Jeg har lenge forsøkt å finne ut om det stemmer at Ragnild Jacobsdatter kan være gift med Ole Josephsen som 12-åring?? Hun er iflg kirkeboka født i 1798, https://media.digitalarkivet.no/view/9715/51, men så fant jeg en Ragnild J. som konfirmant i 1807 som 17-åring .
Så da tenkte jeg at hun kanskje var åtte år da hun ble døpt og altså 20 ved ekteskapsinngåelse. Men i folketelling 1801 bor hun med foreldrene Jacob Monssen og Mallena Amundsdatter og da er hun tre år. https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8501001402
Jeg ser at det finnes en annen Ragnild Jacobsdatter i indre Kåfjord som er født i 1794. Hun er enke når hun gifter seg på nytt i 1826, og min Ragnilds mann Ole dør tidligere det samme år. Så det er jo et tegn på at det er samme dama, da er hun 32 og det tyder altså på at hun er født i 1794 og ikke i 1798. Mao må folketelling 1801 oppgi feil alder på henne, jeg syns det er rart at det går an å ta feil på 3 år og 7 år. Det vil bety at hun er Ole Josephsen og Ragnild J. får første barn i 1815, mao når hun evt. er 20-21 år så det virker jo ikke ulogisk. Har noen hørt om ekteskap som inngås så når jenta er så ung som 12 år på denne tida? Jeg har ikke det og tar det som signal på at det er en og samme Ragnhild det er snakk om og at både kirkebok og folketelling er feil mht hennes fødselsår.
Ragnild Jacobsdatter, Storslet - gift som 12-åring?
Moderator: MOD_Troms
-
- Sted: TROMSØ
-
- Sted: VOSS
Re: Ragnild Jacobsdatter, Storslet - gift som 12-åring?
Dette var ei nøtt jeg jobbet lenge med, men tror jeg fant svaret til slutt. I ft. 1801 bor også Jacob Olsen og Berit Andersdatter på Storslet, de har ei datter som er skrevet som Rakel, f.1790. Jeg tror navnet er feilskrevet og skal være Ragnild, eller Ragnel. Det er nok hun som blir konfirmert i 1807. Giftet seg med Ole Josephsen 21.10.1810.
Hennes søster Berit Maria f.1795, bodde på Elvevold.
Den andre Ragnild Jakobsdtr. giftet seg første gang i 1820 me Svend Svendsen d.1825, fra Kåfjordbotten, og andre gang, 1826, med med Mikkel Mikkelsen, Deres første barn ble døpt Svend.
Jakob Olsen var av kvensk ætt og han var gift med Berit Andersdatter f.1757 fra Kviteberg og barnebarn av Mikkel Pellika. Foreldre var Anders Persson Kuttainen og Anna Mikkelsdatter.
Jakob og Berit fikk mange barn , men de fleste døde som små og bare to døtre har etterkommere av det jeg har klart å finne.
Kanskje det finnes skifte etter Jakob Olsen og kona, har bare notert at Jakob døde i 1842.
Hennes søster Berit Maria f.1795, bodde på Elvevold.
Den andre Ragnild Jakobsdtr. giftet seg første gang i 1820 me Svend Svendsen d.1825, fra Kåfjordbotten, og andre gang, 1826, med med Mikkel Mikkelsen, Deres første barn ble døpt Svend.
Jakob Olsen var av kvensk ætt og han var gift med Berit Andersdatter f.1757 fra Kviteberg og barnebarn av Mikkel Pellika. Foreldre var Anders Persson Kuttainen og Anna Mikkelsdatter.
Jakob og Berit fikk mange barn , men de fleste døde som små og bare to døtre har etterkommere av det jeg har klart å finne.
Kanskje det finnes skifte etter Jakob Olsen og kona, har bare notert at Jakob døde i 1842.
-
Etter ft.1801 finnes det ikke spor etter en Rakel Jacobsdatter fra Storslet. Hun er ikke død, konfirmert eller gift. Det gjør at jeg tror navnet ble feilskrevet i ft. 1801. Når Ole og Ragnhild døper deres datter Ane Helena i 1820 er Jakob Olsen og Anne Helena Jakobsdatter fra Storslet blant fadderne. Anne Helena er søster til Ragnhild og det er et navn som går igjen blandt Pellika etterkommerne.
Jakob Olsen foreldre var Ole Jakobsen f.ca.1731 - 1781 og Marit Eriksdatter d.1760 .
Oles far var Jakob Joensen ,d.ca.1738 , Ole hadde to eldre brødre som jeg kjenner til, Morten d.1786 og Mons d.1764
Jakob Olsen foreldre var Ole Jakobsen f.ca.1731 - 1781 og Marit Eriksdatter d.1760 .
Oles far var Jakob Joensen ,d.ca.1738 , Ole hadde to eldre brødre som jeg kjenner til, Morten d.1786 og Mons d.1764
-
Det ser ut til at Jakob Olsens datter er døpt Rachel :https://media.digitalarkivet.no/view/9715/9
Men jeg tror fremdeles det er henne som har forandret fornavnet og som giftet seg med Ole Josephsen. Jakob Olsen og Jakob Monsen var forøvrig fettere.
Men jeg tror fremdeles det er henne som har forandret fornavnet og som giftet seg med Ole Josephsen. Jakob Olsen og Jakob Monsen var forøvrig fettere.
-
- Sted: TROMSØ
Det høres ut som en plausibel forklaring, i hvert fall virker det sannsynlig at Ragnild født i 1798 ikke er den som gifter seg med Ole Josephsen, disse er forøvrig mine forfedre. Jeg finner Rachels fødsel i 1790 i kirkeboka, med Jacob Olsen og Berret Andersdatter som foreldre, men det er den delen av kirkeboka som er skrevet av pga uleselighet, tror jeg, i den opprinnelige. Så det kan jo være en viss tvil om navnet er skrevet riktig, men navnet Rachel opptrer to ganger. Det kan vel også være andre logiske forklaringer på at hun er blitt hetende Ragnild i stedet?? Men jeg tar det i hvert fall ad notam at Jacob Olsen er hennes far, det virker som det mest sannsynlige. Takk for svar.