Johannes Jenssen Kok f omkr 1760 i Lyngen
Moderator: MOD_Troms
Johannes Jenssen Kok f omkr 1760 i Lyngen
Hei!
Jeg prøver fortvilet å finne informasjon om Johannes, men står fast. Han finnes i FT1801 her
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1017#ovre
Men det er det eneste jeg klarer å oppspore.
Jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne hans dåp/foreldre i kirkebøker.
Jeg kjenner ikke Kok-navnet, og alle tips om hvor dette finnes mottas med stor takk.
Håper noen kan hjelpe.
Tore Johansen
Jeg prøver fortvilet å finne informasjon om Johannes, men står fast. Han finnes i FT1801 her
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1017#ovre
Men det er det eneste jeg klarer å oppspore.
Jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne hans dåp/foreldre i kirkebøker.
Jeg kjenner ikke Kok-navnet, og alle tips om hvor dette finnes mottas med stor takk.
Håper noen kan hjelpe.
Tore Johansen
Re: Johannes Jenssen Kok f omkr 1760 i Lyngen
Løfter denne. Har mer info:
Gift med Berret Andersdatter, f omkr 1759
Barn:
Ole Johannesen, f 1799, Hostnæs, Lyngen (min ane)
Berret Maria Johannesdr f 1798, Hostnæs, Lyngen
Johan Johannesen, f 1796, Hostnæs, Lyngen
Håper noen kan hjelpe meg å komme videre med Johannes.
Gift med Berret Andersdatter, f omkr 1759
Barn:
Ole Johannesen, f 1799, Hostnæs, Lyngen (min ane)
Berret Maria Johannesdr f 1798, Hostnæs, Lyngen
Johan Johannesen, f 1796, Hostnæs, Lyngen
Håper noen kan hjelpe meg å komme videre med Johannes.
Fra kirkebøker for Lyngen 1865:
1. Sønd. Faste - Comfirm: Jens Clementsøns Nordnæss hans Dr: Barns Daab Nom: Johannes, Fadd: Esaias Peleg, Qvitberg. Samuel Johans: Oxevig. Ole Svends: Karnæss. Bereth Mortensd: ibid. Bereth Michelsd: Qvitb:Introd: Moderen.
Fra kirkebøker for Lyngen 1783:
17 Sønd: eft: Trini: Confirmation. Confirmantes vare.
4) Johannes Jenss: Nordnæs gl: 19
Hvis dette er riktig Johannes Jensen, så finnes faren på Nordnes ved skattemanntallet av 1763:
NORDNÆS:
Propriet: Karen Olsd: K
Hans Johans: B
Henrich Michels: H
Ane Nielsdr: H
Niels Henrichs: H
Elen Henrichsd: H
Erich Olson A
Jens Clemets: H
Karen Johansdr: H
Jens Clemetsen på Nordnes er omtalt som Jens Clemetsen Kok på følgende nettside:
http://home.loqal.no/~kjelle/Slekt.htm
Se Johanna Kristine Johansen...
Mvh Odd Villy
1. Sønd. Faste - Comfirm: Jens Clementsøns Nordnæss hans Dr: Barns Daab Nom: Johannes, Fadd: Esaias Peleg, Qvitberg. Samuel Johans: Oxevig. Ole Svends: Karnæss. Bereth Mortensd: ibid. Bereth Michelsd: Qvitb:Introd: Moderen.
Fra kirkebøker for Lyngen 1783:
17 Sønd: eft: Trini: Confirmation. Confirmantes vare.
4) Johannes Jenss: Nordnæs gl: 19
Hvis dette er riktig Johannes Jensen, så finnes faren på Nordnes ved skattemanntallet av 1763:
NORDNÆS:
Propriet: Karen Olsd: K
Hans Johans: B
Henrich Michels: H
Ane Nielsdr: H
Niels Henrichs: H
Elen Henrichsd: H
Erich Olson A
Jens Clemets: H
Karen Johansdr: H
Jens Clemetsen på Nordnes er omtalt som Jens Clemetsen Kok på følgende nettside:
http://home.loqal.no/~kjelle/Slekt.htm
Se Johanna Kristine Johansen...
Mvh Odd Villy
Fra kirkebøker for Lyngen 1763:
Dom: Oculi: Stadfæstet et af Ole Svendsen Hiemmedøbt Dreng: Barns Daab: Til Marit, tilhørende Jens Klemetsen, Berit Johansd: Nordnæs. Faddere: Ole Svendsen Karnæs. Raste Joensen ibid. Berit Mortensd: ibid. Ahlet Michelsd: ibid. Marit Johansd: ibid.Indled Moderen (døpt et drengebarn til Marit???)
Dette viser at Jens Klemetsens kone het Karen Johansdatter (som antydet i skattemanntallet av 1763) og ikke Beritha Monsdatter som opplyses på tidligere nevnte nettside. Denne misforståelsen har sannsynligvis sitt opphav i at Jens Klemetsen fikk et uekte barn med Beritha Monsdatter:
Lyngen 1756:
Dom: 19 à Trin: Døbt efter Tjenesten et uægte Pigeb: tilhørende Jens Klemetsen Berita Monsd. fra Sverrig. Barnets Nafn .....Faddere.Johan Johans. SkindElv. Samuel Michels: HatEng. Ane Henricsd. SkindElv.
Lyngen 1757:
Dom: 4 à Trin: Publ. absolveret Berit Monsd: fra Enontechis i Sverrig for Synd imod det 6 Bud begangen med Jens Klemetsen samesteds.
Odd Villy
Dom: Oculi: Stadfæstet et af Ole Svendsen Hiemmedøbt Dreng: Barns Daab: Til Marit, tilhørende Jens Klemetsen, Berit Johansd: Nordnæs. Faddere: Ole Svendsen Karnæs. Raste Joensen ibid. Berit Mortensd: ibid. Ahlet Michelsd: ibid. Marit Johansd: ibid.Indled Moderen (døpt et drengebarn til Marit???)
Dette viser at Jens Klemetsens kone het Karen Johansdatter (som antydet i skattemanntallet av 1763) og ikke Beritha Monsdatter som opplyses på tidligere nevnte nettside. Denne misforståelsen har sannsynligvis sitt opphav i at Jens Klemetsen fikk et uekte barn med Beritha Monsdatter:
Lyngen 1756:
Dom: 19 à Trin: Døbt efter Tjenesten et uægte Pigeb: tilhørende Jens Klemetsen Berita Monsd. fra Sverrig. Barnets Nafn .....Faddere.Johan Johans. SkindElv. Samuel Michels: HatEng. Ane Henricsd. SkindElv.
Lyngen 1757:
Dom: 4 à Trin: Publ. absolveret Berit Monsd: fra Enontechis i Sverrig for Synd imod det 6 Bud begangen med Jens Klemetsen samesteds.
Odd Villy
Supert Odd Villy. Denne har jeg stått fast på lenge.
Tror du har 2 skrivefeil (håper jeg):
1. innlegg, 1. setn "kirkebøkger for Lyngen 1865". Jeg antar 1765 er riktig, eller så falt jeg av. Da passer det isåfall myyye bedre med konfirmasjonsalderen
2. innlegg, 2. setn "Marit, tilhørende Jens Klemetsen, Berit Johansd: ..". Burde det stå Karen Johansd her?
Isåfall følger jeg deg.
