Fogd Andreas Tønder på Vang og kona Hedvig Elisabeth.
Moderator: MOD_Troms
Fogd Andreas Tønder på Vang og kona Hedvig Elisabeth.
Hei, jeg stammer fra denne slekten og jeg som alle andre funderer på opphavet hans.
Jeg har nettopp kommet over en del gamle slektsnotater om fogden og flere brukere på Vang. Blandt disse papirene er det opplyst navnet på en del av de gårdene som var i fogdens eie da det ble holdt skifte etter Fogden og hans kone. Jeg vet ikke hvor kjent disse opplysningene er fra før og jeg vet ikke om det vil kunne finnes spor etter opphavet hans, ved å sjekke opp dette nøyere. I disse papirene er det fogden skrevet med navnet Andreas Pedersen Tønder.
Det er tidligere hersket tvil om Fogdens kone Hedvig Elisabeth. Hvem var hennes foreldre?? Det er veldig mange der ute som har Christian Henrich De Peters/Petersen og Anna Sophia Pfeiff. Noen andre mener hennes far var Baron de Peters. Så hvem var faren hennes??? Er det noen som sitter på dåpsopplysningene ang Hedvig? Er det noen som har bekreftet om hennes far virkelig var Baron??? Det burde finnes opplysninger om denne Baronen og hans familie. (barn og svigerbarn)
Jeg håper vi kan diskutere litt frem og tilbake ang denne familien og kanskje komme på flere spor og tips på hvor vi kan finne opplysninger om denne gåten. Det er jo mulig at jeg er helt på jordet og at det ikke kommer frem noe nytt som er av interesse. Mulig at det meste som står i papirene jeg fant ikke har noe i virkeligheten å gjøre, men hvem vet....
Jeg vet også at dette emne har vært diskutert før....
Mvh Monica Jakobsen
Jeg har nettopp kommet over en del gamle slektsnotater om fogden og flere brukere på Vang. Blandt disse papirene er det opplyst navnet på en del av de gårdene som var i fogdens eie da det ble holdt skifte etter Fogden og hans kone. Jeg vet ikke hvor kjent disse opplysningene er fra før og jeg vet ikke om det vil kunne finnes spor etter opphavet hans, ved å sjekke opp dette nøyere. I disse papirene er det fogden skrevet med navnet Andreas Pedersen Tønder.
Det er tidligere hersket tvil om Fogdens kone Hedvig Elisabeth. Hvem var hennes foreldre?? Det er veldig mange der ute som har Christian Henrich De Peters/Petersen og Anna Sophia Pfeiff. Noen andre mener hennes far var Baron de Peters. Så hvem var faren hennes??? Er det noen som sitter på dåpsopplysningene ang Hedvig? Er det noen som har bekreftet om hennes far virkelig var Baron??? Det burde finnes opplysninger om denne Baronen og hans familie. (barn og svigerbarn)
Jeg håper vi kan diskutere litt frem og tilbake ang denne familien og kanskje komme på flere spor og tips på hvor vi kan finne opplysninger om denne gåten. Det er jo mulig at jeg er helt på jordet og at det ikke kommer frem noe nytt som er av interesse. Mulig at det meste som står i papirene jeg fant ikke har noe i virkeligheten å gjøre, men hvem vet....
Jeg vet også at dette emne har vært diskutert før....
Mvh Monica Jakobsen
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Re: Fogd Andreas Tønder på Vang og kona Hedvig Elisabeth.
Her kan du jo lese litt Lenke
- Svein Alfred Nilsen
- Sted: GIBOSTAD
Foreldrene til Hedvig Elisabeth var Christian Henrich Petters og Anna Sophia Pheiff. Det fremgår med sikkerhet av skiftet etter hennes far (som ble åpnet 4. september 1715 på Eldøen). Han omtales i skiftet som forrige Borgermester Hendrich Petters. Han døde i 1712 på Senja hos datteren og svigersønnen Andreas Tønder. Det opplyses om at hans kone Anna Sophia Pheiff døde før ham - den 18. mars 1712.
mvh Svein Alfred Nilsen
Moderator: Troms, Tyding av kilder
Andreas Pedersen Tønder hadde etter det jeg vet følgende yrkeskarrriere:
* 1690 - ? Godsforvalter over "Tromsø-godset"
* 1695 - ? Interimfogd for Senja og Tromsø fogderi
* 07.mar.1699-1709 Toller på Sønhords tollsted
* 20.sep.1709-1743 Fogd i Senja fogderi
I 1701 mantallet finner man ham på Langeland, Stord, Hordaland sammen med eldste sønn Daniel Pheiffius Tønder.
Det er ingen tvil om at Hedvig Elisabeth's foreldre var Christian Hendrich Peters og Anna Sophia Pfeiff. I skiftet etter Christian Hendrich Peters omtales Andreas Tønder som svigersønn.
