Maria Kristine Nilsdatter f, 1828 Sverige
Moderator: MOD_Troms
-
- Sted: GJETTUM
Maria Kristine Nilsdatter f, 1828 Sverige
Søker etter mine tippoldeforeldre og deres forfedre.
Mine tippoldeforeldre var.
Maria Kristine Nilsdatter f 1828 i Torneå, Sverige, d 1.jan 1894. Lyngen
Hun var gift med Johan Erik Fredriksen f 1826, Torneå, Sverige d 15 jan 1904 lyngen
Mine tippoldeforeldre var.
Maria Kristine Nilsdatter f 1828 i Torneå, Sverige, d 1.jan 1894. Lyngen
Hun var gift med Johan Erik Fredriksen f 1826, Torneå, Sverige d 15 jan 1904 lyngen
-
Re: Maria Kristine Nilsdatter f, 1828 Sverige
Her er litt mer info.
1. Nils Peter Johansen, f. 24 sep 1872 i Hammervik, Kåfjord, Troms, d. 4 apr 1941 i Nordmannvik, Kåfjord, Troms.
Han giftet seg 2-okt-1902 i Lyngen, med Anne Marie Klemetsdatter, f. 16 feb 1866 i Nyvoll, Kåfjord, d. 11 jan 1955 i Nordmannvik, Kåfjord, Troms.
Foreldre
2. Johan Erik Fredriksen, f. 1826 i Torneå, Sverige, d. 15-jan-1904 i Nordmannvik, Kåfjord, Troms. Han giftet seg med Marie Kristine Nilsdatter.
Barn:
i Johan Fredrik Johansen f. 11 jul 1861.
ii Nils Bernhard Johansen f. 11 mai 1863, d. 4 nov 1863.
iii Mariane Kristina Johansdatter f. 21 okt 1864, d. 8 mar 1954.
iv Nils Gustav Johansen f. 21 jul 1867, d. 4 des 1871.
v Eva Karoline Johansen f. 12 apr 1869.
1. vi Nils Peter Johansen f. 24 sep 1872, d. 4 apr 1941.
3. Marie Kristine Nilsdatter, f. 1828 i Sverige, d. 1-jan-1894 i Lyngen.
1. Nils Peter Johansen, f. 24 sep 1872 i Hammervik, Kåfjord, Troms, d. 4 apr 1941 i Nordmannvik, Kåfjord, Troms.
Han giftet seg 2-okt-1902 i Lyngen, med Anne Marie Klemetsdatter, f. 16 feb 1866 i Nyvoll, Kåfjord, d. 11 jan 1955 i Nordmannvik, Kåfjord, Troms.
Foreldre
2. Johan Erik Fredriksen, f. 1826 i Torneå, Sverige, d. 15-jan-1904 i Nordmannvik, Kåfjord, Troms. Han giftet seg med Marie Kristine Nilsdatter.
Barn:
i Johan Fredrik Johansen f. 11 jul 1861.
ii Nils Bernhard Johansen f. 11 mai 1863, d. 4 nov 1863.
iii Mariane Kristina Johansdatter f. 21 okt 1864, d. 8 mar 1954.
iv Nils Gustav Johansen f. 21 jul 1867, d. 4 des 1871.
v Eva Karoline Johansen f. 12 apr 1869.
1. vi Nils Peter Johansen f. 24 sep 1872, d. 4 apr 1941.
3. Marie Kristine Nilsdatter, f. 1828 i Sverige, d. 1-jan-1894 i Lyngen.
Johan Erik Fredriksen og Maria Kristine Nilsen giftet seg 13 Okt 1851, bopel var da Nordmannvik (som ligger på østsiden av Lyngenfjorden): Lenke
Ved FT-1865 bodde paret i Gamvik (ligger på vestsiden av Lyngenfjorden, helt ytterst i fjorden). Folketellingen viser også at begge kom til Norge som barn: Lenke
Ved FT-1865 bodde paret i Gamvik (ligger på vestsiden av Lyngenfjorden, helt ytterst i fjorden). Folketellingen viser også at begge kom til Norge som barn: Lenke
-
Hei Odd Willy!
Jeg visste at begge kom fra Sverige. Men jeg vet ikke foreldrenes navn.
Ser i kirkeboka da de giftet seg at
Johan Erik s far het Fredrik Johannessen og at
Maria sin far heter Nils Mikkelsen.