Jeg klarer ikke umiddelbart å lese av første dåp i 1765 hvem som er moren der, men jeg vil anta at det er Karen Johansd, siden hun er på Nordnes allerede i 1763. Berit Monsdr er altså kun nevnt i 1756/57. Det må vel indikere at hun ikke er i bildet på Johannes i det hele tatt.
Veldig enig i at det å døpe et guttebarn til Marit, er litt merkelig.
På nettsiden du peker må var det mye fint. Alt de har stemmer med det jeg har. De har Kok på Jens, men jeg vet ikke hvor det kommer fra. Imidlertid sier de hvor de mister det, og det er der jeg også mister det, så det høres veldig plausibelt ut.
Du kan ikke få gjort stort annet enn å lete opp folk for meg?
Tror du har 2 skrivefeil (håper jeg):
1. innlegg, 1. setn "kirkebøkger for Lyngen 1865". Jeg antar 1765 er riktig, eller så falt jeg av. Da passer det isåfall myyye bedre med konfirmasjonsalderen

2. innlegg, 2. setn "Marit, tilhørende Jens Klemetsen, Berit Johansd: ..". Burde det stå Karen Johansd her?
Isåfall følger jeg deg.
Jeg klarer ikke umiddelbart å lese av første dåp i 1765 hvem som er moren der, men jeg vil anta at det er Karen Johansd, siden hun er på Nordnes allerede i 1763. Berit Monsdr er altså kun nevnt i 1756/57. Det må vel indikere at hun ikke er i bildet på Johannes i det hele tatt.
Veldig enig i at det å døpe et guttebarn til Marit, er litt merkelig.
På nettsiden du peker må var det mye fint. Alt de har stemmer med det jeg har. De har Kok på Jens, men jeg vet ikke hvor det kommer fra. Imidlertid sier de hvor de mister det, og det er der jeg også mister det, så det høres veldig plausibelt ut.
Du kan ikke få gjort stort annet enn å lete opp folk for meg?

Hei Tore
Hva angår 1865, så har du helt rett, det skal selvfølgelig være 1765.
Utdrag fra kirkebøker for Lyngen er klippet fra Nord-Troms museums nettsider:
http://www.ntrm.no/forsiden/kilder/kirk ... _1756_1827
Der står det vitterligen Berit Johansdatter. Jeg var nok ikke helt våken, for jeg registrerte ikke at fornavnet var feil i forhold til argumentasjonen. Alt tyder imidlertid på at konas navn er Berith Johansdatter, for paret får en sønn Klemet som blir døpt ved juletider 1767:
1. Sønd. Adv: 1767 Comun: 33 ?Conf: et Dr: barns Daab tilhørende Jens Clemets: Nordnæs Nom: Klemet ?Test: Ole Svends: Karnes. Eric Olsen Nordnæs. Niels Olsen ibid. Marit Nielsd: Karnæs. Ellen Johansd: Qvalvig.introd: Modr: Beret Johansdr
Moren kalles Berith Johansdatter også her, så jeg antar det er riktig. Det man da kan undres på er om Berith Johansdatter er identisk med Berih Monsdatter. Navnet kan jo ha blitt skrevet feil i 1756, men det ble vel gjentatt med samme skrivemåte i 1757, så sannsynligvis er dette en annen dame....
Et barn til døpt i januar 1771:
Hl: 3 Kong: d: 6 Jan: Stadfest: et Pigeb: Daab Beret fød d: Decbr: tilhør: Jens Clemets: og Beret Johansd: Nordnæs ?Test: Hendr: Michels: Nordnæs. Niels Hendrichs: ibid. Anne Michlsd: Qvitteb: Anne Samuelsd; Pollen. Marit Hendricd: Nordnæs introd: Modren ?
Kok-familien er listet som "lappefolk" ved FT-1801, så et mulig opphav til Kok-navnet er det samiske familie-navnet Kocki. Dette var et familienavn som hadde en viss utbredelse på 1700-tallet i området mellom Karesuando og Kilpisjärvi (bl.a. Rounala som lå 2-3 mil fra Kilpisjärvi).
Hilsen Odd Villy
Hva angår 1865, så har du helt rett, det skal selvfølgelig være 1765.
Utdrag fra kirkebøker for Lyngen er klippet fra Nord-Troms museums nettsider:
http://www.ntrm.no/forsiden/kilder/kirk ... _1756_1827
Der står det vitterligen Berit Johansdatter. Jeg var nok ikke helt våken, for jeg registrerte ikke at fornavnet var feil i forhold til argumentasjonen. Alt tyder imidlertid på at konas navn er Berith Johansdatter, for paret får en sønn Klemet som blir døpt ved juletider 1767:
1. Sønd. Adv: 1767 Comun: 33 ?Conf: et Dr: barns Daab tilhørende Jens Clemets: Nordnæs Nom: Klemet ?Test: Ole Svends: Karnes. Eric Olsen Nordnæs. Niels Olsen ibid. Marit Nielsd: Karnæs. Ellen Johansd: Qvalvig.introd: Modr: Beret Johansdr
Moren kalles Berith Johansdatter også her, så jeg antar det er riktig. Det man da kan undres på er om Berith Johansdatter er identisk med Berih Monsdatter. Navnet kan jo ha blitt skrevet feil i 1756, men det ble vel gjentatt med samme skrivemåte i 1757, så sannsynligvis er dette en annen dame....
Et barn til døpt i januar 1771:
Hl: 3 Kong: d: 6 Jan: Stadfest: et Pigeb: Daab Beret fød d: Decbr: tilhør: Jens Clemets: og Beret Johansd: Nordnæs ?Test: Hendr: Michels: Nordnæs. Niels Hendrichs: ibid. Anne Michlsd: Qvitteb: Anne Samuelsd; Pollen. Marit Hendricd: Nordnæs introd: Modren ?
Kok-familien er listet som "lappefolk" ved FT-1801, så et mulig opphav til Kok-navnet er det samiske familie-navnet Kocki. Dette var et familienavn som hadde en viss utbredelse på 1700-tallet i området mellom Karesuando og Kilpisjärvi (bl.a. Rounala som lå 2-3 mil fra Kilpisjärvi).
Hilsen Odd Villy
Ok.
Da er det kanskje Berit Johansdr som er riktig, og ikke Karen. Såvidt jeg ser er det på skattelista du finner Karen, og ingen andre steder.
Takk for Barna. Joda, jeg har begynt å sjekke Kock, Kocko, Kocki på ei side jeg har. Jeg finner ikke noen link. Men jeg fant kona til Per Magnus Grape, Katarina Johansdr Kocko
Men det er en heelt annen sak.
Da er det kanskje Berit Johansdr som er riktig, og ikke Karen. Såvidt jeg ser er det på skattelista du finner Karen, og ingen andre steder.
Takk for Barna. Joda, jeg har begynt å sjekke Kock, Kocko, Kocki på ei side jeg har. Jeg finner ikke noen link. Men jeg fant kona til Per Magnus Grape, Katarina Johansdr Kocko

Men det er en heelt annen sak.
-
- Sted: VOSS
I følge militære lister for Horsnæs 1801 og 1804 er Johannes Jensen Kok født i Sverige.