Christian Hendrich Peters var også toller på Sønhords tollsted
* 1690 - ? Godsforvalter over "Tromsø-godset"
* 1695 - ? Interimfogd for Senja og Tromsø fogderi
* 07.mar.1699-1709 Toller på Sønhords tollsted
* 20.sep.1709-1743 Fogd i Senja fogderi
I 1701 mantallet finner man ham på Langeland, Stord, Hordaland sammen med eldste sønn Daniel Pheiffius Tønder.
Det er ingen tvil om at Hedvig Elisabeth's foreldre var Christian Hendrich Peters og Anna Sophia Pfeiff. I skiftet etter Christian Hendrich Peters omtales Andreas Tønder som svigersønn.
Christian Hendrich Peters var også toller på Sønhords tollsted
Sist redigert av gj00144 den 5. august 2013 kl. 23.10, redigert 1 gang totalt.
Skifte etter Hedrich Petters og Anna Sofia Pheiff, Eldøen.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24022/153/
Det står vel noe sånt:
Anno 1715 dend 4de September blef holden rigtig skifte og
deeling paa Eldøen i Føyen _ Skibrede efter sallig afgagne
hr. Borgermester Hendrich Petters forrige Tolder her
paa Storøen ved Sunhordz Tolsted, som i Nordlandene
for sin (?) Sviger Søn hr. Andreas Tønder Kongl. Maj. Foget i
Senien og _____ _______ved døden nu avgagne
___ og eftter hans Sl. kiereste(?) Anna Sophia Pheif,
som 4de uger til___ her paa stedes i _____ _____
__ øfrigte aar 1712 dend 18 Marty og eftter at
boen har staaen under forsegling altsiden dend
19 Marty som var dagen eftter dend Sl. Matrones(?) død
og arvingerne saa mange som __ hvor de vare __
skrivelse ___ at møde til i dag, dog indfandt
sig ingen af ____ undtagen __ paa hr, Anders
Tønders vegne som har til Egte dend Sl. Mands datter
med denne hans Sl. Kiereste(?) auflet ved nafn
Helvig.
Som vurderingsmend møtte tilstede Lensmanden
__ Hystingstad(?), ___ Lensmanden Gunder Graaf(?)
Mons Bielland og Peder Eldøen og bidrog boens formue
sig til Penger 96 Sp 2 Sh 13 ort. gielden 115 Sp 1 Sh 1Ort og er
saa til dend Prioriterede gield først uflagt efterr
følgende vurdering;
Fru Heidemands for dend
Sl. Matrones(?) begravelses
bekostning = 32Sp-4S-1O
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24022/153/
Det står vel noe sånt:
Anno 1715 dend 4de September blef holden rigtig skifte og
deeling paa Eldøen i Føyen _ Skibrede efter sallig afgagne
hr. Borgermester Hendrich Petters forrige Tolder her
paa Storøen ved Sunhordz Tolsted, som i Nordlandene
for sin (?) Sviger Søn hr. Andreas Tønder Kongl. Maj. Foget i
Senien og _____ _______ved døden nu avgagne
___ og eftter hans Sl. kiereste(?) Anna Sophia Pheif,
som 4de uger til___ her paa stedes i _____ _____
__ øfrigte aar 1712 dend 18 Marty og eftter at
boen har staaen under forsegling altsiden dend
19 Marty som var dagen eftter dend Sl. Matrones(?) død
og arvingerne saa mange som __ hvor de vare __
skrivelse ___ at møde til i dag, dog indfandt
sig ingen af ____ undtagen __ paa hr, Anders
Tønders vegne som har til Egte dend Sl. Mands datter
med denne hans Sl. Kiereste(?) auflet ved nafn
Helvig.
Som vurderingsmend møtte tilstede Lensmanden
__ Hystingstad(?), ___ Lensmanden Gunder Graaf(?)
Mons Bielland og Peder Eldøen og bidrog boens formue
sig til Penger 96 Sp 2 Sh 13 ort. gielden 115 Sp 1 Sh 1Ort og er
saa til dend Prioriterede gield først uflagt efterr
følgende vurdering;
Fru Heidemands for dend
Sl. Matrones(?) begravelses
bekostning = 32Sp-4S-1O
Hedvik er nok født før man begynte å føre kirkebøker, så man må bruke andre kilder skifter, mantall m.m.