Vet du noe mer om disse to mennene?
Mona
Jeg visste at begge kom fra Sverige. Men jeg vet ikke foreldrenes navn.
Ser i kirkeboka da de giftet seg at
Johan Erik s far het Fredrik Johannessen og at
Maria sin far heter Nils Mikkelsen.
Vet du noe mer om disse to mennene?
Mona
-
Hei.
Finner en Maria Stina Nilsdatter som blir konfirmert i 1844 Lyngen.
Foreldre Nils og Stina Pedersdatter. Det står at de er fra Sverige. Må jo være min Maria Kristina...
Takk for hjelpen så langt. Har jo funnet foreldre til dem nå.
Håper noen vet noe mer om disse.
Mona
Finner en Maria Stina Nilsdatter som blir konfirmert i 1844 Lyngen.
Foreldre Nils og Stina Pedersdatter. Det står at de er fra Sverige. Må jo være min Maria Kristina...
Takk for hjelpen så langt. Har jo funnet foreldre til dem nå.
Håper noen vet noe mer om disse.
Mona
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Har kikket etter søsken til Johan Erik Fredriksen og Maria Stina Nilsdatter blant konfirmerte i Lyngen. Fant ingen søsken til Johan Erik, men hva angår Maria Stina, så fant jeg fire mulige kandidater:
Lena Kaisa Nilsdatter, 18 år, konf Lyngen 1847, foreldre Nils Mikkelsen og Brita Stina: Lenke
Mathias, 20 år, konf Lyngen 1849, foreldre Nils Mikkelsen og Berith Josvasdatter: Lenke
Anne Grethe, 18 år, konf Lyngen 1851, foreldre Nils Mikkelsen og Brita Stine Larsdatter: Lenke
Johan Erik, 20 år, konf Lyngen 1856, foreldre Nils og Grethe Stine: Lenke
Morens navn varierer en del, fornavn Stina/Brita Stina/Berith/Grethe Stine, etternavn Pedersdatter/Larsdatter/Josvasdatter. Lena Kaisa og Anne Grethe tror jeg temmelig sikkert er søsken til Maria Stina, Mathias og Johan Erik er jeg mere usikker på.
Detter er antakelig Anne Grethe Nilsdatter ved FT-1875: Lenke
Gøngnenen Sogn skal antagelig være Könkämä Sogn, og det ligger i området fra Karesuando opp mot norskegrensen, fortrinnsvis på svensk side av Könkämä-elven. Hva er forresten dine kilder for at Johan Erik Fredriksen og Maria Stina Nilsdatter var fra Torneå-området, jeg finner ingen kilder som bekrefter dette. Har sett på Anbytarforum at du hadde funnet et par som giftet seg i Torneå i 1860, men det kan vel ikke være riktig par, all den tid Johan Erik og Maria Stina tydeligvis vokste opp, ble konfirmert og giftet seg i Lyngen i 1851. Eller kan det være slik at det er det paret som giftet seg i Torneå i 1860 som er det riktige paret, siden alle barna er født i tidsrommet 1861 til 1872??
Lena Kaisa Nilsdatter, 18 år, konf Lyngen 1847, foreldre Nils Mikkelsen og Brita Stina: Lenke
Mathias, 20 år, konf Lyngen 1849, foreldre Nils Mikkelsen og Berith Josvasdatter: Lenke
Anne Grethe, 18 år, konf Lyngen 1851, foreldre Nils Mikkelsen og Brita Stine Larsdatter: Lenke
Johan Erik, 20 år, konf Lyngen 1856, foreldre Nils og Grethe Stine: Lenke
Morens navn varierer en del, fornavn Stina/Brita Stina/Berith/Grethe Stine, etternavn Pedersdatter/Larsdatter/Josvasdatter. Lena Kaisa og Anne Grethe tror jeg temmelig sikkert er søsken til Maria Stina, Mathias og Johan Erik er jeg mere usikker på.