Johannes Jensen, sønn av Jens Clemetsen og Berit Johannesdatter, født på Nordnes, bodde på Lyngseidet i 1801.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=283#ovre
Mvh. Britt D. Hjeltnes
Johannes Jensen, sønn av Jens Clemetsen og Berit Johannesdatter, født på Nordnes, bodde på Lyngseidet i 1801.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=283#ovre
Mvh. Britt D. Hjeltnes
-
Kan føye til at Johannes Jensen fra Sverrig og Berit Andersdatter , Hostnæs, ble viet 28.juli 1793 i Lyngen .
Johannes Jensen , Nordnæs og Berit Henriksdtr. ib. ble viet 4.12.1791.
Dette iflg. kirkebok for Lyngen.
Johannes Jensen , Nordnæs og Berit Henriksdtr. ib. ble viet 4.12.1791.
Dette iflg. kirkebok for Lyngen.
-
- Sted: HESSENG
Hei Britt, og takk for hjelp!
Jeg ser at det var Johannes Jenssen og Berit Henriksd som bodde på Lyngseidet i 1801. Dette tror jeg må være andre Johannes og Berit. Dette er nok de samme som var gift i 1791. Kanskje det er den Johannes Odd Villy har funnet foreldre til?
Jeg har funnet dåpen på Johannes. Den finner sted i Lyngen 24. feb 1765. Men det er kanskje Johannes av Nordnæs? Siden -Kok var født i Sverige!??!?
Jeg ser at det var Johannes Jenssen og Berit Henriksd som bodde på Lyngseidet i 1801. Dette tror jeg må være andre Johannes og Berit. Dette er nok de samme som var gift i 1791. Kanskje det er den Johannes Odd Villy har funnet foreldre til?
Jeg har funnet dåpen på Johannes. Den finner sted i Lyngen 24. feb 1765. Men det er kanskje Johannes av Nordnæs? Siden -Kok var født i Sverige!??!?
-
Johannes Jensen Kok er IKKE identisk med Johannes Jensen f. 1765 på Nordnes,
Du må nok til Sverige for å finne J. J. K.
Hans far kan hete Johan eller Johannes. Mange med det navnet kallte seg Jens/Jensen når de kom til Norge. Hvorfor vet jeg ikke.
Jens Clemetsen på Nordnes het Johan Clemetsen Karesuando før han kom til Norge. Han hadde tre uekte barn med Brita Monsdatter , to født i Sverige og ei datter f. i Lyngen i 1756.
Han giftet seg med Berit Johannesdatter ca. 1762, jeg har ikke funnet vielsen deres.
Dette paret er blant mine aner gjennom deres yngste sønn Erik.
Det finnes flere andre i ft.1801 som heter Jensen , bl. på Kileng og Qvitteberg. De var brødre og deres far het Johan. (også mine aner)
Berit Andersdtr. , Johannes Jensens Kok s kone, var først gift med enkemann Peder Larsson,
Du finner vielsen i kirkebok for Lyngen som ligger på nettet. De ble trolovet 9.10.1780 og viet 28.1.1781. Desverre står det ikke noe om hvor Berit Andersdtr. var fra. Men det er nærliggende å tro at hun var fra Horsnes.
Hun var ikke datter av Anders Pedersen Kuttainen og Anna Mickelsdatter Pellika.
Deres datter Berit giftet seg med en Jakob og bodde på Langnes i Kåfjord.
mvh. Britt
Du må nok til Sverige for å finne J. J. K.
Hans far kan hete Johan eller Johannes. Mange med det navnet kallte seg Jens/Jensen når de kom til Norge. Hvorfor vet jeg ikke.
Jens Clemetsen på Nordnes het Johan Clemetsen Karesuando før han kom til Norge. Han hadde tre uekte barn med Brita Monsdatter , to født i Sverige og ei datter f. i Lyngen i 1756.
Han giftet seg med Berit Johannesdatter ca. 1762, jeg har ikke funnet vielsen deres.
Dette paret er blant mine aner gjennom deres yngste sønn Erik.
Det finnes flere andre i ft.1801 som heter Jensen , bl. på Kileng og Qvitteberg. De var brødre og deres far het Johan. (også mine aner)
Berit Andersdtr. , Johannes Jensens Kok s kone, var først gift med enkemann Peder Larsson,
Du finner vielsen i kirkebok for Lyngen som ligger på nettet. De ble trolovet 9.10.1780 og viet 28.1.1781. Desverre står det ikke noe om hvor Berit Andersdtr. var fra. Men det er nærliggende å tro at hun var fra Horsnes.
Hun var ikke datter av Anders Pedersen Kuttainen og Anna Mickelsdatter Pellika.
Deres datter Berit giftet seg med en Jakob og bodde på Langnes i Kåfjord.
mvh. Britt
-
Takk og takk!
Der forsvant kandidatene på foreldre både til Johannes og Berit!
Jeg hadde Kuttiainen som beste tips
Dette var kjempefin informasjon. Jeg skal forsøke å se i Sverige hva som finnes på Johannes. Jeg har jo også litt å jobbe med på Berit
Der forsvant kandidatene på foreldre både til Johannes og Berit!

Jeg hadde Kuttiainen som beste tips

Dette var kjempefin informasjon. Jeg skal forsøke å se i Sverige hva som finnes på Johannes. Jeg har jo også litt å jobbe med på Berit

-
Jeg har muligens en ny kandidat til Berit Andersdtr. , må jo godtgjøre det som jeg tok fra deg her tidligere.
Anders Persson Kuttainen f. 1723 og Marget Olsdtr. flyttet til Norge med tre barn, en gang mellom 1751 og 1780. (Emil Grym , fra Tornedalen til Nord-Norge)
Barna var : Olof f. 1751 , Marget f. 1753 og Brita f. 1758.
Du finner de her : http://www.home.no/jan-4/index2.htm
Jeg tror Ole er den samme som bor på Rastebynæs i 1801 , han er 50 år og gift for 2. gang med Anne Henriksdtr. 28 år. Første kona het Elen Andersdtr. , de ble viet i 1774.
Iflg. militære ruller er han født i Sverige.
På Skibotn bor ei Marit Andersdtr. som både Berit Andersdtr. fra Hostnæs og Ole Andersen i Rastebynæs har hatt som fadder til sine barn. Det er muligens deres søster. Hun er enke og var gift med Lars Larsen. Men jeg tror egentlig at hun er datter av den andre Anders Persson Kuttainen , ved vielsen hennes bodde hun på Qvitteberg , hvor også Anders P.Kuttainen og Anna Mikkelsdtr. bodde.
Ole er også nevnt som fadder til et av Berits barn, Ole , som var døpt 11.5.1800.
Navneforandringene fra svensk til norsk blir slik :
Olof - Ole
Marget - Marit
Brita, Birgitta - Berit
Har sett i Lenviks museums dataregistrerte utgave av A. Ljungs familieregister for Karesuando 1720-1923 og Jukkasjärvi församling , Talma og Saarivuoma byar (avskrift av kirkebøkene), uten å finne noen som kan passe med Johannes Jensen Kok.
Mvh. Britt
Anders Persson Kuttainen f. 1723 og Marget Olsdtr. flyttet til Norge med tre barn, en gang mellom 1751 og 1780. (Emil Grym , fra Tornedalen til Nord-Norge)
Barna var : Olof f. 1751 , Marget f. 1753 og Brita f. 1758.
Du finner de her : http://www.home.no/jan-4/index2.htm
Jeg tror Ole er den samme som bor på Rastebynæs i 1801 , han er 50 år og gift for 2. gang med Anne Henriksdtr. 28 år. Første kona het Elen Andersdtr. , de ble viet i 1774.
