Hei Rita-Kristin, nå er du så
heldig 
at du har kommet inn på Schjelderup'ene mine.
Kilde: Skifter i Salten, DIS-Salten Slektshistorielag: I skiftet etter Peder Christian Andersen Angell og konen Karen Schrøder (jeg har skrevet Strømer i min base) Pedersdatter Bruun blir Ole Meldahl Angell nevnt.
Peder Christian og Karen Strømer døde barnløse på Inndyr i Gildeskål. De hadde felles skifte den 8. mai 1807 og arvingene er: Lars Thodal (halvbror av Peder Christian), Ole Walnum (halvbror av Peder Christian), Andreas Walnum (brorsønn av Peder Christian), Helku Catharina Walnum (brordatter av Peder Christian), Ole Goudesen (gift med Helku), Olava Windahl Ursin (mannens arving, datter av Anne Marie Walnum), Berethe Ursin, Jens Bruun (brorsønn av Karen), Peder Bruun (brorsønn av Karen), Henrich Bruun (brorsønn av Karen), Karen Schrøder Bruun [jeg har navnet Karen Strømer Bruun i min base] (brordatter av Karen), Jens Hansen Lind (gift med Karen Strømer Bruun), Lisa Schøller Bruun [jeg har navnet Elisabeth Schiøller Bruun i min base] (brordatter av Karen), Edel Catharina Bruun (brordatter av Karen),
Ole Meldahl (søstersønn av Karen) og Juditha Angel (søsterdatter av Karen)
Så da ser vi at i 1807 så hadde ikke Ole og Juditha flere søsken med etterkommere som levde.
Så hvem er så denne Peder Bruun, død 18 år gammel i 1793, som Ole Meldahl Angell kaller sin søstersønn?
I skiftet etter Karen Strømer Bruun sin far, Peder Hansen Bruun i 1768, sogneprest til Gildeskål er bare 4 barn nevnt: Christine Marie Bruun, født 1720 og mor til Ole Meldahl Angell og Judithe Angell; Mathias Bruun, født 1721, pastor i Vefsn, Karen Bruun, født 1729, og er den Karen som ovennevnte skifte er etter og til slutt Hans Bruun, født 1731, som er far til alle de andre ved navn Bruun i ovennevnte Karen sitt skifte.
Judithe Angell ble gift med Peder Christian Andersen Angell sin halvbror Lars Thodal, som er nevnt først i ovennevnte skifte etter Peder Christian. Lars Thodal var i 1807 stiftsamtmann i København.
Dette hjalp deg sikkert ikke med å finne ut hvem Ole Andersen Brun var, men jeg tror vi har avkreftet at Ole Andersen Brun kan være søstersønn av Ole Meldahl Angell.
Hilsen Remi