Hans Jonssen, f. 1652, Mols i Lenvik

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj04081
Sted: Danmark

Hans Jonssen, f. 1652, Mols i Lenvik

Legg inn av gj04081 » 14. desember 2006 kl. 12.57

Jeg har forsøkt å finne hvem som er far og evt mor til Hans Jonssen, f. ca. 1652, bosatt på Mols i Lenvik og gift med Barbra Justdatter.

Kan noen hjelpe meg?

dn15881
Sted: SØRREISA

Re: Hans Jonssen, f. 1652, Mols i Lenvik

Legg inn av dn15881 » 14. desember 2006 kl. 22.37

Hei
Prøv Jarle Pedersen sine sider.

http://jarlegpe.net/WebHelp/index.htm

Der finner du endel av Barbro sine aner.

Jan

gj04081

Legg inn av gj04081 » 15. desember 2006 kl. 9.18

tusen takk Jan,

jo det er det, jeg har kommet hit, men ikke lengre, herfra har det vært en del hypotesebygging. Det vi har er

Hans JOHNSEN
1652 - ____
FØDT: 1652, Mols. (Molsnes?/Molsjord?),Lenvik,NORWAY
DØD: Molsjord,Lenvik,NORWAY
Familie 1 : Barbara (Barbro) JUSTSD.
Just HANSSEN
Rasmus HANSSEN
+Maren HANSD.
+Margrethe HANSD.
Peder HANSSEN
Jens HANSSEN
Joen HANSSEN

Så er det hypotesene:

1. at Hans Jonssen er sønn eller adoptiv sønn etter en opsitter Jens Hansen, det finnes nemlig en sønn som heter Hans Rasmusen, f. 1652. Her er det to ting: 1) at han selv får en sønn han døper for Rasmus; han kan ha skiftet navn til Hans Jonssen/Jensen, ofte ombyttede navn.

2. at Hans Jonssen er en ukjent sønn av Rasmus Madsen Brems, jekteskipper. Her er det snakk om 1) vanlig praksis i følge skikk pg bruk var å oppkalle barn etter forledre og besteforeldre - her ser vi Just etter Barbros far, Joen etter Far, Rasmus etter farfar? En annen faktor var at Barbro var fra fin familie og derfor kunne ikke Hans være fra dårligere kår.

3. Et problem er at Hans Jonssen ikke nevnes før folketellingen i 1701 eller lignende, men at han kommer fra Mols (Molsjord/Molsnes)

4. Siste hypotese er at han er sønn av samiske handelsfolk - Molsnes tilhørte en same tidlig på 1600-tallet, en Pål et eller annet, men da har det ikke vært tale om oppkalling med hensyn til navn i dette ene tilfellet, altså en lite sannsynlig hypotese - og hvor mye inngifte var det egentlig mellom samer og norsk/danske på denne tiden?

5. Sist er det nevnt en mulighet for at Hans Jonssen kunne være en etterkommer av hollendere (handelsfolk) som holdt til på Hollendernes ved siden av Mollsnes, kanskje ble området bare kalt Mols? Hollendere het ofte Jan og Jonssen kan være en versjon av farsnavnet.

I allefall er det sikkert at det var en del danske i Lenvik området på denne tiden, Just Pedersen var vel en dansk prest? Det virker som om man holdt strengt på de sosiale skillene mellom samfunnslagene, og derfor måtte vel en svigersønn av en mektig danske prest komme fra gode kår... Men ærlig talt jeg vet jo ikke.

Ut fra barnas navn er det tre interessante spor, nemlig Joen, Jens og Rasmus, som må peke på hvem Hans' far og farfar var. Hvor mange Rasmuser var det i området på denne tiden og som var av samme sosiale sjikt som Just Pedersen og hans kone - som var datter av knape Anders Rold? Eller Joen eller Jens (mere vanlige navn)?

Spent på om noen kan finne noe på dette.

Vennlig hilsen,

Kyrre

gj04081

Legg inn av gj04081 » 15. desember 2006 kl. 9.56

hei igjen,

det er noen måneder siden disse hypotesene ble drøftet, så jeg hadde glemt en viktig detalje.

Rasmus Madsen Brems, f. ca. 1599/1600 fikk føste sønn når han var 42/43 år gammel, så går det 11/12 år til neste sønn. Det sies han var gift minst to ganger.