Iflg. militære ruller er han født i Sverige.
På Skibotn bor ei Marit Andersdtr. som både Berit Andersdtr. fra Hostnæs og Ole Andersen i Rastebynæs har hatt som fadder til sine barn. Det er muligens deres søster. Hun er enke og var gift med Lars Larsen. Men jeg tror egentlig at hun er datter av den andre Anders Persson Kuttainen , ved vielsen hennes bodde hun på Qvitteberg , hvor også Anders P.Kuttainen og Anna Mikkelsdtr. bodde.
Ole er også nevnt som fadder til et av Berits barn, Ole , som var døpt 11.5.1800.
Navneforandringene fra svensk til norsk blir slik :
Olof - Ole
Marget - Marit
Brita, Birgitta - Berit
Har sett i Lenviks museums dataregistrerte utgave av A. Ljungs familieregister for Karesuando 1720-1923 og Jukkasjärvi församling , Talma og Saarivuoma byar (avskrift av kirkebøkene), uten å finne noen som kan passe med Johannes Jensen Kok.
Mvh. Britt
-
Hei igjen!
Jeg har Berit Andersdtrs første ektemann Peder Larson, ja. De hadde, etter det jeg har notert, 3 barn. Peder (1785), Niels (1789) og Anne (1782).
Berit og Johannes har jeg også registrert 3 barn på:
Johan f 1796
Berret Maria f 1798
Ole f 1799 d 1869
Denne Ole du sier Ole f 1751 er fadder på, er min tipp-tipp oldefar, og var gift (3/10-1830 i Lyngen) med Nille Pedersdatter f ca 1803 i Lyngen. Jeg har notert 4 barn på dem.
Det at det finnes EN TIL Anders Persson Kuttiainen er jo veldig interessant! Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt! Det du sier høres lovende ut, og at navnene endrer seg litt er jo vanlig. Vet du om det er vanlig med akkurat denne "oversettelsen" som du beskriver? Altså Brita til Berit, Olof til Ole etc?
Så inntil videre er dette beste teori. Dette var kjempeinteressant, Britt. Helt suveren hjelp, da!
Jeg har Berit Andersdtrs første ektemann Peder Larson, ja. De hadde, etter det jeg har notert, 3 barn. Peder (1785), Niels (1789) og Anne (1782).
Berit og Johannes har jeg også registrert 3 barn på:
Johan f 1796
Berret Maria f 1798
Ole f 1799 d 1869
Denne Ole du sier Ole f 1751 er fadder på, er min tipp-tipp oldefar, og var gift (3/10-1830 i Lyngen) med Nille Pedersdatter f ca 1803 i Lyngen. Jeg har notert 4 barn på dem.
Det at det finnes EN TIL Anders Persson Kuttiainen er jo veldig interessant! Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt! Det du sier høres lovende ut, og at navnene endrer seg litt er jo vanlig. Vet du om det er vanlig med akkurat denne "oversettelsen" som du beskriver? Altså Brita til Berit, Olof til Ole etc?
Så inntil videre er dette beste teori. Dette var kjempeinteressant, Britt. Helt suveren hjelp, da!

-
Lars Larsen, Skibotn, som Marit Andersdtr. var gift med, var bror til Peder Larsen,
Berit Andersdtr. første mann ( dødsboskifte etter faren Lars Olsen 1761 )
Dette forklarer kanskje tilknytningen til Berit Andersd.
Ang. navn så har det gitt meg en del problemer. Her er noen eksempler :
Kristina - Kirsten
Ella - Elin
Sigrid - Sidsel
Ingrid - Inger
Johannes - Johan
Johan - Jens
Marget - Marit
Margareta - Marit
Magdalena - Malena
Michael - Mikkel
Katarina - Katrina / Karen
Kaisa - Karin / Karen
Nikolaus - Nils
Pehr - Peder
Petrus - Peder
Jonas - Jon
Susanna - Synnev
Matts - Mattis
Magnus - Mons
Berit Andersdtr. første mann ( dødsboskifte etter faren Lars Olsen 1761 )
Dette forklarer kanskje tilknytningen til Berit Andersd.
Ang. navn så har det gitt meg en del problemer. Her er noen eksempler :
Kristina - Kirsten
Ella - Elin
Sigrid - Sidsel
Ingrid - Inger
Johannes - Johan
Johan - Jens
Marget - Marit
Margareta - Marit
Magdalena - Malena
Michael - Mikkel
Katarina - Katrina / Karen
Kaisa - Karin / Karen
Nikolaus - Nils
Pehr - Peder
Petrus - Peder
Jonas - Jon
Susanna - Synnev
Matts - Mattis
Magnus - Mons
-
Den tilknytningen styrker teorien, ja.
Å hjelpe meg. Når Margareta blir Marit, er det straks litt vanskeligere!!
Takk for lista! Den skal jeg benytte meg av!
Å hjelpe meg. Når Margareta blir Marit, er det straks litt vanskeligere!!
Takk for lista! Den skal jeg benytte meg av!
-
Nå har jeg lett med lys og lykter i det som fins på nettet. Jeg finner at Johannes og Beret har Morten Jenssen, Hatten som fadder. Han er gift med Elen Andersdatter. Han er 40 år i FT1801. Det kan være en bror av Johannes. Jeg finner relativt få Jenssen/-datter i FT1801. Har du Britt oversikten over Johannes Jenssen Nordnæs sine søsken, slik at jeg kan se hvem som iallefall ikke er potensielle søsken til Johannes?
-
Morten Jensen på Hatten er av slekten Maunu . Han og flere søsken kom til Lyngen på slutten av 1700-tallet. Her er de jeg vet om :
Olof Johansson og søsteren Elisabeth , Qvitteberg.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=172#ovre
Brødrene Nils , Mons og Erik bosatt på Kileng :
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=905#ovre
Hatten , Morten + Siri , Jens Klemetsens datter med Birgitta Monsdatter Vickuriniemi
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=946#ovre
Jens Klemetsens barn :
Marit f. 1763,
Johannes 1765
Klemet 1767
Berit 1769
Catharina 1776
Erik 1781
Elen 1788
Med Birgitta Monsdtr. hadde han tre eller fire døtre.
Ella/Elin
Sigri /Siri
Muligens Anna og ei som var født på Nordnes i 1756,
Olof Johansson og søsteren Elisabeth , Qvitteberg.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=172#ovre
Brødrene Nils , Mons og Erik bosatt på Kileng :
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=905#ovre
Hatten , Morten + Siri , Jens Klemetsens datter med Birgitta Monsdatter Vickuriniemi
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=946#ovre
Jens Klemetsens barn :
Marit f. 1763,
Johannes 1765
Klemet 1767
Berit 1769
Catharina 1776
Erik 1781
Elen 1788
Med Birgitta Monsdtr. hadde han tre eller fire døtre.
Ella/Elin
Sigri /Siri
Muligens Anna og ei som var født på Nordnes i 1756,
-
Beklager så mye , kom til å gi feil info om Jens Klemetsens datter Siri .
Hun bodde på Rastebynæs, og var enke i 1801.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=715#ovre
Hun bodde på Rastebynæs, og var enke i 1801.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=715#ovre
-
Og så kalles hun Sidsel , men hun er døpt Sigred
-
Takk skal du ha Britt!! Det var akkurat dette jeg var ute etter.
