"MS Skjoldmøen"

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj07622
Sted: HØVIK

"MS Skjoldmøen"

Legg inn av gj07622 » 29. mai 2016 kl. 12.19

Min farfar Sigvard Larsen, Tromsø, var flere sesonger skipper på «MS Skjoldmøen» på ishavsfangst for omkring 100 år siden. Skuta skal ha hatt hjemmehavn i Balsfjord. Er det noen som kjenner til denne skuta, har bilder e.l.?

Fra Merkeregister 1926 : T31B - Bygd 1911 - 47,1 fot - Motor Populær 15 HK - eier Arthur Antonsen, Sletmo

Skuta averteres til salgs i 1920, av Claus Andersen. Han var pelshandler i Tromsø, og utrustet også fangstfolk.

Skuta er også nevnt på side 203 i Ytrebergs by historie for Tromsø: i 1922 i fraktefart med skifter fra Alta.

Skuta er også nevnt i forbindelse med "Italia"-tragedien i 1928. En av letemannskapene, grev van Hogendorp jr., var etter feilnavigering satt av alene på Hopen i stedet for sydspissen av Spitsbergen, de bommet med 110 nautiske mil. Ved en tilfeldighet ble han oppdaget fra "Skjoldmøen", og reddet omkring 10. august 1928. http://polarlitteratur.no/skandale.htm

Min far Ivar B. Larsen var i 1928 16 år gammel, og han fikk da være med sin far på ishavet. Han fortalte at da de skulle gå fra Tromsø fikk de beskjed om at Amundsen var savnet, og at de måtte holde utkikk. Amundsen forvant 18. juni 1928. Min far nevnte aldri greven, så jeg tror nok ikke de brukte «Skjoldmøen» på denne turen.

Svar

Gå tilbake til «Balsfjord»