Detter er antakelig Anne Grethe Nilsdatter ved FT-1875: Lenke
Gøngnenen Sogn skal antagelig være Könkämä Sogn, og det ligger i området fra Karesuando opp mot norskegrensen, fortrinnsvis på svensk side av Könkämä-elven. Hva er forresten dine kilder for at Johan Erik Fredriksen og Maria Stina Nilsdatter var fra Torneå-området, jeg finner ingen kilder som bekrefter dette. Har sett på Anbytarforum at du hadde funnet et par som giftet seg i Torneå i 1860, men det kan vel ikke være riktig par, all den tid Johan Erik og Maria Stina tydeligvis vokste opp, ble konfirmert og giftet seg i Lyngen i 1851. Eller kan det være slik at det er det paret som giftet seg i Torneå i 1860 som er det riktige paret, siden alle barna er født i tidsrommet 1861 til 1872??
-
Hei.
Det var masse info.
Johan Erik Fredriksen og Maria Stina (Kristina) var mine tippoldeforeldre.
Min mor er fre Nordmannvik, så det er hennes forfedre.
Har søkt etter dem ei stund, men har vært vanskelig.
Er ikke så dreven i slektsforskingen ennå. Har nylig lært meg å lese i kirkebøker, og det er ikke alltid like enkelt. Ikke alle skrev pent der.
Skal se videre på disse navnene. Kan hende jeg har flere av de.
Er en evig runddans dette. Jobber og med forfedrene til min far (Fra Djupvik i Lyngen).Og det hender at de samme navnene dukker opp.
Utrolig spennende dette.
MVH
Mona
Det var masse info.
Johan Erik Fredriksen og Maria Stina (Kristina) var mine tippoldeforeldre.
Min mor er fre Nordmannvik, så det er hennes forfedre.
Har søkt etter dem ei stund, men har vært vanskelig.
Er ikke så dreven i slektsforskingen ennå. Har nylig lært meg å lese i kirkebøker, og det er ikke alltid like enkelt. Ikke alle skrev pent der.
Skal se videre på disse navnene. Kan hende jeg har flere av de.
Er en evig runddans dette. Jobber og med forfedrene til min far (Fra Djupvik i Lyngen).Og det hender at de samme navnene dukker opp.
Utrolig spennende dette.
MVH
Mona
-
Anne Grethe Nilsdatter er nok søsteren til Maria Kristine Nilsdatter.
Hun giftet seg i 1856, og der står Nils Mikkelsen Som hennes far.
Men ingenting om mora.
Mona
Hun giftet seg i 1856, og der står Nils Mikkelsen Som hennes far.
Men ingenting om mora.
Mona
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Hei.
Sliter fortsatt med å finne ut av denne grenene min.
Finner ikke dåp på dem, men konfirmasjon finner jeg.
Johan Erik Konfirmert Okt 1847
Kildeinformasjon: Troms fylke, Lyngen, Ministerialbok nr. 4 (1839-1858), Konfirmerte 1847, side 190.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020725.jpg
Far Fredrik og Mor Ane Stine. Født i Sverige.
Mer står det ikke der.
Her gifter de seg. Men ingen av mødrene er ført opp.
https://www.familysearch.org/search/rec ... Y3D-VGW/p4
Er det noen som har flere opplysninger om disse.
Mona
Sliter fortsatt med å finne ut av denne grenene min.
Finner ikke dåp på dem, men konfirmasjon finner jeg.
Johan Erik Konfirmert Okt 1847
Kildeinformasjon: Troms fylke, Lyngen, Ministerialbok nr. 4 (1839-1858), Konfirmerte 1847, side 190.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020725.jpg
Far Fredrik og Mor Ane Stine. Født i Sverige.
Mer står det ikke der.
Her gifter de seg. Men ingen av mødrene er ført opp.
https://www.familysearch.org/search/rec ... Y3D-VGW/p4
Er det noen som har flere opplysninger om disse.
Mona
Dåpen til Johan Fredrik (f. 1861) er jo ganske interessant: Lenke
Her finner du blant fadderne Bertheus Pettersen Ysteby og Kone. Bertheus Pettersens kone var Anne Grethe Nilsdatter, som tidligere er nevnt som en mulig søster til Maria Stina. I tillegg finner du blant fadderne Lena Kaisa Nilsdatter Sollien. Lena Caisa er også tidligere nevnt som en mulig søster til Maria Stina. Hvis det er riktig at det her er snakk om tre søstre, så kan vi jo ta med at ved konfirmasjonen til Anne Grethe, så ble hennes mors navn oppgitt å være Brita Stine Larsdatter. Dette er jo interessant, da der blant fadderne til Johan Fredrik, også finnes en Brita Stina Larsdatter Qvalvig. Det er vel en rimelig stor mulighet for at dette er Maria Stinas mor.
