaende lovbefalet Tillysning blev viede Ungkarl Mikkel Abram. Resen og Pigen Zara Stine Olsdatter ibid: Begge have havt de naturlige Kopper, og hinanden gandske ubeslægtede.-
Forlovere: Klokker Jørgen Christian Stabrun Skjervøe, og Matthias Pedersen Storvigen.
Her er familien ved FT-1801: Lenke
Her finner du altså Ole Vesterberg og hans kone Anna Hansdatter. Begge er i første ekteskap, med andre ord bør Anna Hansdatter (Larsdatter??) være mor til Sara (16 år ??)
(Kirkebøker Skjervøy 30 Sep 1817) Efter foregaaende lovbefalet Tillysning blev viede Ungkarl Mikkel Abram. Resen og Pigen Zara Stine Olsdatter ibid: Begge have havt de naturlige Kopper, og hinanden gandske ubeslægtede.-
Forlovere: Klokker Jørgen Christian Stabrun Skjervøe, og Matthias Pedersen Storvigen.
Her er familien ved FT-1801: Lenke
Her finner du altså Ole Vesterberg og hans kone Anna Hansdatter. Begge er i første ekteskap, med andre ord bør Anna Hansdatter (Larsdatter??) være mor til Sara (16 år ??)
På Anbytarforum finnes dette emnet (Westerberg): Lenke
Sitat: "Olof (eventuellt Börjesson Munch)Westerberg f 1748, gift 1770 01 07 (i Kengis)med Anna Katarina Larsdotter f 1749. De hade 5 barn Anders f 1771, Brita f 1776,Olof Donatus f 1779, Anna Cajsa f 1781, Johan f 1784"
Konklusjonen i diskusjonen er vel at denne familien ikke er identisk med Vesterberg-familien i Skjervøy. Der er jeg imidlertid uenig, jeg føler meg ganske sikker på at dette er samme familie. At en tvilte på at dette var samme familie, hadde sammenheng med opplysningene ved FT-1801 i Skjervøy. Jeg ser imidlertid at opplysningene ved FT-1801 er unøyaktige og tildels feilaktige. Blant annet finner en her en datter Johanne, men dette er sannsynligvis feil, det skal nok være en sønn Johannes. I tillegg er alderen til Sara oppgitt til 16 år. Det må jo være direkte feil, alderen skal være 8 år. Alt taler vel også for at alderen (i tillegg til etternavnet) på moren, Anna, må være feil. Hvis hun var 59 år i 1801, så må hun ha vært 51 år når Sara ble født, ikke umulig, men lite sannsynlig.
Har gått gjennom konfirmasjoner i Skjervøy og funnet disse opplysningene:
Konfirmert 1794: Bereth Westerberg Reisen 18 år (f. 1776)
Konfirmert 1796: Ole Olsen Westerberg Reisen 16 år (f. 1780)
Konfirmert 1798: Anne Catrine Olsdatter Reisen 17 år (f. 1781)
Konfirmert 1800: Johannes Westerberg Reisen 17 år (f. 1783)
Konfirmert 1808: Sara Olsdatter Reisen 15 år (f. 1793)
Dette stemmer rimelig bra med opplysningene fra Anbytarforum, derfor tror jeg det er riktig familie som er omtalt på Anbytarforum.
Begravelsen til Ole Vesterberg: Lenke
Sitat: "Olof (eventuellt Börjesson Munch)Westerberg f 1748, gift 1770 01 07 (i Kengis)med Anna Katarina Larsdotter f 1749. De hade 5 barn Anders f 1771, Brita f 1776,Olof Donatus f 1779, Anna Cajsa f 1781, Johan f 1784"
Konklusjonen i diskusjonen er vel at denne familien ikke er identisk med Vesterberg-familien i Skjervøy. Der er jeg imidlertid uenig, jeg føler meg ganske sikker på at dette er samme familie. At en tvilte på at dette var samme familie, hadde sammenheng med opplysningene ved FT-1801 i Skjervøy. Jeg ser imidlertid at opplysningene ved FT-1801 er unøyaktige og tildels feilaktige. Blant annet finner en her en datter Johanne, men dette er sannsynligvis feil, det skal nok være en sønn Johannes. I tillegg er alderen til Sara oppgitt til 16 år. Det må jo være direkte feil, alderen skal være 8 år. Alt taler vel også for at alderen (i tillegg til etternavnet) på moren, Anna, må være feil. Hvis hun var 59 år i 1801, så må hun ha vært 51 år når Sara ble født, ikke umulig, men lite sannsynlig.
Har gått gjennom konfirmasjoner i Skjervøy og funnet disse opplysningene:
Konfirmert 1794: Bereth Westerberg Reisen 18 år (f. 1776)
Konfirmert 1796: Ole Olsen Westerberg Reisen 16 år (f. 1780)
Konfirmert 1798: Anne Catrine Olsdatter Reisen 17 år (f. 1781)
Konfirmert 1800: Johannes Westerberg Reisen 17 år (f. 1783)
Konfirmert 1808: Sara Olsdatter Reisen 15 år (f. 1793)
Dette stemmer rimelig bra med opplysningene fra Anbytarforum, derfor tror jeg det er riktig familie som er omtalt på Anbytarforum.
Begravelsen til Ole Vesterberg: Lenke
Her er vel beviset for at familien på Anbytarforum er identisk med Vesterberg-familien i Skjervøy:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-143
Gravlagt år 1800: Ola Donatus Vesterberg Elvenes 23 år (Donatus kan nok ikke sies å være et typisk Skjervøy-navn)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-143
Gravlagt år 1800: Ola Donatus Vesterberg Elvenes 23 år (Donatus kan nok ikke sies å være et typisk Skjervøy-navn)
-
Jeg har lest gjennom diskusjonene på Anbytarforum.
Der står det bl.a. at Ole Vesterberg jobbet som smed. Det er også nevnt i Nordreisa bygdebok. Han var en usedvanlig dyktig smed, så jeg tror nok det er riktig person vi har funnet.
I følge fogdregnskapene sees han å være flyttet fra Kippernes i 1819. (Nordreisa bygdebok)
Han kan muligens da være flyttet til Oksfjord.
Takk for god hjelp, Odd Villy.
Mvh. Edel
Der står det bl.a. at Ole Vesterberg jobbet som smed. Det er også nevnt i Nordreisa bygdebok. Han var en usedvanlig dyktig smed, så jeg tror nok det er riktig person vi har funnet.
I følge fogdregnskapene sees han å være flyttet fra Kippernes i 1819. (Nordreisa bygdebok)
Han kan muligens da være flyttet til Oksfjord.
Takk for god hjelp, Odd Villy.
Mvh. Edel
Lenge siden det har vært aktivitet her, men prøver meg:
1) Er det noen som vet når Anna Hansdtr. (f. 1742) døde?
2) Er Per Nilsson Vesterberg (f. 1708) faren til Ole?
Hemod Moursund
1) Er det noen som vet når Anna Hansdtr. (f. 1742) døde?
2) Er Per Nilsson Vesterberg (f. 1708) faren til Ole?
Hemod Moursund
-
Ser at du har en Per Nilsson Vesterberg, f. 1708.
Hvor har du funnet det navnet?
Edel
Hvor har du funnet det navnet?
Edel
Nei, det fant jeg på nettet, og kan være en useriøs kilde. Derfor spurte jeg - om noen hadde noen sikre opplysninger omdet.