Bygsler i Kåfjordbotten til 1796 og dør der i 1807.
M.v.a.
Odd Annar

Moderator: MOD_Troms
Oddmund Frantzen skrev:Det du oppfattet som interessant fra meg, for noen tid tilbake - var de referanser jeg viste til om navnet Niels Benjaminsen. Vi "debatterte" litt rundt dette dengang, og derav kom ditt svar "interessant".
Du har i heller ikke etter det jeg har registrert, avvist mine kilder, eller tar jeg feil ?.
Så langt jeg kan sedet i dag, er det ingen som har lagt fram "bevis" for at disse to personene ikke har eksistert, da med referanser til kildemateriale som forteller oss om andre navn på foreldre til Mons/Mogens. - Eller henvisninger til at Mikkel/Michel "har et annet navn".
Noe av det du beskriver som "påstander" - og eller "fantasikonstruksjoner" er noteringer til min mors bror. Så, jeg vil tro at det er noe "dristig" å sette fram slike argumenter uten å sjekke slike, la oss kalle det "kilde" - for en må vel betrakte det som kilde inntil annet er "bevist" eller....
Så til Mikkel/Michel Mortenson/(sen).
Like før jul fant jeg fram til en person med dette navnet, og arbeider videre med dette, men jeg vil ikke legge fram påstander om at dette er den Mikkel/Michel mange av oss søker, på steder som dette uten å være ganske så nær sikker på at det er han. Dette "beviser" også at person med slikt navn har eksistert, så hvem vet om vi i framtiden finner en Mons/Mogens som er den vi søker.
Jeg personlig ser på det arbeidet du, jeg og alle andre i denne "bransjen" driver med som et meget seriøst arbeid, og stiller meg derfor meget kritisk til noens eventuelle defininsjoner av kollegers arbeid, og hvorvidt disse er riktige eller ikke.
Vi arbeider mot et felles mål, så det beste er nok å samle alt som måtte komme for dagen, og bearbeide det til felles mål.
Jeg ville aldri på noen måte tillate meg selv, å definere mine "kollegers" slektsarbeid/kommentarer på slike steder som dette med slik ordlyd du har benyttet
Oddmund Frantzen skrev:Som du ser av referatene over, er du dengang enig i en slik tenke/arbeidmåte, men jeg har inntrykk av at du i dag har endret standpunkt her....
Oddmund Frantzen skrev:Hvorvidt hver og en av oss er ”bevandret” i arkiver og kilder, er en selv neppe den rette til å sette verdi på, og i tilfelle så vil jeg tro at vi er mange som stiller på linje med deg.
Oddmund Frantzen skrev:God forklaring på at disse to navn ikke er funnet i kildene for Lyngen, Kåfjord – N-Troms.
Da er tanken, hva er/kan være en ”god forklaring”? i dette tilfellet.
Vel, fra mitt ståsted kan det, som jeg har nevnt for deg tidligere – Teorien min om at vi leter på ”feil sted” og det er derfor jeg som nevnt tidligere har med meg disse to navnene, hvor en jeg ferdes i arkiver og kilder.
Og da kan vi ta et tilbakeblikk til våre samtaler 17-18.1.2003:
…hvor jeg kommenterer Mogens slik:
”Jeg er blitt fortalt at Mogens var sønn av en Dansk Jekteskipper, men jeg har ikke funnet Mogens der det sies han skal ha kommet til Kåfjord fra.
Det sies at han kom fra Storvik i Nordreisa, men der har jeg ikke funnet noen Mogens.”
Og du svarer:
”Opplysningen om at Mons Nilsen skal ha kommet fra Storvik i Nordreisa, er helt korrekt.”
Men ser du, så kan du tenke litt på dette, bevandret i kilder eller ikke:
Der finnes seks ”Storvik” i N-Troms området – og dette skulle gjøre dette mysteriet til et større hodebry for en hver av oss, rundt Mogens opphavsted.
Det som vi tidligere har omtalt som ”Storvik i Nordreisa”, er Ytre-Indre Storvik nord for Storslett.
Men dette med seks ”Storvik” visste du, eller….
Oddmund Frantzen skrev:Når det gjelder Michel Mortenson(sen), har jeg kommentert dette for deg tidligere slik:
”Jukkasjärvi kan være siste stopp før de kom til Norge, og derfor oppgitt som "hvor de kom fra" - hvor de egentlig kom fra er da usikkert slik jeg ser det.”
Her er også teorien min, at vi søker på ”feil sted”.
Oddmund Frantzen skrev:Den 4.4. på denne siden skriver du – Sitat:
”Det er klart det er mer spennende å fortelle at familien for eksempel har dansk opphav enn å fortelle at familiens opphav stort sett er som alle andres i bygda” Sitat slutt.
Følgende er nok ikke i tråd med ditt argument…
6 år tilbake i tiden, da vi startet arbeidet med en gren for Finnmark- slekten min, fikk vi etter hvert som tiden gikk, signaler om hvor vi kunne komme til å finne tre- fire personer av slekten. Vi så da muligheten for at dette skulle bli tilfelle som bortimot ”umulig”, men for kort tid siden kom det et brev, og da med ordlyd som sier at disse personene befinner seg i….. Chile.
Oddmund Frantzen skrev:Og dersom jeg ikke husker helt feil, eller har sett med dårlige øyne, så har Wasmuth- navnet slekts-grener langt utfor Norges landegrenser.
Oddmund Frantzen skrev:Slike registreringer/observasjoner, vil jeg tro styrker min teori om at vi muligens leter på ”feil sted”, og muligens en ”forklaring” på at vi ikke finner Michel og Niels i arkivene/kildene for N-Troms.