Forstår jeg deg riktig når det var Olof Johansson (Ole Jenssen i FT1801), og Elisabeth Johansdr (Lisa Jenssd i FT1801) som var Mortens søsken? Eller var Nils, Mons og Eric også Mortens brødre?
Dette er nemlig eneste sporet jeg har for å få søkt opp Johannes i Sverige. Morten var fadder på Johannes' datter Berret Maria (døpt 14. mai 1797). Jeg må nesten sjekke om de var brødre, dersom du ikke kan avkrefte det?
Jeg observerer i tillegg at Mortens kone heter Elen Andersdatter, men jeg har ikke sjekket om hun har noen tilknytning til Berret Andersdr av Hostnæs (Johannes Koks kone). Men kanskje du vet noe om dette også?
Forstår jeg deg riktig når det var Olof Johansson (Ole Jenssen i FT1801), og Elisabeth Johansdr (Lisa Jenssd i FT1801) som var Mortens søsken? Eller var Nils, Mons og Eric også Mortens brødre?
Dette er nemlig eneste sporet jeg har for å få søkt opp Johannes i Sverige. Morten var fadder på Johannes' datter Berret Maria (døpt 14. mai 1797). Jeg må nesten sjekke om de var brødre, dersom du ikke kan avkrefte det?
Jeg observerer i tillegg at Mortens kone heter Elen Andersdatter, men jeg har ikke sjekket om hun har noen tilknytning til Berret Andersdr av Hostnæs (Johannes Koks kone). Men kanskje du vet noe om dette også?

-
Huff , det gikk vist litt over stokk og stein for meg her.
Det jeg ville fram til var at alle de jeg la inn lenke på var søsken. I tillegg hadde de ei søster Kirsten f. 1747, som jeg tror bodde i Kåfjorddalen i 1801. Hun var gift med Mikkel Larsen. Mulig det var flere som kom til Lyngen.
Mortens kone Ella Andersdatter Joseph var f. 1762 i Könkämä .
Her er alle søsknene :
Anna f. 1734, Birgitta f. 1736, Ella f. 1737, Sigri f. 1740, Johan f. 1743,
Mons f. 1744, Kirsten f. 1747, Erik f. 1749, Marget f. 1751 , Nils f. 1753, Olof f, 1756 , Morten f. 1758, Elisabeth f. 1761
Det jeg ville fram til var at alle de jeg la inn lenke på var søsken. I tillegg hadde de ei søster Kirsten f. 1747, som jeg tror bodde i Kåfjorddalen i 1801. Hun var gift med Mikkel Larsen. Mulig det var flere som kom til Lyngen.
Mortens kone Ella Andersdatter Joseph var f. 1762 i Könkämä .
Her er alle søsknene :
Anna f. 1734, Birgitta f. 1736, Ella f. 1737, Sigri f. 1740, Johan f. 1743,
Mons f. 1744, Kirsten f. 1747, Erik f. 1749, Marget f. 1751 , Nils f. 1753, Olof f, 1756 , Morten f. 1758, Elisabeth f. 1761
-
Okei! Takk og takk.
Se der ja. Det betyr at omtrent alle "Jenssen" jeg fant i FT1801 var søsken! Og alle het Johansson i Sverige, hvis jeg forstår deg rett.
Morten er jo knyttet opp mot Johannes Jenssen Kok, som fadder til Berret Maria.
Er det fremdeles en mulighet at Johannes Jenssen Kok er en bror av disse slik du ser det? Ser ikke noen Johannes/Jens blandt søskenflokken....
Og Ella og Berret Andersdøtre har nok ikke tilknytning, nei. Det var greit å få avklart.
Se der ja. Det betyr at omtrent alle "Jenssen" jeg fant i FT1801 var søsken! Og alle het Johansson i Sverige, hvis jeg forstår deg rett.
Morten er jo knyttet opp mot Johannes Jenssen Kok, som fadder til Berret Maria.
Er det fremdeles en mulighet at Johannes Jenssen Kok er en bror av disse slik du ser det? Ser ikke noen Johannes/Jens blandt søskenflokken....
Og Ella og Berret Andersdøtre har nok ikke tilknytning, nei. Det var greit å få avklart.
Hei Tore
En del av denne søskenflokken som Britt nevner, finnes på HisKi (Enontekis):
Magnus, f. 28.2.1739, Suåndovara, Joh: Månss: og Elin Jons dr:
Johannes, f. 11.2.1743, Vickurinniemi, Johan Månss: og Helena Jöns dr:
Måns, f. 17.11.1744, Johan Månss: og Elin Johans dr:
Erick, f. 29.5.1749, Suondavara, Johan Månss: og Ella Jöns dr:
Marget, f. 21.1.1751, Suondovara, Johan Månss: Paunuli og Ella Johans dr:
Nils, f. 2.9.1753, Suondov:, Johan Månss: og Ella Johans dr:
Du overså vel Johan/Johannes født 1743, men han er vel kanskje for gammel til å være en kandidat for Johannes Jenssen Kok.
Odd Villy
En del av denne søskenflokken som Britt nevner, finnes på HisKi (Enontekis):
Magnus, f. 28.2.1739, Suåndovara, Joh: Månss: og Elin Jons dr:
Johannes, f. 11.2.1743, Vickurinniemi, Johan Månss: og Helena Jöns dr:
Måns, f. 17.11.1744, Johan Månss: og Elin Johans dr:
Erick, f. 29.5.1749, Suondavara, Johan Månss: og Ella Jöns dr:
Marget, f. 21.1.1751, Suondovara, Johan Månss: Paunuli og Ella Johans dr:
Nils, f. 2.9.1753, Suondov:, Johan Månss: og Ella Johans dr:
Du overså vel Johan/Johannes født 1743, men han er vel kanskje for gammel til å være en kandidat for Johannes Jenssen Kok.
Odd Villy
-
Joda, han er nok formodentlig litt i eldste laget. Johannes Jenssen Kok er oppgitt til 41 år i FT1801 (hvis jeg ikke minnes feil), og det gir jo at han skal være født omkr 1760.
-
Jeg tror ikke at det kan være Johan f. 1743.
Han bruker jo navnet Kok , mens i allefall en av brødrene er nevnt med navnet Maunu i Lyngen kirkebok. Olof kalles Mano ved trolovelse/vielse med Catrina Esaiasdtr. Pelleg i 1780.
I August Ljungs familieregister står det at disse flyttet til Norge ;
Ella , Sigrid, Johan , Kirsten , Erik , Margit , Olof ,
Han bruker jo navnet Kok , mens i allefall en av brødrene er nevnt med navnet Maunu i Lyngen kirkebok. Olof kalles Mano ved trolovelse/vielse med Catrina Esaiasdtr. Pelleg i 1780.
I August Ljungs familieregister står det at disse flyttet til Norge ;
Ella , Sigrid, Johan , Kirsten , Erik , Margit , Olof ,
-
Takk igjen Britt!
Jaha, da kan jeg vel se bort fra den teorien også.
Det er merkelig at ikke dette Kok-navnet skal la seg spore.
Dette familieregisteret til Ljung: Finnes det søkbart på nettet, eller er det en bok man kjøper?

Jaha, da kan jeg vel se bort fra den teorien også.
Det er merkelig at ikke dette Kok-navnet skal la seg spore.
Dette familieregisteret til Ljung: Finnes det søkbart på nettet, eller er det en bok man kjøper?
-
Jeg har kjøpt de fra Lenvik Museum.