Her finner du blant fadderne Bertheus Pettersen Ysteby og Kone. Bertheus Pettersens kone var Anne Grethe Nilsdatter, som tidligere er nevnt som en mulig søster til Maria Stina. I tillegg finner du blant fadderne Lena Kaisa Nilsdatter Sollien. Lena Caisa er også tidligere nevnt som en mulig søster til Maria Stina. Hvis det er riktig at det her er snakk om tre søstre, så kan vi jo ta med at ved konfirmasjonen til Anne Grethe, så ble hennes mors navn oppgitt å være Brita Stine Larsdatter. Dette er jo interessant, da der blant fadderne til Johan Fredrik, også finnes en Brita Stina Larsdatter Qvalvig. Det er vel en rimelig stor mulighet for at dette er Maria Stinas mor.
Har en mistanke om at Maria Stina er døpt i Pajala med foreldre Nils Mickelsson Knekta og Brita Stina Larsdotter, se vedlegg.
Fant også dette innlegget på Tromsslekt: Lenke
Fant også dette innlegget på Tromsslekt: Lenke
Knecta-familien, husforhør, Pajala, 1828-1841, (se vedlegg):
Nils Mickelsson Knecta f. 1796
Hustr. Stina Larsdotter f. 1799
Barn:
Maja Stina f. 26/2-1829
Helena Catharina f. 6/4-1831
Anna Margaretha f. 13/9-1834
Kommentar: Till Norrige
Nils Mickelsson Knecta f. 1796
Hustr. Stina Larsdotter f. 1799
Barn:
Maja Stina f. 26/2-1829
Helena Catharina f. 6/4-1831
Anna Margaretha f. 13/9-1834
Kommentar: Till Norrige
Lars Larsson Krutrök i Pahtajärvi, Brita Stina Larsdotters far: Lenke
Har sett etter aktuelle Fredrik Johansson født i Torneå-området ca 1780-1805 og funnet følgende:
I Nedertorneå:
Fredrik til Johan Kanganen: Lenke giftet seg og slo seg ned i Nedertorneå, ingen barn med navn Johan Erik.
Fredrik til Johan Olofsson Måisanen: Lenke ??
Fredrik til Johan Johansson Snäll: Lenke død 4 år gammel
Fredrik til Johan Qvick: Lenke ??
Fredrik til Johan Johan Brännbäck: Lenke død 12 år gammel
Fredrik til Johan Olofsson Core: Lenke død 2 uker gammel
I Torneå:
Fredrik til Johan Pipping: Lenke død 1 måned gammel
Fredrik til Johan Miljander: Lenke død 2 år gammel
Fredrik til Johan Nylander: Lenke død 6 dager gammel
I Øvertorneå:
Fredrik Johansson Pessa, født ca 1800, gift 1834 med Maria Mariasdotter Palo
Da sitter jeg igjen med Fredrik Johansson Måisanen og Fredrik Johansson Qvick. Det er jo veldig nærliggende å tro at Fredrik Johansson Qvick er den riktige, da jeg vet at han i alle fall hadde to barn som flyttet til / slo seg ned i Lyngen/Skjervøy-området, nemlig Eva Fredriksdatter Qvick (gift med vår slektning Isak Pedersen Tarkiainen i Lyngen) og Fredrik Fredriksson Qvick (gift i Skjervøy). Han hadde også en sønn Johan (f. 1823), men problemet er at denne sønnen kun var døpt Johan (ikke Johan Erik): Lenke (kan selvfølgelig være feil ved dåpsinnførselen)
Forsøkte å finne ut litt mer om den andre kandidaten, Fredrik Johansson Måisanen, og fant etterhvert ut at familien hadde flyttet til Karl Gustaf församling (svensk Karungi). Legger ved et klipp fra husforhør 1784-1820. Her er familiefaren kalt nybygger Johan Olsson Caisajoki el Måisanen / Kemiläinen. Det betyr at denne Fredrik faktisk er identisk med Fredrik Johansson Kaisajoki, som jeg har nevnt tidligere i denne debatten, fordi han var notert under utflyttede fra Nedertorneå (til Norge) i 1824. Husforhøret viser at familien har flyttet til Karl Gustaf församling i 1795, men de fleste har flyttet ut igjen i 1805 (vet ikke hvor). Fredrik finnes imidlertid igjen som innflyttet til Nedertorneå (fra Kalajoki i Finland) i 1819: Lenke Faren, Johan Olofsson, finnes innflyttet til Nedertorneå i 1822 (fra Brahestad i Finland) Lenke Deretter finnes altså Fredrik utflyttet fra Nedertorneå (til Norge) 1824: Lenke
Det som gjør denne familien interessant, er at det under døde i Lyngen, 1840, finnes en Fredrik Johannesen: Lenke Han bodde på gården Normandvik, var 50 år gammel da han døde og kom fra Karungi. Dette kan stemme veldig bra på Fredrik Johansson Kaisajoki, så da er det bare å finne ut om han hadde en sønn som het Johan Erik .....