I hypotesen om at Hans Jonssen, f. 1652, Mols, kan være en ukjent etterkommer etter Rasmus Madzøn (som det står skrevet), er det også en faktor at Rasmus Madsen Brems kan ha vært gift tre ganger siden alle hans koner er ukjente. Altså kan han for eksempel ha vært gift før han reiste fra Danmark og slo seg ned i Troms. Dette betyr han kan ha hatt en sønn ved navn Joen Rasmussen eller Jens Rasmussen, f. mellom 1620 og 1630, og som kan være far til Hans Jonssen, f. 1652. Spørsmålet er dermed også om det finnes noen Joen Rasmussen eller Jens Rasmussen født i nevnte tidsrom, eller som kom til Bjarkøy området i nevnte tidsrom? Sporet her er jo Rasmus, Jens, Joen.

Hans Jonssen har også en fjerde sønn Peder, han er mest sannsynlig oppkalt etter en onkel av Barbro, bror til Barbros mor Gollov Andersdatter.

Vennlig hilsen,

Kyrre

gj04081

Legg inn av gj04081 » 16. desember 2006 kl. 12.44

En viktig tilknytning til Bergen for Hans Jonssen, f. 1652.

Når det gjelder Hans Joensen, bosatt på Mols(jord) i 1701, så burde han være å finne i området i 1666 ettersom han var f.ca 1652, men jeg har ikke klart å finne ham. Men han kan altså være tilflyttet området?

En vigtig detalje er at Hans Joensens svigersøster Maren Justesdtr bodde i Bergen, og Barbro Justesdtr kunne vel også ha funnet seg en mann derfra?

Maren Justdatter
Født _____, Hillesøy
Død omkring 1743, begravet 21 okt. 1743, Nykirken i Bergen., Maren Justisdatter, e(nke?), «i kirck. und. stol. med liigpræd. alle klocker»
Ved skifte år 1706 etter stefaren sogneprest Christen Jensen er Maren bosatt i Bergen
I skifte år 1734 etter halvbroren Hans Christensen er Maren stadig i live og bosatt i Bergen. Hans Christensens datter Kirsten Hansdatter er i tjeneste hos sin tante

Barnebarn av Hans Joensen og sønn av Joen Hansen er Ole Joensen, f. Ca 1722, han fikk bygsel i Rogsfjord i 1756. I en arvesak i 1744 etter Maren Justdatter nevnes Ole Joensen som en av arvingene. Maren Justdatter var altså søsteren til Ole Joensens bestemor Barbro Justdatter.

Hans Jonssens far kan ha hatt navnet Joen Rasmussen eller Joen Jensen, født mellom 1620 og 1630?

gj04081

Legg inn av gj04081 » 19. desember 2006 kl. 22.33

Hei,

jeg vet at vi er endel etterkommere etter Hans Jonssen og Barbro Justdatter, og jeg tror og håper vi vil slå klutene sammen i søket etter hans forfedre. Jeg tror han kan ha vært knyttet til handel langs kysten, og har etter en del suksess, slått seg ned i Lenvik???? Hans far Joen et eller annet kan heller ikke ha vært noen fattiglem.

Jeg har foreløpig satt en forespørsel i Tromsøslekt, det er der mange av disse hypotesene overfor har blitt framsatt. Jeg har nylig satt inn en forespørsel i DIS Bergen, ennå har ingen svart.

Jeg tror Hans Jonssen er en innflytter til Lenvik, enten fra Bergen, vestlandet et sted, eller fra Danmark, kanskje fra Mols i Danmark, han kan være av hollandsk eller engelsk herkomst på grunn av Hollendernæs???

Det er jo ingen steder i Lenvik som heter Mols, hvis man spør får man til svar Molsnes eller Molsjordet. På Molsnes var det en same som het Pål et eller annet, her er det nesten helt sikkert ikke, ingen av hans barn heter Pål!

Det er i Danmark, hvor jeg bor, et sted i nord øst Jylland kalt Mols! Hvorfor ikke herfra, far til Barbro Justdatter var jo Just Pedersen, og, tror jeg da, danske, kanskje fra Mols? Skal prøve DIS her i Danmark også, men det vil være fint om noen av etterkommerne eller andre interesserte i mysteriet Hans Jonssen, kan hjelpe til. Ville vært fint å få en identitet på mannen!

God jul alle sammen!!!

Vennligst,

Kyrre

Svar

Gå tilbake til «Lenvik»