Har du navn på barna til Johannes Jensen ? Men det er jo ikke sikkert de har fulgt de vanlige reglene for oppkalling. Eldste sønn etter farfar , eldste datter etter farmor.
Kan jo se nærmere på fadderne også.
Har du navn på barna til Johannes Jensen ? Men det er jo ikke sikkert de har fulgt de vanlige reglene for oppkalling. Eldste sønn etter farfar , eldste datter etter farmor.
Kan jo se nærmere på fadderne også.
-
Okei, det er virkelig bøker jeg må vurdere å kjøpe!
Det kan nok virke som de har fulgt reglene for oppkalling. Se bare:
Barna:
Johannes Johannesen, f 1794, døpt 8. juni 1794
Faddere:
Peder Pedersen, Hans Pedersen, Selnæs
Nils Larsen, Stubeng
Elen Svendsd, Lisa Christiansd(?), Hostnæs
Berret Maria Johannesdatter, f 1797, døpt 14. mai 1797
Faddere:
Lars Pedersen, Hostnæs
Morten Jenssen, Hatten
Lisa Henricsd, Hostnæs
Marit Andersd, Skibotn (Søster til Berret Andersd?)
Aadsel Kavosari, Stubeng
Ole Johannessen, f 1799, døpt 4. mai 1800
Faddere:
Ole Larssen, Oxvig
Ole Andersen (Bror til Berret Andersd?), Povel Knutsson, Kirsten Larsdatter, Elen Josephsdatter, Rastebynæs
Jeg har henta dette direkte fra kirkebøkene, så det skal være riktig.
Mvh Tore
Det kan nok virke som de har fulgt reglene for oppkalling. Se bare:
Barna:
Johannes Johannesen, f 1794, døpt 8. juni 1794
Faddere:
Peder Pedersen, Hans Pedersen, Selnæs
Nils Larsen, Stubeng
Elen Svendsd, Lisa Christiansd(?), Hostnæs
Berret Maria Johannesdatter, f 1797, døpt 14. mai 1797
Faddere:
Lars Pedersen, Hostnæs
Morten Jenssen, Hatten
Lisa Henricsd, Hostnæs
Marit Andersd, Skibotn (Søster til Berret Andersd?)
Aadsel Kavosari, Stubeng
Ole Johannessen, f 1799, døpt 4. mai 1800
Faddere:
Ole Larssen, Oxvig
Ole Andersen (Bror til Berret Andersd?), Povel Knutsson, Kirsten Larsdatter, Elen Josephsdatter, Rastebynæs
Jeg har henta dette direkte fra kirkebøkene, så det skal være riktig.
Mvh Tore
-
Det ser ut til at de fleste fadderne er født i Lyngen. Ble ikke noe klokere her .
Kanskje du kan forsøke en etterlysning i Sverige ?
Anbytarforum er et bra sted å prøve på.
Gå til Landskap, kanskje Lappland er stedet.
http://genealogi.aland.net/discus/
Kanskje du kan forsøke en etterlysning i Sverige ?
Anbytarforum er et bra sted å prøve på.
Gå til Landskap, kanskje Lappland er stedet.
http://genealogi.aland.net/discus/
-
Ja, jeg må nok gjøre det. Får håpe noen vet noe der.
Takk for hjelpen Britt.
Mvh
Tore
Takk for hjelpen Britt.
Mvh
Tore
Jeg ville vel ikke helt utelukke at Johannes Jenssen Kok kan være identisk med Johannes Jenssen (Maunu) f. 1843. Det er riktig at han er oppgitt å være 41 år i 1801-tellingen, men jeg har vel sett større avvik i alder enn 17 år ved 1801-tellingen (særlig alder på samer synes ofte å være svært avvikende i denne tellingen). Britt sier jo at også Johan flyttet til Norge ifølge August Ljungs familieregister, og det ville vel ikke være usannsynlig at han dro samme vei som søsknene. Flere av Maunu-søsknene bor på Kileng mens Johannes Jenssen Kok bor på Horsnes ved FT-1801, begge stedene ligger nesten innerst i Lyngenfjorden.
En annen ting (bortsett fra alderen) som taler mot denne muligheten, er at Jenssen-brødrene på Kileng er registrert som 'kvensk' ved FT-1801, mens Johannes Jenssen Kok er registrert som 'lappefolk'. Morten Jenssen på Hatten er forøvrig også registert som 'kvensk'.
Gjorde et forsøk på å finne dødsfallet til Johannes Jenssen Kok for å se hvilken alder som var oppgitt når han døde, men dette greide jeg ikke å finne. Fant noen andre registreringer som jeg tar med her:
Johannes Jenssen Kocks stesønn, Niels Pedersen Hostnes, død juni 1803, 14 år gammel. Lenke
Peder Pedersen Kavosari senior, Stubeng, død oktober 1805, 76 år gammel. Lenke
Aadsel Kavosari var hans kone, se 1801: Lenke
Gårdmann Morten Jenssen, Hatten, gift, død juni 1814, 58 år gammel. Lenke
Mvh Odd Villy
En annen ting (bortsett fra alderen) som taler mot denne muligheten, er at Jenssen-brødrene på Kileng er registrert som 'kvensk' ved FT-1801, mens Johannes Jenssen Kok er registrert som 'lappefolk'. Morten Jenssen på Hatten er forøvrig også registert som 'kvensk'.
Gjorde et forsøk på å finne dødsfallet til Johannes Jenssen Kok for å se hvilken alder som var oppgitt når han døde, men dette greide jeg ikke å finne. Fant noen andre registreringer som jeg tar med her:
Johannes Jenssen Kocks stesønn, Niels Pedersen Hostnes, død juni 1803, 14 år gammel. Lenke
Peder Pedersen Kavosari senior, Stubeng, død oktober 1805, 76 år gammel. Lenke
Aadsel Kavosari var hans kone, se 1801: Lenke
Gårdmann Morten Jenssen, Hatten, gift, død juni 1814, 58 år gammel. Lenke
Mvh Odd Villy
-
Når det gjelder etnisitet kan jeg vanskelig forestille meg at de hadde mer å gå på enn språket. Kanskje de som snakket finsk ble anmerket som kven og de som snakket samisk ble anmerket som lapp?
Det er en ting til som taler for at J.J. Maunu er den samme som J.J.Kok.
Jeg observerer at Johannes Jenssen Maunu og Berret Andersdatter begge kommer fra Soundavaara.
Dersom denne Johan/Johannes Maunu ikke er identisk med Johannes Jenssen Kok, hvor ble han da av. Giftet han seg? Fikk han barn?
Vet du noe om dette, Britt?
Det er en ting til som taler for at J.J. Maunu er den samme som J.J.Kok.
Jeg observerer at Johannes Jenssen Maunu og Berret Andersdatter begge kommer fra Soundavaara.
Dersom denne Johan/Johannes Maunu ikke er identisk med Johannes Jenssen Kok, hvor ble han da av. Giftet han seg? Fikk han barn?
Vet du noe om dette, Britt?
-
I de militære listene for Lyngen er Johannes Jensen Kok 41 år i 1801.
1804 er hans alder 48 år Men først er det skrevet 44 , så forandret til 48 år,Men det er fremdeles 13 år igjen til 1743. I 1804 skrives navnet hans Koik.
Jeg tror nok etternavnet hans er noe forandret fra det opprinnelige.
