I slektsforskning er det vel slik at av og til er det en person som liksom "står ut" - eller hva jeg skal kalle det for.
Gjør et inntrykk utover det vanlige kanskje.
For meg er en av dem min formor ved navn Gunnhild Hansdatter Horsens. Født 1683 Stakkvik på Reinøya. Ca 1724 får hun en datter på Tilrem i Brønnøy med sin mann, en Bugge ved navn Ole. Buggene var på vei nordover fra Viborg , og denne Ole var et ledd - han også - i min Buggeslekt. (Min oldemor het Inger Anna Mortensdatter Bugge).
Gunnhild gifter seg så igjen i nord med Anders Sørensen Heggelund. Det er nok mange som har Gunnhild på sitt tre. Er det noen som har gjort seg noen tanker om henne - noen opplysninger å pryde henne med?
Gunnhild Hansdatter Horsens
Moderator: MOD_Troms
-
- Ulf Ruud Simensen
- Sted: TOLVSRØD
Re: Gunnhild Hansdatter Horsens
Hei Anne-Britt og velkommen til forumet.
Her inne er det mange som vil hjelpe, men som helst vil slippe å lete etter opplysninger som innsenderen allerede har.
Derfor bør du legge inn lenker til alle de opplysningene du har. Det letter oss andre i arbeidet med å finne løsninger. Årstall og stedsnavn er også flott om en har, (gjerne kommune/prestegjeld og fylke. Det er ikke alle som er stedskjent)
Dersom opplysningene er bare noe du «tror», «har hørt fra noen» så skriv det.
Jeg har grovsøkt etter noen av de du har notert; Gunnhild Hansen Horsens, Anders Sørensen Heggelund, Ole Bugge og Inger Anna Mortensdatter, men ikke fått noen treff.
Prøv på ny forespørsel med mer mat på beinet, så får du nok hjelp
Ulf S
Her inne er det mange som vil hjelpe, men som helst vil slippe å lete etter opplysninger som innsenderen allerede har.
Derfor bør du legge inn lenker til alle de opplysningene du har. Det letter oss andre i arbeidet med å finne løsninger. Årstall og stedsnavn er også flott om en har, (gjerne kommune/prestegjeld og fylke. Det er ikke alle som er stedskjent)
Dersom opplysningene er bare noe du «tror», «har hørt fra noen» så skriv det.
Jeg har grovsøkt etter noen av de du har notert; Gunnhild Hansen Horsens, Anders Sørensen Heggelund, Ole Bugge og Inger Anna Mortensdatter, men ikke fått noen treff.
Prøv på ny forespørsel med mer mat på beinet, så får du nok hjelp
Ulf S
-
Takk skal du ha. Må jo begynne et sted 

- Ulf Ruud Simensen
- Sted: TOLVSRØD
Helt riktig, en må begynne et sted.
Har du årstall (helst dato) når og hvor din oldemor er født, kan dette være et utgangspunkt, siden hun var en "Bugge"
Dersom du er nybegynner kan du starte med dine besteforeldre. Gå inn i digitalArkivet og søk på dem. Da finner du kanskje dåpen og oppgitte foreldre, og da har du navn på oldeforeldre.
Er/blir ting vanskelig så bruk forumet her. Alle vi har også startet fra bunnen og fått mer og mer erfaring etter hvert og plutselig kan også vi hjelpe andre her i forumet.
Lykke til med en interessant og artig hobby - ja noen sier det er blitt en livsstil.
Ulf S
Har du årstall (helst dato) når og hvor din oldemor er født, kan dette være et utgangspunkt, siden hun var en "Bugge"
Dersom du er nybegynner kan du starte med dine besteforeldre. Gå inn i digitalArkivet og søk på dem. Da finner du kanskje dåpen og oppgitte foreldre, og da har du navn på oldeforeldre.
Er/blir ting vanskelig så bruk forumet her. Alle vi har også startet fra bunnen og fått mer og mer erfaring etter hvert og plutselig kan også vi hjelpe andre her i forumet.
Lykke til med en interessant og artig hobby - ja noen sier det er blitt en livsstil.
Ulf S
-
- Sted: Hårvik, Tjeldsund
er du ny på data registrering så husk på å registrere kilder på det du får vite om alle slik at du kan gå tilbake og finne opplysninger senere. Noter gjerne vitner i det systemet som forlovere faddere etc Det er et system for det i de fleste slekts programmene. Har ellers både Bugge og Heggelund etc i min egen database på grunn av e inngifta tante fra Tromsø, der hennes sønn leverte meg en papirutgave for mange år siden. Det er dessverre blitt borte etter alle flyttingen.