I Nedertorneå:
Fredrik til Johan Kanganen: Lenke giftet seg og slo seg ned i Nedertorneå, ingen barn med navn Johan Erik.
Fredrik til Johan Olofsson Måisanen: Lenke ??
Fredrik til Johan Johansson Snäll: Lenke død 4 år gammel
Fredrik til Johan Qvick: Lenke ??
Fredrik til Johan Johan Brännbäck: Lenke død 12 år gammel
Fredrik til Johan Olofsson Core: Lenke død 2 uker gammel
I Torneå:
Fredrik til Johan Pipping: Lenke død 1 måned gammel
Fredrik til Johan Miljander: Lenke død 2 år gammel
Fredrik til Johan Nylander: Lenke død 6 dager gammel
I Øvertorneå:
Fredrik Johansson Pessa, født ca 1800, gift 1834 med Maria Mariasdotter Palo
Da sitter jeg igjen med Fredrik Johansson Måisanen og Fredrik Johansson Qvick. Det er jo veldig nærliggende å tro at Fredrik Johansson Qvick er den riktige, da jeg vet at han i alle fall hadde to barn som flyttet til / slo seg ned i Lyngen/Skjervøy-området, nemlig Eva Fredriksdatter Qvick (gift med vår slektning Isak Pedersen Tarkiainen i Lyngen) og Fredrik Fredriksson Qvick (gift i Skjervøy). Han hadde også en sønn Johan (f. 1823), men problemet er at denne sønnen kun var døpt Johan (ikke Johan Erik): Lenke (kan selvfølgelig være feil ved dåpsinnførselen)
Forsøkte å finne ut litt mer om den andre kandidaten, Fredrik Johansson Måisanen, og fant etterhvert ut at familien hadde flyttet til Karl Gustaf församling (svensk Karungi). Legger ved et klipp fra husforhør 1784-1820. Her er familiefaren kalt nybygger Johan Olsson Caisajoki el Måisanen / Kemiläinen. Det betyr at denne Fredrik faktisk er identisk med Fredrik Johansson Kaisajoki, som jeg har nevnt tidligere i denne debatten, fordi han var notert under utflyttede fra Nedertorneå (til Norge) i 1824. Husforhøret viser at familien har flyttet til Karl Gustaf församling i 1795, men de fleste har flyttet ut igjen i 1805 (vet ikke hvor). Fredrik finnes imidlertid igjen som innflyttet til Nedertorneå (fra Kalajoki i Finland) i 1819: Lenke Faren, Johan Olofsson, finnes innflyttet til Nedertorneå i 1822 (fra Brahestad i Finland) Lenke Deretter finnes altså Fredrik utflyttet fra Nedertorneå (til Norge) 1824: Lenke
Det som gjør denne familien interessant, er at det under døde i Lyngen, 1840, finnes en Fredrik Johannesen: Lenke Han bodde på gården Normandvik, var 50 år gammel da han døde og kom fra Karungi. Dette kan stemme veldig bra på Fredrik Johansson Kaisajoki, så da er det bare å finne ut om han hadde en sønn som het Johan Erik .....

Da er dette kanskje Maria Kristina's aner...
-
Heisann.
Her var det kommet mye info siden sist.
Har vært bortreist i 5 uker, derfor lite virksomhet fra min side.
Takk for alle opplysninger. Skal sette meg ned å lese det.
MVH
Mona
Her var det kommet mye info siden sist.
Har vært bortreist i 5 uker, derfor lite virksomhet fra min side.
Takk for alle opplysninger. Skal sette meg ned å lese det.
MVH
Mona