Andreas Tønder, Langeland - 1701
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 14805#ovre
Christian Hendrich Petters, Eldøen - 1701
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 14813#ovre
Andreas Tønder, Langeland - 1701
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 14805#ovre
Christian Hendrich Petters, Eldøen - 1701
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 14813#ovre
- Svein Alfred Nilsen
Her er min transkribering av det samme:
Anno 1715 dend 4de September blef holden Rigtig Skifte og Deeling paa Eldøen i Føyens Skibrede efter Salig afgangen Hr Borgermester Hendrich Petters forrige Tolder her paa Storen ved Sundhordz Toldsted, som i Nordlandene hos sin Sviger Søn Seigneur Anders Tønder Kongelig Mayestets Fogdt i Sennien og Saltens Fogderie ved Døden er afgangen samt og efter hans Salig Kieriste Anna Sophia Pheif som 4re Uger tilforn her paa Stedet i Herren hensofvet nest afvigte Aar 1712 dend 18 Marty, og efter at Boen har staaen under Forseigling alt siden dend 19 Marty som var Dagen efter dend Salig Matronis død og Arvingerne saa mange som visters hvor de vare ved Skrivelse advarede til at møde til i Dag, dog indfandt sig ingen af dennem, undtagen de paa Seigneur Anders Tønders vegne som har til Egte dend Salig Mands Datter med denne hans Salig Kieriste auflet ved Nafn Helvig.
Som Vurderingsmend møtte tilstede Lensmanden Næll Hysingstad, Closter Lensmanden Gunder Graaf, Mons Bielland og Peder Eldøen og bidrog Boens
Formue sig til Penge = ...96 rdl, 2 mrk, 13 sk
Gielden ...115 rdl, 1 mrk, 1 sk
og er saa til dend Prioriterede Gield først udlagt efter følgende namtlig:
Fru Heidemands for dend Salig Matronis Begravelses Bekostning = ...32 rdl, 4 mrk, 10 sk
osv.
NB: valutaene som er brukt er Rigsdaler, Mark og Skilling
Anno 1715 dend 4de September blef holden Rigtig Skifte og Deeling paa Eldøen i Føyens Skibrede efter Salig afgangen Hr Borgermester Hendrich Petters forrige Tolder her paa Storen ved Sundhordz Toldsted, som i Nordlandene hos sin Sviger Søn Seigneur Anders Tønder Kongelig Mayestets Fogdt i Sennien og Saltens Fogderie ved Døden er afgangen samt og efter hans Salig Kieriste Anna Sophia Pheif som 4re Uger tilforn her paa Stedet i Herren hensofvet nest afvigte Aar 1712 dend 18 Marty, og efter at Boen har staaen under Forseigling alt siden dend 19 Marty som var Dagen efter dend Salig Matronis død og Arvingerne saa mange som visters hvor de vare ved Skrivelse advarede til at møde til i Dag, dog indfandt sig ingen af dennem, undtagen de paa Seigneur Anders Tønders vegne som har til Egte dend Salig Mands Datter med denne hans Salig Kieriste auflet ved Nafn Helvig.
Som Vurderingsmend møtte tilstede Lensmanden Næll Hysingstad, Closter Lensmanden Gunder Graaf, Mons Bielland og Peder Eldøen og bidrog Boens
Formue sig til Penge = ...96 rdl, 2 mrk, 13 sk
Gielden ...115 rdl, 1 mrk, 1 sk
og er saa til dend Prioriterede Gield først udlagt efter følgende namtlig:
Fru Heidemands for dend Salig Matronis Begravelses Bekostning = ...32 rdl, 4 mrk, 10 sk
osv.
NB: valutaene som er brukt er Rigsdaler, Mark og Skilling
Sist redigert av Svein Alfred Nilsen den 12. desember 2015 kl. 11.47, redigert 1 gang totalt.
mvh Svein Alfred Nilsen
Svein Alfred, takk for fullstendig transkribering.
Nils
Nils
Fru Heidemand som la ut for Anna Sophia Pheiff's begravelse var Sophia Amalia Pheiff. Hun er høyst sannsynlig en søster av Anna Sophia Phiff.
Skiftet finner man her:
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24023/61
Ektemann het Christopher Heidemand.
Skiftet finner man her:
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24023/61
Ektemann het Christopher Heidemand.
- Svein Alfred Nilsen
Jeg har registrert at Hedevig Elisabeth Peters tante Sophie Amalie Phfeiff var gift med Christopher Heidemann og at de hadde 5 barn. Christopher Heidamann døde i København i 1703, og Sophie Amalie Phfeiff døde på Stord i 1718, 6 år etter søsteren.
Her har jeg lagt ved hele min transkribering av det felles skiftet etter Christian Henrich Peters og Anna Sophia Pfeiff fra 1715. Skiftet etter Andreas Tønder og Hedevig Elisabeth Peters som startet i 1750 var for øvrig også et felles skifte.
Her har jeg lagt ved hele min transkribering av det felles skiftet etter Christian Henrich Peters og Anna Sophia Pfeiff fra 1715. Skiftet etter Andreas Tønder og Hedevig Elisabeth Peters som startet i 1750 var for øvrig også et felles skifte.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh Svein Alfred Nilsen