Gunhild Hornsnes var nevnt som kone i dette skifte (sleksbøkene er nedlastbar fra kommunen sin hjemmeside)
Gunhilds mann Anders Sørensen Heggelunds skiftekort
Troms fylke, Tromsø, Skiftekort (1690-1751), Dokumentside, Side 493
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216102400493
Hun var og gift med Ole Henriksen Bugge fra lund i Brønnøy men har ikke sett noen barn registrert på dem. Anders og Gunhild hadde og sønnen Anders f. 1710 boet var falitt derfor er kun den umyndige datteren nevnt med morfaren som verge.
her er Oles familie fra Tilrem redigert i dag siden forumet var periodisk borte i går kveld og natt til i dag
Part F
F:1 Henrik Paulsen (Bugge) f. ca. 1650 d. 1733, sønn av lensmann Paul Nilsen og Dorthe Jensdtr. Bugge (fadder for Henriks barn Else i 1683) Igerøya Vega, og bror til Kristoffer Paulsen (Bugge) Helløya 1:7. g. 1681 Maren Jakobsdtr. Tilrem E:1b f. ca. 1660 d. 1699 g. II ca. 1700 Margrete Eriks-dtr. Bye f. ca. 1673 d. 1704, datter av handelsborger Erik Pedersen Byemann («Erik Jemt») og Maren Jørgensdtr. Trondheim g. III ca. 1709 Sara Nilsdtr. f. ca. 1689 d. 1755 tok sitt eget liv (se Brø. KB 1756, se skiftet etter henne for datoen), datter av Nils Jonsen og Kirsten Gjertsdtr. Holst (Sandvika A:6e) Vevelstad i Vevelstad. Sara g. II Johan(nes) Mølmann Olsen, se Tilrem F:3.
I ekteskap
a. Mille f. 1682 d. 1763 på Kråknes g. 1707 Brø., Ole Jonsen Sømnes Sømna. Bosted Sømnes (se B:5 der)
b. Else f. 1683 d. ca. 1750. Se Lund B:5
c. Jens f. 1685 d. 1685 10 uker
d. Jakob f. 1686, levde i 1701, ikke nevnt ved skiftet etter søstera Else i 1750
e. ? f. 1688 (bare Maren introd.), ikke nevnt ved skiftet etter søstera Else i 1750
f. Dorthe f. 1690 d. 1692
g. Berit (Birgitte) f. 1691 d. 1773. Se Sylteren A:5
h. Ole f. 1693 (trolig d. 1737 omkom på sjøen) g. ca. 1716 enke Gunnhild Hansdtr. Horsens. Bosted Reinøya, Karlsøy T. To barn
i. Hans f. 1696 d. kort tid etter fødselen
j. Maren f. 1698 (bare Maren introd., men barnets navn fra skiftet etter søstera Else i 1750) d. 1775 Akkarfjord, Skjervøy T g. ca. 1721 Tyge Andersen Borch. Bosted Taskeby Skjervøy. To barn
II ekteskap
k. Marie f. ca. 1702 d. 1790. Se Kråknes C:3
l. Dorthe f. 1704 d. 1704 7 uker
Henrik hadde et barn som enkem.:
m. Paul f. 1706 Sætra Velf. d. 1773. Se Mossem 4:3. Mor var Marit Jonsdtr. Sætra (f. 1687 Velf.?)
Felles barn Henrik og Sara:
III ekteskap
n. ? f. 1711 (bare Sara introd.) d. ung
o. Nils f. 1712 d. 1779. Se Tilrem F:2 og Mo 3:8
p. Margrete f. 1718 d. 1733
Gunhild Hornsnes var nevnt som kone i dette skifte (sleksbøkene er nedlastbar fra kommunen sin hjemmeside)
Gunhilds mann Anders Sørensen Heggelunds skiftekort
Troms fylke, Tromsø, Skiftekort (1690-1751), Dokumentside, Side 493
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216102400493
Hun var og gift med Ole Henriksen Bugge fra lund i Brønnøy men har ikke sett noen barn registrert på dem. Anders og Gunhild hadde og sønnen Anders f. 1710 boet var falitt derfor er kun den umyndige datteren nevnt med morfaren som verge.
her er Oles familie fra Tilrem redigert i dag siden forumet var periodisk borte i går kveld og natt til i dag
Part F
F:1 Henrik Paulsen (Bugge) f. ca. 1650 d. 1733, sønn av lensmann Paul Nilsen og Dorthe Jensdtr. Bugge (fadder for Henriks barn Else i 1683) Igerøya Vega, og bror til Kristoffer Paulsen (Bugge) Helløya 1:7. g. 1681 Maren Jakobsdtr. Tilrem E:1b f. ca. 1660 d. 1699 g. II ca. 1700 Margrete Eriks-dtr. Bye f. ca. 1673 d. 1704, datter av handelsborger Erik Pedersen Byemann («Erik Jemt») og Maren Jørgensdtr. Trondheim g. III ca. 1709 Sara Nilsdtr. f. ca. 1689 d. 1755 tok sitt eget liv (se Brø. KB 1756, se skiftet etter henne for datoen), datter av Nils Jonsen og Kirsten Gjertsdtr. Holst (Sandvika A:6e) Vevelstad i Vevelstad. Sara g. II Johan(nes) Mølmann Olsen, se Tilrem F:3.