Har også sett på fadderne til de andres barn og finner kun Johannes Jensen en gang , det er i 1806 hos Nils , sønn av Morten Jensen.
Hvis han var Johan f. 1743 ville vel de andre søsknene hatt også ham som fadder til sine barn , ikke sant ?
1804 er hans alder 48 år Men først er det skrevet 44 , så forandret til 48 år,Men det er fremdeles 13 år igjen til 1743. I 1804 skrives navnet hans Koik.
Jeg tror nok etternavnet hans er noe forandret fra det opprinnelige.
Har også sett på fadderne til de andres barn og finner kun Johannes Jensen en gang , det er i 1806 hos Nils , sønn av Morten Jensen.
Hvis han var Johan f. 1743 ville vel de andre søsknene hatt også ham som fadder til sine barn , ikke sant ?
-
Ja det er nok gode poenger Britt. Og når de militære listene er så sammenfallende med folketellingen hva gjelder Johannes' alder, tyder det på at alderen er riktig i disse listene. Dette tyder nok veldig på at J.J.Maunu og J.J.Kok var to forskjellige personer. Har du noe på Johann Maunu (bryllup etc)?
At Johannes Jenssen hadde vært fadder på Niels visste jeg ikke. Som sagt var jo Morten fadder på Johannes' datter Berret Marie i 1797, og det var egentlig den koblingen som fikk denne Maunu-søskenflokken inn i bildet.
Iallefall kan det nesten virke som om Johannes Jenssen Kok hadde tilknytning til Soundanvaara fra tidligere.
Det er to som passer litt (HisKi):
Født Døpt By Far Mor Navn
28.1.1759 31.1.1759 Suondovara Johan Johanss: Brita Hind: dr: Jåhan
14.12.1762 --- Suondovara Johan Sammelss: Ingred Pers dr: Johan
Der passer utvilsomt den første best mhp alder. Morens navn passer til og med.
At Johannes Jenssen hadde vært fadder på Niels visste jeg ikke. Som sagt var jo Morten fadder på Johannes' datter Berret Marie i 1797, og det var egentlig den koblingen som fikk denne Maunu-søskenflokken inn i bildet.
Iallefall kan det nesten virke som om Johannes Jenssen Kok hadde tilknytning til Soundanvaara fra tidligere.
Det er to som passer litt (HisKi):
Født Døpt By Far Mor Navn
14.12.1762 --- Suondovara Johan Sammelss: Ingred Pers dr: Johan
Der passer utvilsomt den første best mhp alder. Morens navn passer til og med.
-
Jeg har ikke leitet etter Johan , ofte dukker de bare opp når en jobber med noe annet. Men Johan glimrer med sitt fravær.
Denne søskenflokken ser ut til å ha kommet til Norge til forskjellige tider.
Kirsten er nevnt i 1777 , dåp av datteren Marit, Qvitteberg. Kanskje allerede i 1775 da sønnen Lars ble døpt. Har ikke notert sted på ham.
Mons yngste barn Mons/Magnus f. 1789 , Vickuriniemi.
Olof gift 1780 i Lyngen
Morten nevnt 1792 , dåp av datteren Kirstine , Nordnæs. Døtrene Anne Maria f. 1789 og Ella f. 1787 har jeg ikke notert sted.
Nils gift 1797 i Lyngen
Denne søskenflokken ser ut til å ha kommet til Norge til forskjellige tider.
Kirsten er nevnt i 1777 , dåp av datteren Marit, Qvitteberg. Kanskje allerede i 1775 da sønnen Lars ble døpt. Har ikke notert sted på ham.
Mons yngste barn Mons/Magnus f. 1789 , Vickuriniemi.
Olof gift 1780 i Lyngen
Morten nevnt 1792 , dåp av datteren Kirstine , Nordnæs. Døtrene Anne Maria f. 1789 og Ella f. 1787 har jeg ikke notert sted.
Nils gift 1797 i Lyngen
-
Okei, takk for enda mer info Britt!
Dette var ikke enkelt, og saken med Johannes Jenssen Koks opphav fremstår etterhvert som nærmest uløselig!
Jeg har postet inne på Anbytarforum, men å lete etter en Johan med far Johan er ikke så lett. Særlig når man ikke vet alder eller sted sikkert. Hadde jeg bare funnet dødsfallet som må være mellom 1804 og 1812 så står det muligens alder der også. Jeg har sett igjennom kirkebøkene uten hell.
Tore
Dette var ikke enkelt, og saken med Johannes Jenssen Koks opphav fremstår etterhvert som nærmest uløselig!
Jeg har postet inne på Anbytarforum, men å lete etter en Johan med far Johan er ikke så lett. Særlig når man ikke vet alder eller sted sikkert. Hadde jeg bare funnet dødsfallet som må være mellom 1804 og 1812 så står det muligens alder der også. Jeg har sett igjennom kirkebøkene uten hell.
Tore
-
Jeg lurer på om det kan være Johannes som er blant jordpåkastelsene den 23.okt. 1808.
Det er side 238 begravde , kirkebok s. 258.
Der står det : gårdmann Johannes Johanniss , Horstnæs , 51 år ,gift.
Det er side 238 begravde , kirkebok s. 258.
Der står det : gårdmann Johannes Johanniss , Horstnæs , 51 år ,gift.
-
Kan det være slik at Johannes har tatt morens etternavn ?
I Hetta ,Enontekis finnes Johan Henrikson Hetta . f.9.1.1728 , gift 15.1.1748 med Ella Nilsdotter Kokhoi f.1720 fra Muonioniska.
Barn :
Karin f. 2.9.1749
Brita f. 23.8.1753
Johan f. 9.2.1758.
Kan dette være et spor å følge ?
I Hetta ,Enontekis finnes Johan Henrikson Hetta . f.9.1.1728 , gift 15.1.1748 med Ella Nilsdotter Kokhoi f.1720 fra Muonioniska.
Barn :
Karin f. 2.9.1749
Brita f. 23.8.1753
Johan f. 9.2.1758.
Kan dette være et spor å følge ?
-
I Muonioniska finnes også Johan Matson Kokhoi g. 9.3.1758 med Margareta Samuelsdtr. fra Enontekis.
Finner bare ei datter på paret , født i Kittilä 1760.(Hiski)
Finner bare ei datter på paret , født i Kittilä 1760.(Hiski)
-
Takk igjen Britt!
Du slår stadig til når jeg synes det ser ut som mørkest!
Det er nok sikkert vår Johannes som er den jordpåkastelsen! Det var bra! Jeg har ikke sett etter på siden du nevner akkurat nå, men skal nok gjøre det.
Den Johan du nevner fra Hetta er absolutt også et spor å følge. Han kan kanskje ha tatt mora sitt navn. Det passer fint med alder på ham. Det eneste som kanskje taler mot, er moras navn. Johannes' første datter heter jo Berret Maria, så en skulle tro at mora heter Brita eller noe som ligner på Maria....
Du slår stadig til når jeg synes det ser ut som mørkest!

Det er nok sikkert vår Johannes som er den jordpåkastelsen! Det var bra! Jeg har ikke sett etter på siden du nevner akkurat nå, men skal nok gjøre det.
Den Johan du nevner fra Hetta er absolutt også et spor å følge. Han kan kanskje ha tatt mora sitt navn. Det passer fint med alder på ham. Det eneste som kanskje taler mot, er moras navn. Johannes' første datter heter jo Berret Maria, så en skulle tro at mora heter Brita eller noe som ligner på Maria....