I ekteskap
a. Mille f. 1682 d. 1763 på Kråknes g. 1707 Brø., Ole Jonsen Sømnes Sømna. Bosted Sømnes (se B:5 der)
b. Else f. 1683 d. ca. 1750. Se Lund B:5
c. Jens f. 1685 d. 1685 10 uker
d. Jakob f. 1686, levde i 1701, ikke nevnt ved skiftet etter søstera Else i 1750
e. ? f. 1688 (bare Maren introd.), ikke nevnt ved skiftet etter søstera Else i 1750
f. Dorthe f. 1690 d. 1692
g. Berit (Birgitte) f. 1691 d. 1773. Se Sylteren A:5
h. Ole f. 1693 (trolig d. 1737 omkom på sjøen) g. ca. 1716 enke Gunnhild Hansdtr. Horsens. Bosted Reinøya, Karlsøy T. To barn
i. Hans f. 1696 d. kort tid etter fødselen
j. Maren f. 1698 (bare Maren introd., men barnets navn fra skiftet etter søstera Else i 1750) d. 1775 Akkarfjord, Skjervøy T g. ca. 1721 Tyge Andersen Borch. Bosted Taskeby Skjervøy. To barn
II ekteskap
k. Marie f. ca. 1702 d. 1790. Se Kråknes C:3
l. Dorthe f. 1704 d. 1704 7 uker
Henrik hadde et barn som enkem.:
m. Paul f. 1706 Sætra Velf. d. 1773. Se Mossem 4:3. Mor var Marit Jonsdtr. Sætra (f. 1687 Velf.?)
Felles barn Henrik og Sara:
III ekteskap
n. ? f. 1711 (bare Sara introd.) d. ung
o. Nils f. 1712 d. 1779. Se Tilrem F:2 og Mo 3:8
p. Margrete f. 1718 d. 1733
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold
Hårvik, Tjeldsund
-
Tusen takk for ditt innholdsrike og informative svar. Jeg skal jobbe med å sende deg en tilbakemelding, venter på min datamaskin hvor jeg har slektsprogrammet, -får den om en drøy uke.
Men jeg kan se litt av det jeg har lagt ut på Geni:
Mor til Anders Andersen Heggelund; Margrethe Andersdatter Heggelund; Ole Andersen Heggelund; Hans Henrik Olsen Hegelund Bugge og Maren Olsdatter Bugge
Søster av Hans (3) Hansen Horsens; Regina Hansdatter Horsens; Kirsten Hansdatter Horsens; Morten Hansen Horsens; Margrethe Hansdatter Horsens og 1 other
Min stamfar er Hans Henrik Olsen Bugge.
Ser at hennes mann Ole Henrichsen Bugge døde i Vadsø. Dette er opplysninger som er langt inn på Geni av andre.
Jeg ønsker "å begynne på nytt" med slektsforskningen. Det er lenge siden jeg har vært aktiv. Nå ønsker jeg å jobbe mot en slektsbok, men først er det mye interessant arbeid å gjøre.
For flere år siden var jeg i Viborg og fikk se Niels Bugges huggtenner, en rad med høye steiner som antagelig førte ned til der hans borg var. Det var et slags hus med turistinformasjon om området og Niels Bugges historie. Hans slektsvåen; et avskåret villsvinhode om jeg husker rett. Litt av en person, riksråd og ridder.
Skal skrive mere når jeg får mine data i hende.
Men jeg kan se litt av det jeg har lagt ut på Geni:
Mor til Anders Andersen Heggelund; Margrethe Andersdatter Heggelund; Ole Andersen Heggelund; Hans Henrik Olsen Hegelund Bugge og Maren Olsdatter Bugge
Søster av Hans (3) Hansen Horsens; Regina Hansdatter Horsens; Kirsten Hansdatter Horsens; Morten Hansen Horsens; Margrethe Hansdatter Horsens og 1 other

Min stamfar er Hans Henrik Olsen Bugge.
Ser at hennes mann Ole Henrichsen Bugge døde i Vadsø. Dette er opplysninger som er langt inn på Geni av andre.
Jeg ønsker "å begynne på nytt" med slektsforskningen. Det er lenge siden jeg har vært aktiv. Nå ønsker jeg å jobbe mot en slektsbok, men først er det mye interessant arbeid å gjøre.
For flere år siden var jeg i Viborg og fikk se Niels Bugges huggtenner, en rad med høye steiner som antagelig førte ned til der hans borg var. Det var et slags hus med turistinformasjon om området og Niels Bugges historie. Hans slektsvåen; et avskåret villsvinhode om jeg husker rett. Litt av en person, riksråd og ridder.
Skal skrive mere når jeg får mine data i hende.
-
- Sted: Hårvik, Tjeldsund
Det er nok en del feil på den Geni kilden, Dessverre er det en feil med oppsettet i serveren her også. Trolig Mouse - system feil siden server oppsettet er engelsk De har hatt samme feil i RHD serveren den som har rettigheter bær gå inn i systemet og korrigere feilen. Geilen i slektoppsettet venter jeg med til i Morgen.
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
Hårvik, Tjeldsund