-
I rett alder finner jeg bare disse to i Enontekis:
Född Döpt By Gård Far Mor Barn
9.2.1758 ------------- Hetta Jåhan Hindrickss: Ella Nils dr: Jåhan
Den første er den Jåhan du Britt fant med mor Ella Nilsdr Kokhoi. Hvor fant du det forresten? Jeg finner ingen Kokhoi på HisKi.
Her taler helt klart morens etternavn for at dette er riktig Johannes. Imidlertid hadde jeg forventet at Johannes' eldste datter Berret Maria var noenlunde oppkalt etter farmora. Men det fantes kanskje unntak fra regelen?
Den andre Johannes er også i rett alder, og han har en mor som heter Brita. Det taler for at denne kan være den riktige. Videre er han fra Suondovara, som hans kone. Det taler muligens for at dette er riktig Johannes.
Er det noen som kan gi meg mer info om disse? Utvandring, evt noe som kan knyttes mot Kok-navnet?
mvh Tore
Född Döpt By Gård Far Mor Barn
9.2.1758 ------------- Hetta Jåhan Hindrickss: Ella Nils dr: Jåhan
Den første er den Jåhan du Britt fant med mor Ella Nilsdr Kokhoi. Hvor fant du det forresten? Jeg finner ingen Kokhoi på HisKi.
Her taler helt klart morens etternavn for at dette er riktig Johannes. Imidlertid hadde jeg forventet at Johannes' eldste datter Berret Maria var noenlunde oppkalt etter farmora. Men det fantes kanskje unntak fra regelen?
Den andre Johannes er også i rett alder, og han har en mor som heter Brita. Det taler for at denne kan være den riktige. Videre er han fra Suondovara, som hans kone. Det taler muligens for at dette er riktig Johannes.
Er det noen som kan gi meg mer info om disse? Utvandring, evt noe som kan knyttes mot Kok-navnet?
mvh Tore
-
Johan Johanson fra Suondavara er av slekta Idivuoma, og Jåhan f. 1759,døde samme år han var født. Familien flyttet til Nord Norge.
http://www.home.no/jan-4/dat92.htm#12
I Karesuando sameslekter s.344,av Johannes Marainen er det nevnt 3 barn til Johan Henrikson Hetta og Ella Nilsdtr. Kokko.
Karin f. 1749
Brita f. 1753
Johan f. 1758.
Johan har forfatteren satt spørsmålstegn bak. Det kan bety at han ikke finnes i området,er flyttet
Ella Nilsdtr.s slektnavn husker jeg faktisk ikke hvor jeg fant, men både hun og ektemannen Johannes Henriksen Hetta er nevnt i Slekter i Indre Finnmark s. 207 . Av Alf Strømstad og Kristian Fors.
Finnes også i Erik Kuoksus Familjeregister for Pajala Socken , Kengis bruk og Torne lappmarks nybyggen s.44.
Her er også nevnt Johan Matson Kokhoi.
Jeg tror ikke oppkallingsregelen ved dåp ble fulgt slavisk. En bør kanskje ikke henge seg for mye opp i den. Han kan også ha kalt opp en søster .
http://www.home.no/jan-4/dat92.htm#12
I Karesuando sameslekter s.344,av Johannes Marainen er det nevnt 3 barn til Johan Henrikson Hetta og Ella Nilsdtr. Kokko.
Karin f. 1749
Brita f. 1753
Johan f. 1758.
Johan har forfatteren satt spørsmålstegn bak. Det kan bety at han ikke finnes i området,er flyttet
Ella Nilsdtr.s slektnavn husker jeg faktisk ikke hvor jeg fant, men både hun og ektemannen Johannes Henriksen Hetta er nevnt i Slekter i Indre Finnmark s. 207 . Av Alf Strømstad og Kristian Fors.
Finnes også i Erik Kuoksus Familjeregister for Pajala Socken , Kengis bruk og Torne lappmarks nybyggen s.44.
Her er også nevnt Johan Matson Kokhoi.
Jeg tror ikke oppkallingsregelen ved dåp ble fulgt slavisk. En bør kanskje ikke henge seg for mye opp i den. Han kan også ha kalt opp en søster .
-
Takk igjen Britt.
Da burde Johan fra Suondavara være ute av bildet. Idivouma har jeg inn på en annen grein, forresten.
Men på de samme sidene du fant at Jåhan fra Suondavara var død samme år finner jeg at Johan Johannsson Hetta, sønn av Johannes Henriksson Hetta og Ella Nilsr Kocko var født 9. feb 1758 og døde 15. mai 1758.
http://www.home.no/jan-4/dat93.htm#9
Så da ser det ut som om begge kandidatene gikk fløyten....
Da burde Johan fra Suondavara være ute av bildet. Idivouma har jeg inn på en annen grein, forresten.
Men på de samme sidene du fant at Jåhan fra Suondavara var død samme år finner jeg at Johan Johannsson Hetta, sønn av Johannes Henriksson Hetta og Ella Nilsr Kocko var født 9. feb 1758 og døde 15. mai 1758.
http://www.home.no/jan-4/dat93.htm#9
Så da ser det ut som om begge kandidatene gikk fløyten....

-
Jeg har nå kjøpt A. Ljungs familieregister for Karesuando og finner:
Johan Henriksson Hetta f 1728 d 1802 g 1748 med
Ella Nilsdotter Kokko f 1720 d 1799 fra Mounioniske
Barn
Karin f 1749 g 1772 med Henrik Klausson
Brita f 1753 g 1782. Utflyttet 1782. Står ikke hvor hun flyttet.
Johan f 1758. Intet mer notert.
dødfødt 1760.
Her er ikke notert noen dødsdato på Johan f 1758 hos Ljung. Jeg finner ham heller ikke gravlagt i Hetta i 1758. Er det noen som kan hjelpe meg å få bragt på det rene om denne Johan f 1758 er død første leveår eller ikke?
Johan Henriksson Hetta f 1728 d 1802 g 1748 med
Ella Nilsdotter Kokko f 1720 d 1799 fra Mounioniske
Barn
Karin f 1749 g 1772 med Henrik Klausson
Brita f 1753 g 1782. Utflyttet 1782. Står ikke hvor hun flyttet.
Johan f 1758. Intet mer notert.
dødfødt 1760.
Her er ikke notert noen dødsdato på Johan f 1758 hos Ljung. Jeg finner ham heller ikke gravlagt i Hetta i 1758. Er det noen som kan hjelpe meg å få bragt på det rene om denne Johan f 1758 er død første leveår eller ikke?
-
Jeg fant ham
På HisKi, Enontekis,
15.5.1758 12.11.1758 Suondovara Jahan Jahanss: Hetta okänd b:sjuka
original - ALKUPKOMM: föd: 1758 9/2
Dette er Johan Henriksen og Ella Nilsdr kokko, Hetta sin sønn Jåhan f 9. feb 1758.
Dette var altså heller ikke Johan Jenssen Kok.

På HisKi, Enontekis,
15.5.1758 12.11.1758 Suondovara Jahan Jahanss: Hetta okänd b:sjuka
original - ALKUPKOMM: föd: 1758 9/2
Dette er Johan Henriksen og Ella Nilsdr kokko, Hetta sin sønn Jåhan f 9. feb 1758.
Dette var altså heller ikke Johan Jenssen Kok.